Di Weekend INTERVJUER

Elin Kling: »Vi har ingen som viskar i örat«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Amanda Lindgren

Efter fem år går Elin Kling och Karl Lindmans modemärke Totême som tåget, och omsätter över 100 miljoner kronor. ”Vi investerar alla våra pengar i Totême”, säger Elin Kling.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Ni har drivit modevarumärket Totême sedan 2014 och flyttade för två år sedan tillbaka till Stockholm från New York. Varför väljer ni att öppna en butik nu?

Karl Lindman: ”För oss har det handlar om att hitta rätt lokal. Det är jättesvårt, det finns väldigt få bra lokaler i staden. Sedan dök den här upp, som är ett före detta kafé. Lokalen ovanför tillhörde restaurangen Eataly, och det tog lång tid innan vi kunde få loss den för att göra det till en butik i två plan. Det är nog inte en självklar butiks­yta för andra ­varumärken”, säger Karl Lindman.

Elin Kling: ”Vi har tittat just på det här området. Biblioteksstan är den kommersiella platsen i Stockholm som vi tycker är finast och här ville vi vara, men på vårt sätt. För oss var det viktigt att hitta karaktären och känslan i lokalen.”

Det är långt ifrån en självklarhet att öppna en fysisk butik 2019. Hur tänker ni kring det?

KL: ”Det bör vara en självklarhet, även för ett varumärke med fokus på onlineförsäljning, att ha något slags fysisk ambassad. Man pratar mycket om butiksdöden, men det refererar mer till varumärken som bygger stor del av sin business på butiker. Det är lite som i mediebranschen, där printade tidningar möter samma utmaningar. Vi tror inte att butiker kommer dö ut, utan snarare omformas. Det är en spännande tid att etablera en butik.”

EK: ”Det ligger inte fem års studier bakom, utan vi har utgått från vad man, eller jag, är ute efter att uppleva när jag går in i en butik. Det handlar mycket om service, och att kunna erbjuda någonting som kunden inte kan få online, som kunskap och rådgivning. Kunden ska komma in och se vår vision av Totême. För mig är det viktigare att vår kund tar med sig en känsla som hon berättar om för sina vänner, snarare än att hon kommer ut med en av våra påsar.”

Vad har hänt sedan ni flyttade hem verksamheten till Sverige för två år sedan?

KL: ”Vi har 25 anställda i dag och har fokuserat på att bygga upp ett starkt team här i Stockholm. Stockholm är vår bas, men vi har stor internationell försäljning. Vi ökar i princip på alla marknader vi finns på i dag, Asien och USA går väldigt starkt framåt. Vi räknar med att omsätta mellan 112 och 115 miljoner det brutna räkenskapsåret 2018/2019, med en vinstmarginal på 23 procent.”

FAKTA
Karl Lindman & Elin Kling

Ålder: 37 och 36 år.

Familj: Barnen Liv och Jack, fyller 3 och 1 år i maj.

Bakgrund: Elin Kling drev tidigare en av de första och största modebloggarna i Sverige, och var med och grundade magasinet Styleby. Karl Lindman började som modell och blev senare design director på Interview Magazine. Totême vann Guldknappen 2017.

Frukost: Pain au chocolat, croissant och kaffe i Totêmes butik på Biblioteks­gatan.

VISA MER

EK: ”Vi har utvecklat vår produkt och utformat grunden i Totême. Vi har en stark följarskara online som vi är väldigt måna om. Vår nästa storsatsning är accessoarer, snart släpper vi skor och framåt hösten kommer vi att släppa väskor.”

Investerar i starka varumärken Ni är majoritetsägare i bolaget. Har ni funderat på att ta in externt kapital?

EK: ”Nej, det är inte en del av vår strategi, och vi är inte i behov av det. Totêmes tillväxt är organisk. Vårt varumärke bygger på att vara genuina och vi tar aldrig några genvägar. Vi vill aldrig låta sälj och snabba lösningar gå före kvalitet och trovärdighet.”

KL: ”Vi har inte haft någon som har viskat oss i örat hur vi ska göra, och det är det som gjort att vi har kunnat bygga vårt varumärke exakt som vi har velat. Vi får utdelning på det nu. Vi gör så pass bra vinster att vi har möjlighet att ta oss an roliga projekt.”

Vad investerar ni i privat?

EK: ”Vi har lagt alla våra ägg i samma korg, och det är Totême.”

Så blev Ganni hetast i Skandinavien Ni är gifta, har två barn och driver bolag tillsammans. Vad är för- och nackdelarna med att arbeta ihop?

EK: ”Man ska inte sticka under stol med att det är tufft att bygga upp ett varumärke när man också har barn, men det är också en fördel när man kan dela på ansvaret på alla håll.”

KL: ”Det passar oss bra och faller sig naturligt att jobba och leva ihop.”