Di Weekend INTERVJUER

»Du måste offra enormt mycket för framgången«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag längtar efter den dagen som jag bara kallas investerare och inte ’kvinn­lig investerare’. Det är lite tröttsamt att ständigt få den rollen, när jag helst vill prata om mina bolag.«”

Josefine Stenersen

Jessica Schultz, grundare av miljardbolaget Hellofresh och partner på riskkapitalbolaget Northzone, har gått från framgångsrik entreprenör till prisad investerare i den glödheta techbranschen. Men hur länge kan festen pågå?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det går bra nu, pengar rullar in som det ska. Petters klassiska raplåt ­dyker osökt upp i min hjärna när jag kliver in på Northzones nya kontor, beläget högt upp i ett av Kungstornen på Kungsgatan. Utsikten över hela Stockholm i alla väderstreck är magnifik.

”Vi ska ha inflyttningsfest om ett par veckor”, berättar Jessica Schultz, och visar oss runt i de vackert inredda lokalerna. Byggjobbare håller fortfarande på och slipar på de sista detaljerna.

Det finns goda anledningar att fira. Northzone – med tidiga investeringar i techsuccéer som Spotify, Klarna, Avito och Izettle på meritlistan – har precis stängt sin nionde och hittills största fond, där venture capital-bolaget tagit in 500 miljoner dollar, närmare 5 miljarder kronor, för nya investeringar i unga techbolag.

”500 miljoner dollar var vårt tak och det gick snabbare än vi trott att få in pengarna. Vi fick faktiskt säga nej till flera investerare. Extra kul är att vi fått in flera nya investerare från USA och ­Asien”, säger Jessica Schultz, som arbetat som investeringsansvarig på Northzone sedan 2014 och blev firmans första kvinnliga partner 2016.

Northzones kapitalanskaffning kröner ett rekord­år då större summor än någonsin strömmat in i den svenska startup-sektorn. Från januari till november 2019 investerades det drygt 22 miljarder kronor i svenska techbolag, enligt en sammanställning av Di Digital. Inte för intet har Stockholm fått epitetet ”The Unicorn factory” för sin förmåga att få fram så kallade unicorns, unga privatägda startupföretag som värderas till över 1 miljard dollar.

FAKTA
Northzone

Sveriges största så kallade venture ­capital-bolag med tidiga investeringar i techsuccéer som Spotify, Trustpilot, Izettle, Klarna och Avito på meritlistan.

Har sedan startan 1996 investerat över 10 miljarder kronor i cirka 150 bolag.

Stängde i november 2019 sin hittills största fond där man tagit in närmare 5 miljarder kronor för investeringar i nya innehav.

Har 25 anställda fördelat på fyra kontor i Stockholm, London, New York och Oslo.

VISA MER
FAKTA
Jessica Schultz

Ålder: 35 år.

Bor: Vasastan i Stockholm.

Familj: Maken Mattias Schultz, som driver ett bolag inom fastighetsutveckling, och dottern Alicia, 1,5 år.

Gör: General partner och investeringsansvarig på ­Northzone.

Bakgrund: Master i ekonomi från Handels­högskolan i Stockholm 2005–2009. Strategikonsult på LEK Consulting, först i London och sedan i Los Angeles, 2009–2011. Grundare och marknadschef Hellofresh 2011–2014. ­Anställd på Northzone sedan 2014.

Utmärkelser: Korad till näringslivets mäktigaste kvinnliga investerare 2019 av Veckans affärer. ­Utsågs i somras till Sveriges mäktigaste kvinnliga riskkapitalist av Di Digital.

VISA MER
Upptrissade bolagsvärderingar

Men fenomenet är i högsta grad globalt. Investerare från hela världen öser in kapital i sektorn i hopp om att få del av de enorma värdeökningar som skapats i techbranschen de senaste åren. De upptrissade bolagsvärderingarna har lett till att nya enhörningsföretag ploppat upp som svampar ur jorden de senaste åren.

Så idel glada miner i venture capital-världen således? Nej, sannerligen inte. Det senaste året har de svarta molnen tornat upp sig. Hajpade tech­bolag som Uber, Slack och Lyft gjorde i fjol fiaskoartade entréer på USA-börsen och varningsropen om en överhettad och övervärderad marknad blev allt mer frekventa under hösten. Inte minst efter den totala kollapsen i Wework, kontorsuthyrningsföretaget som pumpades upp av sin storägare Softbank, världens största VC-bolag, till en värdering på närmare 500 miljarder kronor innan hela ­bygget rasade samman när det synades i sömmarna inför en planerad börsintroduktion.

Jessica Schultz och hennes kolleger på Northzone har följt utvecklingen noga – och är inte ­opåverkade av vad som hänt.

”Här på kontoret pratar vi redan om att vi går in i en ’post Wework’-era. Det är väldigt mycket som förändrats på kort tid. Vi märker tydligt att alla aktörer blivit mer reserverade och ifråga­sättande.”

Det varnas för en ”enhörningsbubbla” som ­riskerar att spricka – vad tror du?

”Jag tror inte på de värsta skräckscenarierna, men vi förbereder oss definitivt för en korrigering av marknaden. Den kraftiga uppgång vi haft ­under många år kan ju inte pågå för evigt. När världskonjunkturen försämras påverkar det så klart även techsektorn.”

Jessica Schultz argumenterar för att det inte bara behöver vara en dålig sak för Northzones del.

”Många av våra bästa investeringar, som ­Spotify och Izettle, är bolag som etablerats i lågkonjunkturer. Det kommer alltid finnas kapital att tillgå för riktigt bra bolag, de får bara kämpa lite mer. Det är de svagare affärsidéerna som blir utan ­kapital vid sämre tider och det behöver ju inte nödvändigtvis vara dåligt.”

Värderat till 25 miljarder kronor

Jessica Schultz tillhör själv den exklusiva klubb av techentreprenörer som skapat ett enhörnings­företag. Tillsammans med två tyska kompisar grundade hon 2011 matkasseleverantören Hello­fresh, som i dag är börsnoterat i Tyskland och ­värderat till hela 25 miljarder kronor.

”När jag började som entreprenör var det bara fokus på tillväxt, inget annat betydde något. För ett par år sedan började investerarna intressera sig mer för affärsmodellen och i dag är det ­snarare en hälsosam affärsmodell och företagens intjäningsförmåga som står i centrum. Det måste ­finnas en tydlig väg till lönsamhet. På så sätt har marknaden börjat mogna.”

På pappret kan det tyckas som att Jessica Schultz haft en spikrak karriär: Handelshögskolan, ­managementkonsult, framgångsrik entreprenör, partner på Sveriges mest framgångsrika venture capital-bolag. Men det är inte så hon beskriver det själv. I stället är det en rad tillfälligheter, ändrade planer och impulsiva beslut som präglat hennes livsbana.

Under ungdomsåren i Linköping kretsade ­hennes liv kring handboll. Som 15-åring var hon uttagen till ungdomslandslaget innan en axel­skada satte stopp för vidare spel. Efter gymnasiet reste hon jorden runt under två år och funderade på vad hon ville göra av sitt liv. Väl hemma flyttade hon till Stockholm och studerade på Handelshögskolan i Stockholm – fortfarande utan en klar karriärplan.

I slutet av utbildningen tackade hon ja till en praktikplats på UBS i London, i samma veva som Lehman Brothers kraschade och världens finansmarknader sattes i brand. Hon insåg snabbt att arbeta på storbank inte var något för henne, men tiden på UBS kom ändå att bli livsavgörande.

”Det var på UBS jag träffade Thomas Griesel och Dominik Richter, mina medgrundare till Hellofresh. Vi blev bästa kompisar och de var väldigt inne på att starta eget och fick in mig på de tankebanorna också.”

Packade matkassar

Men det skulle dröja ett par år innan entreprenörsdrömmarna realiserades. Efter examen jobbade Jessica Schultz som strategikonsult på en inter­nationell firma, först med placering i London och sedan i Los Angeles. Samtidigt smidde hon planer med sina tyska vänner och de testade olika affärsidéer på varandra. Till slut fastnade de för att skapa en egen variant av Linas matkasse, som vid den här tiden redan hunnit bli en stor aktör i Sverige.

”Vi tyckte konceptet var fantastiskt och tänkte att det var skalbart och borde fungera på andra marknader. Jag ville att vi skulle dra i gång det i Los Angeles, där jag trivdes alldeles utmärkt, men mina tyska kompisar sa att de kunde fixa det startkapital vi behövde. Så det blev jag som drog det korta strået”, berättar Jessica Schultz.

2011 flyttade hon till Berlin och Hellofresh såg dagens ljus.

”Jag kunde ingen tyska och hade aldrig tidi­gare varit i Berlin. Jag drog dit på vinst och förlust och började packa matkassar. Min mamma var inte helt nöjd med det karriärbeslutet.”

De tre grundarna gjorde allt själva den första tiden.

”Vi sökte på nätet efter matrecept och av rädsla för att bli stämda lade vi till några kryddor. Vi åkte och handlade maten, packade kassarna och tog tunnelbanan hem till folk och levererade ­kassarna personligen. Det var helt avgörande för vår framgång, för vår tjänst var långt ifrån perfekt från ­början. Den feedback vi fick från kunderna varje vecka gjorde att vi kunde skruva på ­affärsmodellen flera varv tills den funkade.”

Tjänsten blev en succé och kundbasen växte snabbt i Tyskland. Där­emot var investerarna betydligt mer svårflirtade, och att få med dem på tåget var nödvändigt för att Hellofresh skulle kunna förverkliga sina aggressiva tillväxtplaner.

”Under ett par år gjorde vi fyra kapitalrundor. Vi hade jättesvårt att få investerarna att förstå ­affärsmodellen. Vi fick nej från så många VC-­bolag de första åren att vi tappade räkningen. Man blir väldigt ödmjuk av att bli nobbad så mycket. Jag tänker ofta på det nu när jag själv träffar entre­prenörer.”

Under åren lyckades Hellofresh ändå få in 3 miljarder kronor i riskkapital och företaget etablerade sig i en rad länder som England, Holland, Australien och USA. 2017 börsnoterades Hello­fresh på Frankfurtbörsen.

”Den dagen var vi riktigt stolta. Jag var på plats och ringde i börsklockan tillsammans med mina två medgrundare.”

Sex säljer – för 300 miljarder kronor ”Hellofresh min bebis”

Men vid det laget hade Jessica Schultz redan lämnat företaget, både operativt och som ägare.

”Jag sålde alla mina aktier när jag började på Northzone 2014. Men Hellofresh kommer alltid att kännas som min bebis, även om det numera mer är att likna vid ett vuxet barn som flyttat hem­ifrån. Ingen blev gladare än jag när Hellofresh lanserades i Sverige tidigare i år. Äntligen kunde min familj och mina svenska vänner bli kunder till den produkt jag lagt flera år av mitt liv på.”

I efterhand hade det varit klokt för dig att behålla aktierna med tanke på att börsvärdet för Hellofresh nu är uppe i 25 miljarder kronor. Hur rik blev du på Hellofresh?

”Det vill jag inte säga. Överlag tycker jag att det är synd att så mycket av mediernas rapportering om entreprenörer och techbranschen handlar om pengar och hur rika folk blivit. Det är inte där drivkraften ligger för mig eller någon av de entreprenörer jag jobbar med.”

Jag upplever tvärtom att många av dagens unga entreprenörer tycks mer fokuserade på att maxa bolagsvärdet och göra en exit än att bygga långsiktigt framgångsrika bolag?

”Det kanske stämmer att vissa tänker så, men de entreprenörerna är inte vi på Northzone intresserade av att investera i. Vi investerar i grundare som vill lösa problem och förändra industrier i grunden. Vi har en lång investeringshorisont, tio år, och pushar sällan för en exit innan det. Vårt innehav i Spotify ­behöll vi till och med längre än så.”

Så du ångrar inte att du lämnade Hello­fresh för tidigt?

”Nej, det var ett av mitt livs bästa beslut. Det var också det första beslut som jag tagit i vuxen ålder som inte handlade om min karriär. Det som hände var att jag träffade Mattias och blev blixtkär. Han är också från Linköping och jag visste direkt att han var mitt livs kärlek. Jag ville hem till Sverige och börja ett nytt liv med ­honom, där inte allt kretsade kring ­jobbet”, säger Jessica Schultz, som i dag är gift och har en dotter med Mattias Schultz, som driver ett bolag inom fastig­hetsutveckling.

Jessica Schultz plan när hon flyttade hem var att vara ledig några månader, fundera på nya affärsidéer och sedan starta ett nytt eget företag. Men redan andra ­dagen i Stockholm blev hon ihopkopplad med teamet från North­zone genom en gammal Handelskompis. Och blev kär på nytt.

”Jag blev helt golvad av Northzones approach. De har kombinerat sitt nordiska DNA – en platt organisation och inga egon – med en global ambition.”

Dagen efter första mötet började hon jobba på Northzone, och fick sedermera ansvar för Northzones investeringar där hon främst fokuserar på konsumentsektorn. I dag, sex år senare, har hon åtta bolag i sin portfölj: Klarna (betalplattform), Matsmart (säljer mat billigt från överlager), Na-kd (mode), Fyndiq (fynda billiga produkter), Outfittery (tysk modesajt för män), Lemoncat (catering för före­tag), Red Points (jagar piratkopior på ­nätet) samt ett ännu icke offentliggjort New York-baserat bolag.

Jessica Schultz befordrades nyligen till ”general partner” och är en av North­zones mest profilerade medarbetare. I mars 2019 utsågs hon till näringslivets mäk­tigaste kvinnliga investerare av Veckans affärer, och i somras utsåg Di Digital ­henne till Sveriges mäktigaste kvinnliga riskkapitalist.

”Allt fler kvinnliga investerare”

Som kvinna i den mansdominerade riskkapital- och techbranschen är Jessica Schultz van att få frågor om vad hon tycker om den skeva könsfördelningen och vad som ska göras åt den.

”Jag längtar efter den dagen som jag bara kallas investerare och inte ’kvinn­lig investerare’. Det är lite tröttsamt att ständigt få den rollen, när jag helst vill prata om mina bolag.”

Samtidigt brinner Jessica Schultz för frågan och gör sitt bästa för att dra sitt strå till stacken för att förbättra den sorgliga statistik som bland annat visar att endast 1 procent av allt VC-kapital går till bolag med helkvinnliga grundaruppsättningar. I hennes egen bolagsportfölj har 40 procent av bolagen kvinnliga medgrundare.

”Det beror delvis på att det inom konsumentsektorn finns fler kvinnliga företagare, men framför allt handlar det om att jag har en strid ström av kvinnliga ­entreprenörer som kontaktar mig direkt. De har nära till att prata med mig som är kvinna och som har drivit ett konsumentföretag själv.”

Som förebild är hon hoppfull och pekar på att stora förändringar skett de senaste åren. På Northzone är de exempelvis numera tre kvinnliga delägare.

”Vi blir allt fler kvinnliga investerare och kvinnliga entreprenörer. Ju fler vi blir med den här erfarenheten, desto lättare blir det för dem som kommer efter.”

Under åren på Northzone har hon ­också sett hur synen på entreprenörskap förändrats i grunden. Det talas till och med om att entreprenörerna har blivit den nya ­tidens rockstjärnor.

De ger storklubbarna nytt blingbling

”När jag pluggade på Handels ville alla bli bankers eller managementkonsulter. Klarnagrundarna gick klassen över mig och de stod verkligen ut med sina entreprenörsplaner. I dag när jag kommer tillbaka till skolan och föreläser känns det som att alla studenter vill bli entreprenörer.”

Jessica Schultz är den första att lovprisa utvecklingen och sjunga med i hyllningskören till Sveriges alla entreprenörer, men tycker samtidigt att hela bilden måste ges.

”Det pratas väldigt sällan om bak­sidorna med att vara entreprenör. Man hör inget om allt jobb bakom, hur vanligt det är att misslyckas och alla motgångar som alla framgångsrika entreprenörer haft på vägen. All stress, ångest och sömnlösa nätter. Du måste offra enormt mycket för att bygga ett framgångsrikt bolag från grunden.”

Hade inget privatliv

Hon tar sin egen entreprenörsresa som exempel.

”Folk utifrån kan säga att allt gick så fort och enkelt med Hellofresh. Men för oss som var inne i det kändes det som ett maraton i uppförsbacke där vi gjorde misstag efter misstag. Jag slet ut mig ­totalt och hade inget privatliv. Åren med Hello­fresh var det roligaste jag gjort, men också det absolut värsta jag varit med om.”

Fast Hellofresh är ju ett dåligt exempel eftersom ni på bara några år skapade ett bolag som i dag är värt många miljarder. Det är värre för alla de entreprenörer som sliter lika mycket, men får noll kronor i utdelning.

”Ja, exakt. Hela entreprenörsrollen är väldigt glorifierad i dag. Som VC-investerare är en av mina viktigaste roller att ­agera som en sorts terapeut till mina portföljbolag och få dem att fortsätta orka kämpa när det går tungt.”

”Man ska vara medveten om att varje fond som vi har investerar i runt 30 startupbolag, och historiskt sett är det ett fåtal superlyckade investeringar som stått för lejonparten av varje fonds avkastning. De andra bolagen blir det ingenting stort av, eller ingenting alls. För oss som venture capital-bolag är det inget miss­lyckande utan det är så vår affärsmodell ser ut. Det är hög risk och förhoppningsvis hög avkastning som vi sysslar med.”

Så du längtar inte tillbaka till livet som entreprenör?

”Nej, jag älskar verkligen mitt jobb på Northzone. Det är ett privilegium att få arbeta med så många duktiga entreprenörer hela dagarna, samtidigt som jag slipper söndagsångesten och kan ha ett liv vid sidan om också.”