Hoppa till innehållet

Blommande tillväxt i algfabriken

Alger ska sätta Skåne på världskartan.För med tre olika karriärer bakom sig vet Simris Algs vd Fredrika Gullfot att allt är möjligt – till och med att ta mikroorganismer till börsen.

Fredrika Gullfot har kallats Sveriges första algbonde. Hon har tagit sin högteknologiska algfarm för produktion av omega-3 hela vägen till börsen.
Fredrika Gullfot har kallats Sveriges första algbonde. Hon har tagit sin högteknologiska algfarm för produktion av omega-3 hela vägen till börsen.Foto: Foto: Jesper Frisk
Fredrika Gullfot har kallats Sveriges första algbonde. Hon har tagit sin högteknologiska algfarm för produktion av omega-3 hela vägen till börsen.
Under våren har Simris Alg byggt ut sin anläggning. I de tomma rören på bilden, växer i dag fler alger till sig.
Alger behöver solljus och koldioxid för att växa. Därför passar det bra att ha produktionen i ett växthus. När algerna växer släpper de bland annat ifrån sig syre. ”Med så mycket ljus och syre riskerar vi inga årstidsdepressioner här”, skämtar Fredrika Gullfot.
För att algerna ska börja växa körs de i ”algdiskot”, en maskin som simulerar havets vågor.Foto: Jesper Frisk
I labbet undersöks algernas tillväxt och utveckling noga. Man följer dem från startkultur till skörd.
För att algerna ska få tillräckligt med solljus utsätts de även för ledbelysning, det röda ljuset ska vara särskilt bra för dem.
FÄRDIG PRODUKT. Simris Alg gör kosttillskott av det omega-3 de får ut från algerna.
FÄRDIG PRODUKT. Simris Alg gör kosttillskott av det omega-3 de får ut från algerna.Foto: Jesper Frisk
Innehåll från Link MobilityAnnons

Automatiserad kommunikation skapar bättre kundrelationer

Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.
Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility.

Att en personlig kommunikation skapar bättre kundrelationer säger sig självt, men genom att automatisera flera steg genom kundresan kan ni dessutom spara pengar och minska antalet kundärenden.

Kunder ställer idag högre krav på de bolag de väljer och flera faktorer spelar in i den processen – pandemin påskyndade den digitala köpresan, inflationen har gjort oss mer prismedvetna, större intresse kring miljö och givetvis den personliga kopplingen med bolaget. Men kan en automatiserad kommunikation vara svaret på allt detta?

– Självfallet löser inte kundkommunikationen alla utmaningar, men vi är övertygade om att bolag idag måste satsa mer på en transparent och personlig kommunikation för att kunna behålla och öka sin kundkrets. Mer än hälften av alla onlineköp sker via mobiltelefoner och vi kan idag jämföra priser, recensioner och utbud med bara några knapptryck, säger Robin Jonsson, Sales Director på LINK Mobility. 

Tillgänglighet skapar möjligheter

Människor har idag flera kontaktytor jämfört med tidigare, och genom att implementera rätt kommunikationsstrategi kan bolag ge en enhetlig upplevelse som gör att fler konverterar och stannar kvar.

– Vi ser att flera bolag har utmaningar med tillgänglighet i de kanaler deras kunder föredrar, eller att bolag inte har en självklar strategi för de olika kanalerna. Vi har hjälpt flera bolag att automatisera deras kundkommunikation med allt ifrån notiser vid driftavbrott, betalningspåminnelser och personliga erbjudanden, säger Robin och fortsätter: 

– I många fall har bolaget endast kontakt med kunden vid fakturering eller i supportärenden och desto viktigare blir det att kommunikationen blir rätt. Det finns stor potential för energibolag att ta sin kommunikation till nästa nivå och vi ser flera uppstickare på marknaden som gjort just detta. Kunder söker dialog och vill ha snabb återkoppling för att stanna kvar, och det är där vi kan hjälpa till. 

– Vi på LINK vet att de allra nöjdaste kunderna är de som kan kontakta bolag i den kanal de själva föredrar, och det är där vi kan hjälpa er. Alla våra lösningar och kanaler går att automatisera för att spara tid och pengar – och givetvis skapar det otroliga affärsmöjligheter för våra kunder.

Om LINK Mobility
LINK Mobility är en global CPaaS-leverantör av mobilkommunikationslösningar och hjälper idag över 40,000 företag världen över. Vi har ett brett utbud av innovativa och skalbara lösningar som skapar värdefull konvergens mellan företag och kunder. LINK är noterat på Oslo Börs under tickern LINK.

Besök LINK Mobilitys hemsida för att läsa mer.

Mer från Link Mobility

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Link Mobility och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera