Di Weekend INTERVJUER

Diane von Fürstenbergs hyllning till Sverige

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Jag förstod inte vad jag satte i gång. Folk brukar säga att jag skapade omlottklänningen, men det var den som skapade mig!”, säger Diane von Fürstenberg.

JP Yim

Omlottklänningen blev en modeklassiker som på 45 år har gjort Diane von Fürstenberg till multimiljardär. Än i dag styr hon över familjeföretaget som bär hennes namn. Nu börjar ”DvF” staka ut bolagets fortsatta liv efter henne.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är en konst att göra en stilfull entré. Men den behärskar Diane von Fürstenberg till fullo. Graciöst kliver hon ut ur taxin denna gråmulna dag, och lyser upp Hamngatan i Stockholm som en sol. Att hon bär ett gul-svart randigt paljettfodral från det egna märket gör sitt. Men har man, som hon, byggt ett modeimperium på att klä kvinnor som tar plats, vore det också konstigt om den snart 73-åriga modeikonen inte levde som lär.

”För mig är det självklart”, säger Diane von Fürstenberg när hon kommit in och sätter sig ner.

”Nu för tiden pratar alla om ’empowerment’ och att kvinnor ska få mer makt. Men det har jag jobbat med i årtionden, och jag har alltid ansett att man kan vara feminist och feminin samtidigt.”

Det har gått drygt 45 år sedan hon startade sitt självbetitlade modeföretag, i branschen oftast förkortat till DvF. Med sitt färgstarka uttryck och sina lekfulla mönster har belgisk-amerikanska Diane von Fürstenberg alltid synts på lyxmodescenen och länge varit en kändisfavorit. I dag räknas hon till en av branschens mest berömda och inflytelserika personligheter, och för sitt arbete har hon prisats många gånger. Just den här dagen är hon i Stockholm för att ta emot ännu en utmärkelse: NK-galans hederspris. Men hur det kom sig att hon blev modeskapare från första början är en fråga hon har fått så många gånger att hon snabbt slår den ifrån sig.

”Oh my god...”, suckar hon.

FAKTA
Diane von Fürstenberg

Bor: New York.

Ålder: 72 år.

Familj: Maken Barry Diller, en vuxen dotter och son, från äktenskapet med ex-maken Egon von Fürstenberg, samt flera ­barnbarn.

Bakgrund: Född i Belgien, läste ekonomi på universitetet och flyttade till New York i början av 1970-talet där hon lanserade sitt självbetitlade ­varumärke. 1974 kom den första omlottklänningen som hon är berömd för.

VISA MER

”Det är en så lång historia och det var sååå länge sedan. Har du läst min bok? Där står allt du vill veta.”

Hennes modekarriär tog fart i New York i början på 1970-talet. Dit flyttade hon med ungdomskärleken prins Egon von Fürstenberg, och efter bröllopet fick Diane von Fürstenberg inte bara titeln prinsessa, utan också ett nytt liv i glamourens tecken. Paret var frekventa gäster på den kända nattklubben Studio 54 och Diane von Fürstenberg blev en av popkonstnären Andy Warhols muser. Med i ­bagaget till USA hade hon också några egna mode­kreationer – bland dem hennes mest ikoniska plagg: omlottklänningen, eller ’the wrap dress’.

”Men jag förstod inte då vad jag satte i gång. Folk brukar säga att jag skapade omlottklänningen, men det var den som skapade mig!”

Bara två år efter lanseringen 1974 hade hon sålt över en miljon klänningar, och fem år efter starten omsatte DvF 150 miljoner dollar, enligt The New York Times. Genom åren har hon skapat många andra plagg, men hennes livsgärning tycks ändå kretsa kring den enkla klänningsmodellen. Ett tag, erkänner hon, var hon också trött på att de andra plaggen hon skapade inte fick samma uppmärksamhet.

”Men en fördel med att bli äldre är att man har mycket att se tillbaka på, och då har jag också insett att omlottklänningen på sätt och vis förkroppsligar mitt arbete, och det kan jag leva med.”

Vad har gjort den så populär?

”Den är sexig och proper på samma gång. Tillräckligt sexig för att män ska gilla den, men tillräckligt proper för att mammorna inte ska bry sig om vad döttrarna har på sig. Dessutom fungerar den vid så många tillfällen i en kvinnas liv. Första jobbintervjun, första dejten, första...”, säger hon och bryter ut i ett hest skratt:

”Jag har hört tusentals historier om vad som hänt i mina klänningar. Skådespelerskan Anne Hathaways mamma berättade till exempel att hon förförde sin man i en omlottklänning med tulpanmönster. Sedan tystnade hon och sa ’ska jag vara ärlig blev Anne till i den också, men det vet hon inte om’.”

En som trivs i företagets klänningar är Michelle Obama som bar en av DvF:s klänningar på Vita husets officiella julkort 2009. Skådespelerskan ­Penélope Cruz är en annan flitig användare av klänningsmodellen. Särskilt under perioden då hon ammade sina två barn, berättar modeskaparen.

Tidigare under Sverigebesöket har Diane von Fürstenberg också hunnit luncha med vännen, stilikonen och stockholmsbon Giovanna Battaglia Engelbert som nyligen fick sitt första barn med maken och bostadsutvecklaren Oscar Engelbert. Även hon ska vara förtjust i plaggets mångsidighet, hävdar DvF. Något som bekräftas en stund senare på kvällen, då Giovanna Battaglia Engelbert delar ut hederspriset till Diane von Fürstenberg och samtidigt berättar hur mycket hon beundrar den hon kallar för ”en av modevärldens gudmödrar”.

Omstart för Cheap Mondays grundare Bolaget värt 2,8 miljarder kronor

Men att det blev just modeskapande Diane von Fürstenberg skulle satsa på är en tillfällighet. ­Företagande, däremot, såg hon tidigt som ett sätt att nå sina ambitioner på.

”Allt jag visste som ung kvinna var att jag ville vara fri och självständig, betala mina egna räkningar och kunna ligga med vem jag ville”, har hon sagt till The Telegraph.

Men även om DvF blev framgångsrikt från starten, har det inte varit utan mycket hårt arbete, medger Diane von Fürstenberg. Under några år efter skilsmässan med förste maken, lämnade hon också modevärlden helt, och flyttade till Paris där hon drev ett förlagshus. Men år 1997 återvände hon till New York och återlanserade omlottklänningen. Med tiden utökades produktfloran med alltifrån barnkläder och parfymer till smycken i eget namn. I dag bedöms bolaget vara värt 2,8 miljarder kronor, enligt Forbes. Allt trots att ­Diane von Fürstenberg kallar sig själv en ”ganska usel vd”.

”Jag har gjort många misstag på vägen som fått konsekvensen att bolaget har krympt.”

Vad har det handlat om för misstag?

”Till exempel att anställa människor som visat sig vara något helt annat än vad jag först trodde. Men missar gör man alltid, sådant är livet, och nu ser jag aldrig tillbaka, utan bara framåt”, säger hon och viftar med armarna så att de många armbanden rasslar kring handlederna.

I dag har hon tillsatt en extern vd och kreativ chef i bolaget. Båda är kvinnor, och det är så ­Diane von Fürstenberg vill ha det, eftersom ”kvinnor förstår bolagets själ”, menar hon. Men helt har Diane von Fürstenberg aldrig släppt greppet om sitt bolagsbygge. Företaget ägs fortfarande av henne och hennes familj. Hon, de två barnen och nye maken, tillika mediemogulen, Barry Diller, sitter i styrelsen för DvF. På sikt är planen också att 20-åriga barnbarnet Talita von Fürstenberg ska ta större plats i bolaget. Tidigare i år lanserade hon en första kollektion i samarbete med mormodern, som självfallet gick under namnet TvF - men inte innehöll en enda omlottklänning.

Kommer hon att ta över bolaget en dag?

”Det har alltid varit hennes dröm. Det har hon aldrig gjort någon hemlighet av. Hennes första kollektion blev framgångsrik och nu läser hon ­design, så vi får se.”

Att vara ett stort och oberoende modebolag i dag är ovanligt. Många designers med självbetitlade bolag, som Stella McCartney eller Marc ­Jacobs, har de senaste åren uppgått i, eller ingått samarbeten med, större konglomerat. Versace såldes nyligen till Michael Kors. Men i DvF:s fall är det först nu man börjar öppna upp för eventuella externa finansiärer.

”Majoriteten av bolaget kommer alltid att finnas inom familjen, men nu när bolaget är i goda händer och vi har en tydlig färdplan efter några svåra år, skulle vi kunna ta in en partner, om den kan bidra till att ytterligare stärka bolaget.”

Nätet har på kort tid stöpt om modebranschens konsumtionsmönster, samtidigt som hållbarhet är ett växande kundkrav. Men Diane von Fürstenberg, som följt utvecklingen på nära håll, inte minst i egenskap av ordförande för de amerikanska modeskaparnas branschorganisation CFDA i över tio år, ett uppdrag hon lämnade över till mode­designern Tom Ford i våras, är inte oroad.

Modesvenskarna som omsätter 1,5 miljard

”Jag ser bara möjligheter”, hävdar hon bestämt.

”Visst mycket har förändrats sedan jag startade. Men när det gäller hållbarhet vet jag att mina klänningar säljs i vintagebutiker till nästan samma pris som nya. Ingen slänger dem, de ärvs från en generation till en annan. Och beträffande den digitala världen har man i dag möjlighet att ha sin egen mediekanal, vilket jag tycker är ­positivt.”

Bolagets instagramkonto har i dag cirka 1,9 miljoner följare och själv har @therealdvf, hennes alias på sociala medie-plattformen, över 180 000 följare. Där är hon mycket aktiv och lägger dagligen ut bilder. Allt från foton på henne som ung i New York, till bilder på vänner i modebranschen eller en kavalkad av fotografier på det hon har upplevt under sina dagar i Sverige. Med familjens lyxyacht Eos – en tremastad segelbåt som är en av världens största privata yachter – som bas, har hon besökt Stockholms skärgård, innan båten ­ankrats vid Skeppsbron, mellan Kungliga slottet och Kinneviks huvudkontor. I huvudstaden har hon besökt Svenskt Tenn och träffat svenska ­modeföretag som Totême, ATP Atelier och modeskaparen Carin Rodebjer.

Vad är din bild av svenskt mode?

”Designen här är väldigt funktionell, vilket jag älskar. Allt har ett ändamål och det skapar harmoni”, säger hon och resonerar vidare kring svenskt företagande i allmänhet:

”Min gode vän Daniel Ek sa en gång att han aldrig skulle kunna ha startat Spotify någon annanstans i världen. Nu förstår jag vad han menar. Det speciella ljuset här på sommaren, tystnaden, de idylliska röda små stugorna och den fantastiska naturen, gör Sverige till ett perfekt laboratorium för affärsidéer.”