Di Weekend INTERVJUER

Dramat bakom miljardaffären

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

»Vi hade ju ett svenskt techunder redan i slutet av 1990-talet. Sådana som Jonas Birgersson och Johan Staël von Holstein utmanade jantelagen och visade vägen, utan deras insatser tror jag inte att Sverige varit en lika ­framgångsrik technation i dag.«

Evelina Carborn

Med en prislapp på 19 miljarder kronor sällade sig Izettle i våras till Stockholms exklusiva enhörningsklubb – techbolag ­värderade till över 1 miljard dollar. I en stor intervju berättar grundaren Jacob de Geer om dramat bakom affären, det höga personliga priset för framgången – och hur det var att växa upp på ett slott.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Allt var klappat och klart för att fintechbolaget Izettle skulle ­börja handlas på Stockholmsbörsen den 31 maj. Aktier med ticker­symbolen IZTL skulle ­säljas ut i en nyemission som skulle ge hela bolaget ett värde på runt 10 miljarder kronor.

Men det färdiga börsprospektet offentlig­gjordes aldrig. Bara ett par timmar innan det skulle ­skickas ut på fredagsmorgonen den 18 maj ställdes hela börsnoteringen in. Under natten mellan tors­dagen och fredagen kablades i stället ett pressmed­delande ut som förkunnade att den amerikanska it-jätten Paypal lagt ett kontantbud på Izettle värt 19,2 miljarder kronor, vilket slog ned som en bomb även för flera av de banker som var anlitade att sköta börsnoteringen.

”Jag vet att det florerar en massa konspirationsteorier att vi hela tiden drev två parallella spår, men det stämmer inte. Vi var helt inställda på att gå till börsen”, säger Jacob de Geer och plockar fram två tjocka kompendier. Det är det aldrig publi­cerade börsprospektet på engelska och svenska, som jag får bläddra i när vi träffas på hans vd-rum på Izettles huvudkontor i centrala Stockholm.

Så hur gick affären till?

”Paypal tog kontakt med oss i början av maj och förklarade att de var seriöst intresserade av ett uppköp. Då inleddes en förhandling, men vi ­avvek inte en tum från vår börsnoteringsprocess som ju var i full gång. På måndagen den 14:e maj var jag i Stockholm och träffade banker för att coacha dem hur de skulle sälja in aktien till investerare. På tisdagen var jag i London och hade likadana möten med banker där. På onsdagen flög jag till San Fransisco och träffade ledningen för Paypal. Då blev det tydligt för mig att vår och Paypals ­vision var väldigt lika. Jag flög hem på natten och sedan förhandlades affären klart här i Stockholm på torsdagen. Det fanns ju inte så mycket tid att spela på med tanke på att prospektet skulle bli ­offentligt på fredagen. Klockan 00:30 natten mot fredagen skrev vi på avtalen och skickade ut pressreleasen.”

Paypal fick öppna plånboken rejält för att få Izettle att lämna börsnoteringsspåret fem i tolv. Inför börsintroduktionen var det flera branschkännare som uttryckt att 10 miljarders-värderingen av Izettle, som omsatte nära 1 miljard kronor i fjol och gjorde en förlust på en kvarts miljard, såg ansträngd ut.

FAKTA
Jacob de Geer

Ålder: 43 år.

Familj: Sambon Faye Flensburg och tre barn i åldern 5 till 10 år från ­sitt tidigare äktenskap.

Bor: På slottet Stora Wäsby utanför ­Upplands Väsby.

Bakgrund: Tog ­examen från ­Handelshögskolan i Stockholm 1999. Var den först anställde på it-bolaget Tradedoubler, där han ­sedermera fick titeln affärsutvecklingschef. Hoppade av 2007 och startade mediebyrån Tre ­Kronor och hyrfilmssajten Ameibo. 2010 grundade han Izettle tillsammans med ­finansveteranen Magnus Nilsson.

VISA MER

Nu nära nog fördubblades priset över en natt.

”Det är klart att 19 miljarder är jätte­mycket pengar. Men tittar du på vart företaget är på väg, och den betydelse Izettle har för småföretag och hela ekonomier, tycker jag att bolaget är värt betydligt mer. För mig personligen är Izettle ovärderligt”, säger Jacob de Geer.

Gick på Lundsberg och Handels

Den nyblivna it-miljardären Jacob de Geer (han inkasserar 1,4 miljarder kronor på affären) kommer från en adlig familj och bor på släktgodset Stora Wäsby utanför Upplands Väsby, där han också växte upp. Men redan som 15-åring ­flyttade han hemifrån för att gå på den beryktade internat­skolan Lundsberg i de värmländska skogarna.

”Många av mina kompisar skulle börja på Lundsberg och jag tyckte att det lät som en kul grej. Jag trivdes jättebra, det var mycket sport och fantastisk gemenskap.”

Efter ett utbytesår i Bryssel studerade Jacob de Geer på Handelshögskolan i Stockholm. Direkt efter examen 1999 fick han jobb på det då helt nystartade it-bolaget Tradedoubler, grundat av hans barndomsvän Felix Hagnö och en viss Martin ­Lorentzon. Jacob de Geer var Tradedoublers ­första anställde och fick sedermera titeln affärsutvecklingschef i bolaget, som kom att bli en stor succé med ett börsvärde på som mest 6,5 miljarder kronor.

Kort efter att Martin Lortentzon sålt sina ­aktier och lämnat Tradedoubler 2006 (för att tillsammans med Daniel Ek spåna fram idén till Spotify) gjorde Jacob de Geer detsamma. Även Jacob de Geer hade ett betydande aktieinnehav i Tradedoubler som han sålde. En del av pengarna ­använde han till att starta sina första egna bolag: mediebyrån Tre Kronor och hyrfilmssajten ­Ameibo. De blev inga jättesuccéer.

”Om man vill vara snäll skulle man kunna kalla Ameibo en tidig version av Netflix. Men det lyfte aldrig och vi sålde bolaget 2010.”

Betaldosor för småföretagare

Men med nästa företagsbygge skulle han träffa rätt. Historien om tillkomsten av Izettles numera välbekanta betaldosor – som gör det möjligt för småföretagare att ta emot kortbetalningar via ­mobilen eller Ipaden – har Jacob de Geer dragit i en mängd intervjuer. Han fick idén efter att hans dåvarande fru Nicole, som drev ett litet enmansföretag som sålde läsglasögon, klagat över att hon missade en massa försäljning på mässor för att folk i allt större utsträckning hade slutat ta med sig kontanter.

Däremot har det inte skrivits lika mycket om Magnus Nilsson, Jacob de Geers medgrundare till Izettle. Finansveteranen Magnus Nilsson, med en bakgrund som vice vd på EF, medgrundare till riskkapitalbolaget Novestra och vd för börsnoterade Wayfinder, är 20 år äldre än Jacob de Geer och de två kände inte varandra innan de ­startade Izettle tillsammans.

Hur träffade du Magnus Nilsson?

”Min mamma hade Magnus till bordet vid en middag. Dagen efter ringde hon mig och sa att jag borde träffa honom eftersom hon tyckte att vi hade så mycket gemensamt. Hon är smart min ­mamma.”

Jacob de Geer följde sin mammas råd och de två träffades. Under mötet berättade Jacob de Geer om sin idé till Izettle. Magnus Nilsson tyckte det lät spännande men sa att han lovat sin fru att inte starta fler företag.

”Sex timmar senare ringde Magnus och sa att han inte kunnat tänka på något annat än vårt ­samtal. Vi bestämde att vi skulle utvärdera idén på varsitt håll under två månader och sedan sammanstråla och se vad vi kommit fram till. Efter det satte vi oss i samma rum och började det mödosamma arbetet med att ta fram en produkt och få den godkänd av alla instanser.”

”En briljant strateg”

I alla år har det varit Jacob de Geer som ­varit Izettles ansikte utåt, men han håller själv fram Magnus Nilsson, i dag 62 år och styrelseord­förande i bolaget, som minst lika viktig för företagets framgångar.

”Izettle hade aldrig blivit vad det blivit utan Magnus. Vi är som ett popband, du har en som sjunger och en annan som skriver låtarna. Låtskrivaren får inte samma uppmärksamhet, men är minst lika viktig för bandet. Magnus är en briljant strateg, extremt hårt arbetande och väldigt nyfiken på ny teknik, vilket är ovanligt för någon från hans generation.”

Magnus Nilsson är dessutom pappa till världsartisten Tove Lo. Hans andra barn Leo Nilsson jobbar på Izettle som produktchef.

”Magnus är i dag en av mina bästa vänner och han har en fantastisk familj som jag inspireras av. Leo anställde jag själv efter att han tröttnat på att jobba 24 timmar om dygnet på bank i London. Tove är en otrolig artist, jag är ett stort fan”, ­säger Jacob de Geer.

Det har nu gått åtta år sedan duon grundade Izettle, som i perioder varit ett av Europas ­snabbast växande företag. I dag har Izettle över en halv ­miljon småföretagare som kunder i tolv länder. Men resan dit har varit långt ifrån spikrak.

”Det har blivit några ordentliga käftsmällar på vägen. Tusentals faktiskt”, säger Jacob de Geer och skrattar.

Vilken var den värsta?

”Precis när vi stängt vår andra kapitalrunda 2012. Vi hade fått in flera hundra miljoner kronor i riskkapital och företaget gick som tåget. Vi spottade ur oss kortterminaler, som fungerade så att köparen signe­rade med sin namnskrift på Ipad­skärmen, den mest disruptiva produkt vi någonsin tagit fram. Då ändrade plötsligt Visa Europa sina regler så att det krävdes en pinkod för alla kortköp. Vi tvingades stänga av möjligheten att betala med Visa-kort i tre av de fyra länder där vi då var verksamma och förlorade 75 procent av vår volym över en natt. Vi fick börja om från början, men fem ­månader senare hade vi tagit fram nya terminaler som uppfyllde Visas krav, och så var vi uppe och rullade igen.”

Själv räknade jag ut er när Swish lanserades av bankerna 2012. Men det verkar inte ha på­­verkat er så mycket?

”Nej. Swish fyller ett bra behov för privatpersoner som säljer saker på Blocket eller någon som säljer julgranar en gång om året. Men det segmentet är inte så intressant för oss, det omsätter för lite pengar. Vi riktar in oss på handlare med mer regelbunden försäljning. Som liten affärsinnehavare måste du kunna ta tio olika betalningssätt i dag. Vi har en ’out-of-the-box’-lösning som funkar för all betalningshantering och vi öpp­nade upp för betalningar via Swish i fjol.”

Sedan starten har Izettle utvecklat sitt ursprungskoncept till att erbjuda en hel bukett av tjänster för småföretag, bland annat kassa­registerhantering, en e-handelsplattform och före­tagslån. De transaktionsbaserade intäkterna står dock fortfarande för lejonparten av omsätt­ningen.

”Guldet i vår affär är datan. Vi samlar all data i butiken, och använder oss av den för att ta fram verktyg och tjänster som hjälper företagaren att öka sin försäljning.”

”Samhällets nya ryggrad”

Jacob de Geer vill gärna vara småföretagarnas ­bästa vän. I maj, i samband med den tänkta börsnoteringen, rullades en påkostad reklamkampanj ut på flera av Izettles marknader, där småföre­tagare hyllas under devisen ”For the selfmade”.

”Samhället ändras just nu drastiskt genom tech och globalisering. Förr var det de stora industri­bolagen som gav arbetstillfällen och skatteintäkter. Men utvecklingen gör nu att industrijobben flyttar till låglöneländer och mycket manuellt ­arbete kommer försvinna genom AI och robotisering. Konsekvensen blir att småföretagen är samhällets nya ryggrad. Småföretagen står redan för 40 procent av BNP i Europa och 80 procent av alla arbetstillfällen i Sverige. Ändå blir de hela ­tiden dåligt behandlade och är förbisedda”, säger Jacob de Geer.

Jane Walerud  - ängeln i styrelserummet

Att Izettle nu själv köps av en global bolags­jätte – Paypal omsätter 120 miljarder kronor och har 19 000 anställda – ser inte Jacob de Geer som ­någon motsättning.

”Även Paypal har småföretagare som sin ­främsta målgrupp.”

Genom affären ansluter Izettle sig till raden av svenska tech-succér som köpts upp av amerikanska it-jättar (Skype, Mojang och King för att nämna några). Men det ser Jacob de Geer inte som något negativt – tvärtom.

”Vi kommer att ha kvar vårt varumärke och fortsätta driva vår business som vi gör i dag. Stockholm är en del av vårt DNA och kommer fortsatt att vara vår bas. Det är här vi ska ha vår nyckelkompetens och det är hit vi ska anställa människor”, säger Jacob de Geer, som kommer fortsätta som chef för Izettle och kommer rapportera till ­Paypals operativa chef Bill Ready.

”Planen inför börsnoteringen var att vi skulle växa med 40 procent om året fram till 2020, då vi också skulle nå lönsamhet. Det skulle vi klara av för egen maskin. Med Paypal får vi superkrafter. Paypal har 20 miljoner kunder i 200 länder som vi nu får access till.”

Ett unicorn-företag

Precis som Spotify har Izettle aldrig gjort en krona i vinst. Jacob de Geer är van att få frågor om detta, men kan ändå inte låta bli att sucka innan han svarar:

”Jag fattar att det är en adekvat fråga, men det visar att man inte riktigt förstår vår affär. I USA förstår man affärsmodellen för vår typ av mjukvarubolag bättre, och därför värderas bolag som Spotify och Izettle mycket högre på den amerikanska marknaden.”

Vad är det amerikanerna förstår som vi inte förstår?

”Kostnaden för att ta in en ny kund ökar med tiden. Därför finns det goda skäl att ta in kunden så snabbt som möjligt. Att prioritera kortsiktig lönsamhet framför tillväxt vore hål i huvudet rent ekonomiskt så länge som vår marknad ser ut som den gör.”

Izettle kan nu ­titulera sig en ”unicorn”, tech-företag som värderas till över 1 miljard dollar. Det har getts en mängd förklaringar till att Stockholm är den region i världen som har flest enhörningsföretag per capita näst efter Silicon Valley. Jacob de Geer lyfter fram det han kallar ”Björn Borg-effekten”.

”Succébolag som Spotify, Klarna och King har visat att man kan slå igenom globalt fast man ­kommer från ett litet land som Sverige. Det är Björn Borg-effekten, framgång som sporrar ­andra att försöka nå samma framgång.”

”Vi hade ju ett svenskt techunder redan i slutet av 1990-talet. Sådana som Jonas Birgersson och Johan Staël von Holstein utmanade jantelagen och visade vägen, utan deras insatser tror jag inte att Sverige varit en lika framgångsrik tech-nation i dag. Många brände sig när it-bubblan sprack, men några kom ut som vinnare också, som ­Hjalmar Winbladh (som sålde Sendit till Microsoft för 1 miljard), Niklas Zennström (Skypes grundare) och Martin Lorentzon, och även jag själv till viss del. Och alla har vi använt pengarna för att starta nya företag.”

Pengar ingen drivkraft

Vad Jacob de Geer ska göra med alla pengar från Paypalaffären säger han sig ännu inte ha tänkt så mycket på.

”Jag har inte kommit så långt. Jag är helt fokuserad på att driva Izettle vidare.”

Men du kan ju inte bara ha 1,4 miljarder ­liggande på ett bankkonto – du måste väl sätta pengarna i arbete?

”Affären ska bli klar någon gång under tredje kvartalet, så än så länge har jag inga pengar på något konto. Det är klart att det vore kul att vara med att främja nya tech-bolag i någon form i framtiden, men det är inget jag ­tänker engagera mig i nu.”

Innebär det faktum att du kommer från en förmögen adelsfamilj att pengar aldrig har varit en stor drivkraft för dig?

”Alltså, skenet bedrar lite där. Visst, vi bodde i ett jättestort hus, men mina föräldrar jobbade ­dygnet runt med gården hela min uppväxt, det var verkligen inte så att vi badade i pengar. Det andra svaret på din fråga är att jag redan har gjort en finan­siell jackpot tidigare i karriären när jag sålde mina aktier Tradedoubler. Jag var 20 nånting och gick från att ha haft en månadslön till att ha en massa miljoner på banken. Sedan dess har ­pengar inte varit min drivkraft. Jag startade inte Izettle för att sälja bolaget för mycket pengar utan för att jag brinner för idén och vill skapa förändring.”

13:e generationen på gården

Jacob de Geer har mycket att brås på. Hans an­fader, vallonen Louis de Geer (1587–1652) har kallats för ”den svenska industrins fader” och ­adlades för sina insatser. När Jacob bara var ett par år gammal ­lämnade hans föräldrar sina existerande jobb – pappa Carl de Geer var bankman och mamma Christina lärare – för att ta över ­driften av Stora Wäsby, som varit i släktens ägo sedan 1668.

Hur var det att växa upp på ett slott?

”Det var inte alltid roligt. Inget barn gillar väl att sticka ut, man vill vara som alla andra. Men ­Stora Wäsby är ett fantastiskt ställe, det är underbart att bo på landet med hästar och natur. Jag är den 13:e generationen de Geer som bor där. Det är klart att det är speciellt, man är en grindvakt som tar hand om gården till kommande generationer.”

It-nörden har hittat hem

För fem år sedan flyttade Jacob de Geer till­baka till slottet, byggd 1730 i rokokostil, med sin familj. Hans föräldrar, som fortfarande håller i driften av egendomen, bor sedan dess i ett angränsande hus i den 500 hektar stora slottsparken, som numera genomkorsas av både järnvägen och E4:an och inhyser ett tjugotal hushåll.

”Mina föräldrar har vigt sitt liv åt att se till att detta kulturarv lever kvar. De har lagt ned ett enormt jobb med Stora Wäsby, som var ganska nedgånget och gick med förlust när de tog över. De har arrenderat ut jordbruket och skogen och gjort om det gamla stallet till kontor som hyrs ut. För att få en sådan här stor egendom att gå runt gäller det att hela tiden hitta nya intäkter, som nya bostäder och uthyrning av reklamskyltar vid ­motorvägen.”

Stöttar sambons företagande

Jacob de Geer är tydlig med att framgången med Izettle kommit med ett högt personligt pris. Samtidigt som han byggde upp företaget fick han sitt andra och tredje barn med sin dåvarande hustru Nicole. Paret skiljde sig 2016. Sedan dess bor barnen hos honom på Stora Wäsby varannan vecka.

”Som entreprenör är det nästan omöjligt att få en bra balans mellan jobb och privatliv. Izettle har varit ett dygnet runt-åtagande för mig ända sedan starten. I vissa perioder när det varit som intensivast har jag inte kunnat bry mig om någonting annat, jag har uppslukats helt av företaget och inte varit mentalt närvarande i familjen ens när jag var där fysiskt. Det är klart att det får konsekvenser.”

I dag tycker han sig ändå ha hittat en form som ger honom ett fungerande privatliv.

”Jag jobbar, sover och är med barnen. Jag har prioriterat bort 99 procent av allt annat.”

Den personliga hälsan tummar han dock inte på, vilket hans vältrimmade kropp skvallrar om. Han berättar att han tränar regelbundet, på gymmet och i löpspåret, men helst på tennisbanan.

Han har en ny flickvän och sambo, Faye Flensburg, som han träffade då hon var anställd på Izettle. Men för ett år sedan sa hon upp sig för att starta underklädesmärket Lace Laboratory.

”Jag tycker det är jättekul att Faye följt sin dröm och startat eget. Hon är supernischad på spets­trosor där hon hittat en lucka på marknaden.”

Jacob de Geer har varit stöttande i processen och agerat bollplank.

”Vi har pratat mycket om hur man bygger ett företag. Mitt starka råd har varit att i stället för att försöka ändra en hel bransch, som vi gjort med Izettle, så tar man en existerande produkt och gör den lite bättre och lite billigare, och använder ­sociala medier för att få hävstång på försälj­ningen. Det går fantastiskt bra för henne och jag tror Lace blir ett kanonbolag. Det är kanske där jag ska ­investera mina pengar?”