Hoppa till innehållet

Dukar upp för rymdäventyr

Regissören Daniel Espinosa levererade en av de mest sedda biofilmerna i Sverige någonsin med Snabba cash, men missade storpubliken med senaste filmen, thrillern Child 44. Nu är han tillbaka med det stora rymddramat Life.

Foto: Foto: Jack Mikrut

När du porträtterades i Di Weekend för två år sedan var Life inte ens påtänkt. Hur kom den till?
”Jag jobbade med ett manus kring ’Operation Entebbe’, en flygplanskapning 1976, men det var svårt att få ihop projektet. Jag fick manuset till Life i november 2015, slogs av drivet i historien och flög till Los Angeles nästa dag. Fyra dagar efter det var jag kontrakterad och ytterligare en vecka senare hade jag en lägenhet i London och inledde förproduktion.”

Hur gick castingen till?
”Jag ringde Ryan Reynolds som jag jobbade med i filmen Safe house och som är en god vän till mig. Jag ville gärna arbeta med Jake Gyllenhaal, hans allvar är en perfekt kontrast mot Ryans lättsamhet. Rebecca Ferguson påminner mycket om äldre tiders skådespelerskor, med sin mörka röst och styrka. Hon slog inte igenom stort förrän hon var 30 år och mamma, det ger henne en särskild kraft.”

Hur gick ni tillväga för att bestämma hur utomjordingen skulle se ut?
”Vi förde samman en brittisk genetiker, Adam Rutherford, som bland annat var ’science advisor’ till filmen Ex Machina, med min gamla vän, graffitikonstnären Ziggy. Som forskare och konstnär fick de sedan komma överens om hur varelsen, ’Calvin’, skulle kunna utveckla sig. Sedan fick jag ta fajten med dem om hur man skulle kunna lösa det.”

Life utspelar sig nära enbart ombord på rymdfärja – hur arbetade ni tekniskt med intrycket av viktlöshet?
”Skådespelarna har vajrar i ryggen och fick arbeta med en kroppscoach. I en film som Gravity med Sandra Bullock animerade de stora delar av hennes kropp i efterhand, men de hade nästan dubbelt så stor budget som vi – 120 miljoner dollar mot våra 65 miljoner. Jag tycker att vårt sätt är bättre.”

Rymdfilmer är en väletablerad genre. Vilka är dina favoriter?
”Allt från Andrej Tarkovkijs Solaris och Stanley Kubricks 2001, till Alfonso Cuaróns Gravity, Christopher Nolans Interstellar och givetvis Ridley Scotts Alien. Men vad som skiljer Life från dessa filmer är att situationen i vår film i stort sett skulle kunna hända i morgon. Vi har hittat vatten på Mars och skickat dit en satellit, när den återvänder kommer den till den internationella rymdstationen, så förutsättningarna är verkliga.”

I filmen finns flera oväntade händelser, bland annat slutet. Hur stor kamp var det med filmstudion att få behålla de här scenerna?
”Det var en förutsättning för att jag skulle göra filmen. Jag krävde att det stod i mitt kontrakt.”

Du har blivit pappa – hur kombinerar du småbarnsliv och arbete som regissör?
”Min flickvän är musikproducent och har kunnat ta med sig sitt jobb, så hon och min dotter har följt med mig överallt. Men det är en enorm resa att bli förälder. För mig handlar Life mycket om uppfostran.”

Hur menar du då?
”Den utomjordiska varelsen agerar efter hur han blir bemött. Är man snäll mot honom är han snäll tillbaka, men börjar man dra på gränserna och experimentera måste han försvara sig. För mig handlar filmen mindre om hotet från det okända, och mer om rädslan vi har inför det okända. Historiskt sett har ju inte människan alltid bemött främlingar på bästa sätt.”

Hur är du själv som pappa? Är du rädd för att vara en dålig far?
”Det är svårt att vara pappa, men väldigt kul. Jag har nio syskon så jag trodde att jag visste allt, men det visade sig att jag inte alls var så förberedd. Jag säger som en vän till mig ’föräldraskap är som att springa rätt ut i mörkret och hoppas att det går bra’.”

Du ska nu regissera en ny version av Vilhelm Mobergs Utvandrarna. Vad händer?
”Det har varit mycket jobb med manuset, som Peter Skavlan skriver. Idén är att ha Kristina som huvudperson, inte Karl-Oskar. Jag har arbetat med det projektet parallellt med Life och kommer börja casta skådespelare nu i vår.”

Innehåll från AudiAnnons

Tekniken som ger nya bilen ett försprång

Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.

Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.

Extern länk: Elektrifiering på nästa nivå – Audis nya premium-SUV

Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.

Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.

– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.

Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.

– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.

Ny laddteknik

Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.

Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.

För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.

– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.

Energi som omvandlas

Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.

– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.

Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.

– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.

Cirkulärt kretslopp

Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.

– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.

Extern länk: Kraftfullt utseende, dynamiska proportioner och imponerande köregenskaper – här är nya Audi Q6 e-tron 

 

Mer från Audi

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Audi och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera