Hoppa till innehållet

»Det är kris för svenskt filmtittande«

Svensk filmindustri befinner sig i kris. Räknar man bort En man som heter Ove stod svenska filmer för bara 8 procent av alla sålda biobiljetter förra året. Dessutom skakas filmbranschen av Harvey Weinstein-skandalen i Hollywood.

Det är läget när Annika Sucksdorff börjar arbeta som SF Studios nya filmchef.

Hennes uppdrag: att locka publik till biograferna för att se svensk film.

»Det är så brutalt. Man lägger ned sitt liv och sin själ i en film. Man kämpar för att få den finansierad och inspelad, och sedan kan det hänga på att det har varit en skitsommar och så skiner solen just det veckoslutet i september när det är premiär. Då är det kört.«
»Det är så brutalt. Man lägger ned sitt liv och sin själ i en film. Man kämpar för att få den finansierad och inspelad, och sedan kan det hänga på att det har varit en skitsommar och så skiner solen just det veckoslutet i september när det är premiär. Då är det kört.«Foto: Jack Mikrut
Annika Sucksdorff är SF Studios nya filmchef.Foto: Jack Mikrut
En man som heter Ove blev räddningen för svensk film under bioåret 2016. Det var årets mest sedda film med 1,3 miljoner sålda biobiljetter.Foto: SF
Tom of Finland är Finlands bidrag till en Oscar i kategorin bästa icke engelskspråkiga film. Filmen har producerats av Annika Sucksdorff.Foto: SF
Nästa sommar har Lasse-Majas detektivbyrå – Det första mysteriet premiär. Filmen spelas in på Irland och är Josephine Bornebuschs debut som långfilmsregissör.
Nästa sommar har Lasse-Majas detektivbyrå – Det första mysteriet premiär. Filmen spelas in på Irland och är Josephine Bornebuschs debut som långfilmsregissör.Foto: SF

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera