Di Weekend INTERVJUER

»Att bygga företag är ett konstant trauma«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

»Jag gjorde ett test där man kunde se om ens chef var psykopat. Jag fick 8,5 poäng av 10.«

Jesper Frisk

Jarno Vanhatapio var 25 år när han lämnade jobbet som byggarbetare på en oljerigg för att starta e-handelsbutiken Nelly. Efter den succén är han nu inne på sitt tredje ­bolag, Na-kd. Företaget växer i raketfart – ändå planerar han sin sista exit inom några år. ”Jag har inget sunt förhållningssätt till att bygga bolag”, konstaterar han.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Våren 2006 fick Jarno Vanhatapio ett ­samtal från en säljare som ringde för Vecko­revyns räkning och undrade om han ­kunde tänka sig att köpa en helsidesannons i tidningen.

Vid den tiden hade Jarno Vanhatapio drivit före­taget Nelly.com i tre år. E-handelssajten som började med underkläder hade börjat sälja allt fler vanliga plagg. Omsättningen ökade, men Jarno Vanhatapio kämpade med likviditeten.

Som med det mesta i livet såg han alla inkommande säljsamtal som en sport. Om de frågade om han vill köpa annonser var hans mål att ­vända samtalet så att de köpte något av honom i stället.

”Det var en idiotgrej jag hade fått för mig, men över 50 procent av samtalen lyckades jag faktiskt vända till min fördel. På något vänster fick jag ­Veckorevyn att gå med på att köpa och plasta in 103 000 par trosor. Jag hade ingen täckning för det, men bluffade och sa att de skulle få leveransen om två månader. Jag hade aldrig tillverkat ­något själv, utan hade bara externa varumärken”, säger Jarno Vanhatapio.

Lånade pengar av mamma

Han började leta producenter i Kina och Indien, hittade en tillverkare i Indien som såg okej ut och tog hälften av pengarna han hade på sitt konto. Kostnaden var så pass låg att han räknade med att kunna göra en vinst på 100 000 kronor.

FAKTA
Jarno Vanhatapio

Ålder: 39 år.

Bor: I Göteborg.

Familj: Sambo och ­dottern Vega, snart 1 år.

Utbildning: Bygg­linjen i Borås, utbildad murare.

Bakgrund: Uppvuxen i Hässleholmen i Borås. Grundade e-handels­sajterna Nelly och ­Zoozoo. Fick Söderbergska handelspriset 2012. Sitter i Intersports styrelse.

Kuriosa: Har ­vunnit ­SM-brons i innebandy.

VISA MER

Men när leveransdatum började närma sig hade det fortfarande inte kommit några trosor. ­Hemma i Sverige började Jarno Vanhatapio se utomhusreklam för det nya numret av Veckorevyn, som utlovade ett par trosor på köpet. Tidningen ringde och undrade om de hade anledning att vara oroliga. Jarno Vanhatapio försäkrade dem om att ­läget var under kontroll, lånade 30 000 av sin mamma och flög ner till Mumbai.

Väl på fabriken ute på landsbygden fick han reda på att de bara har producerat 15 procent av den totala volymen. Det hade minst sagt börjat brinna i knutarna. Samtalen från Veckorevyn blev fler och tonen hårdare.

”Det blev en realitycheck för mig. Jag tänkte bara att det här kommer gå åt helvete, jag har inga pengar och jag får konka firman.”

Skam den som ger sig. Ett samtal hem till ­mamma gav ett sista lån, Jarno Vanhatapio ­köpte fler symaskiner, rekryterade mer personal och strukturerade upp arbetet. I stället för att frakta hem allting i en leverans som var tänkt, fick han flyga hem med trosorna i omgångar. Det sista partiet lämnades till tryckeriet i Katrineholm i sista sekund och affären som skulle ha genererat en vinst på 100 000 kronor blev i stället en förlust på 200 000 kronor.

”Det var en lärdom på så många nivåer. Jag ­lärde mig om säkerhetsmarginaler och att inte lita blint på andra människor. Men det löste sig och det har aldrig varit så illa igen.”

Envis och uthållig

Finländsk sisu är ett av Jarno Vanhatapios starkaste karaktärsdrag. Envis och uthållig drev han upp Nelly till en framgångssaga. Efter att Kinneviksägda Cdon Group köpte 90 procent av bolaget stannade Jarno Vanhatapio kvar som vd. ­Under hans ledning ökade omsättningen från 15 till 841 miljoner kronor.

När Qliro Group köpte de sista 10 procenten och Jarno Vanhatapio gjorde exit fick han och några affärsänglar 70 miljoner kronor för sina andelar.

”Drivkraften har egentligen aldrig varit ­pengar, utan handlade snarare om att jag inte ville gå tillbaka till det andra arbetet.”

Att arbeta hårt var något han fick med sig hem­ifrån. Med ”det andra” menar Jarno Vanhatapio livet som resemontör i Norge och England. Han växte upp i Hässleholmen, en förort till Borås, dit föräldrarna flyttade från Finland i 20-årsåldern för arbete. Både mamma Sinikka och pappa Eero arbetade på gummifabriken i Viskafors innan hon blev sjuksköterska och han blev resemontör.

Jarno Vanhatapio gick i sin pappas fotspår, ­valde bygglinjen på gymnasiet och började ­arbeta i byggbranschen 19 år gammal, innan han gick ­vidare till att bli resemontör. Månadsvis arbetade han på oljeriggar i Norge och England.

”Det var en massa försupna finnar – och jag. Man kom till jobbet med 50-åriga gubbar som föll ner från ställningar. Jag blev förman när jag var 23 år, kanske för att jag var den enda som var nykter. Det var ett miserabelt liv att vara borta så. Det var osocialt och jag arbetade 14–15 timmar om dagen. Ingenting har någonsin varit lika tufft som det var då.”

De långa skiften i Norge kantades av perioder av arbetslöshet. För att behålla a-kassan läste ­Jarno Vanhatapio en html-kurs, som visade sig bli vägen ut.

Modevisningar på nattklubbar

På ett år arbetade Jarno Vanhatapio så mycket han kunde, levde på fryspizza och lyckades spara ihop 250 000 kronor. Idén att sälja kläder på nätet 2003, i sviterna av it-boomen, förkastade de ­flesta som en riktigt dålig idé.

Men MTG hade genom Cdon och Boxman ­lyckats med att sälja cd-skivor över nätet. Gränsen för ett paket att gå in i brevkastet var tre centi­meter. Jarno Vanhatapio kom på att underkläder kanske skulle gå att sälja. I en etta i Borås star­tade han Nelly.com. Sajten byggde en kompis i utbyte mot ett stort parti med Joltcola.

Marknadsföringen skedde via modevisningar som Jarno Vanhatapio arrangerade på nattklubbar och andra ställen. När han öppnade sajten i juli 2003 hade han kopplat order­systemet till sin egen mejl.

”Jag glömmer aldrig när jag låg i sängen och hörde hur det plingade till från ­datorn när den första ordern kom.”

Och det fortsatta att plinga från ordersystemet. Den tredje verksamma månaden hade Jarno ­Vanhatapio sålt för 100 000 kronor.

Ökade med 4 000 procent

Men likviditeten fortsatte att vara ett bekymmer. När MTG:s e-handelsbolag Cdon hörde av sig tre år efter start och ville lägga ett bud på Nelly stod Jarno Vanhatapio samtidigt med risken att gå i konkurs efter ett misslyckat klädinköp.

2007 var Cdon vad Jarno Vanhatapio kallar för ”e-handelns Real Madrid”. De lade ett bud på 90 procent av bolaget för 16 miljoner, med kravet att han skulle stanna kvar i tre år för att driva Nelly vidare.

”När jag sålde första delen av Nelly hade jag bokstavligen talat 0 kronor på kontot. Jag tog inte ut någon lön och hankade mig fram. Jag minns när jag ringde min bank efter försäljningen, jag kunde inte fatta hur många nollor de läste upp.”

På fyra år ökade försäljningen med 4 000 procent och Jarno Vanhatapio och affärsänglarna ­sålde den sista delen av Nelly för 70 miljoner kronor. I dag är Nelly en del av Qliro Group.

”Det var tajmning som gjorde Nelly framgångsrikt. Fyra år efter jag startat släppte marknaden. Är man tidigt ute får man fördelar. Nelly var inte byggt på finess, utan hårt arbete. Jag tog stora risker. Många har stora visioner, men de är inte villiga att ta riskerna eller göra timmarna”‚ säger Jarno Vanhatapio.

Finns det något du ångrar?

”Jag var en psykopat i början av Nelly-tiden. Pressen det innebar att bygga bolag var något nytt för mig. Antingen var du bra eller dålig i min bok. Jag minns att jag gjorde ett test där man kunde se om ens chef var psykopat. Jag fick 8,5 poäng av 10. Det har jag tonat ner rejält, men jag kan ­ångra att jag inte hittade ett sansat sätt att hantera ­allting de första åren. Det gick ut över andra människor.”

It-nörden har hittat hem Hur är du som chef i dag?

”Jag kan vara tuff och krävande, men också väldigt rättvis och belönande. Jag har inte en vanlig ledarstil skulle jag tro. Jag tror inte på att man ska massera axlar och ge beröm stup i kvarten. Jag försöker samla folk som går i gång på det här och staka ut riktningen.”

”Jag är en otroligt manisk tävlingsmänniska. Att bygga företag är egentligen ett konstant ­trauma, en tävling, det är jag mot affärsidén. Jag mot jävligheten att bygga bolag.”

Tycker du fortfarande att det är kul?

”Ja, det är klart.”

Vad driver dig?

”Jag kommer från en betongförort och har inte haft förutsättningarna för att skapa stora bolag. Jag kommer att ha mindervärdeskomplex hela ­livet gentemot akademiker. Någonstans kommer alltid det bekräftelsebehovet att finnas – att jag ska visa etablissemanget. Jag kommer aldrig kunna ­slappna av. Det är därför jag vill hoppa av efter Na-kd och inte starta fler bolag för jag har inget sunt förhållningssätt till det. Det äter upp så stor del av mig, det här ’nu jävlar ska jag visa världen’. Men nu ska jag visa att jag kan göra det igen och göra resan med Na-kd ännu bättre än med Nelly.”

Det är Jarno Vanhatapios förkärlek till ”trauman” som gör att vi sitter i ett ruggigt industriområde i Ringön. Till det yttre är Ringön på ­Hisingen i Göteborg vad man kan förvänta sig av ett typiskt industriområde. En blandning av verkstadsindustrier, bygg- och färgbutiker och en och annan pizzeria huserar i de intetsägande, gråa ­lagerlokalerna.

Men Ringön har börjat genomgå en förvandling. Det som en gång mest bestod av varvsindustri har börjat locka till sig både mikrobryggerier och reklambyråer. På Ringön finns i dag runt 800 företag som sysselsätter drygt 3 000 människor.

Utanför en av de stora byggnaderna är det öde, sånär som på en person som slänger kartonger i en stor container. En liten plåtskylt är det enda som ger en indikation på att här finns ett företag.

Na-kd, uttalas ”naked”, är Jarno Vanhatapios senaste projekt.

”Vi sitter i de här lokalerna av en anledning. Vi kallar det för ’boot camp’, vi fick sålla bort människor som går i gång på yttre stimulans. Vi vill bara ha de som faktiskt älskar visionen och vill göra kunderna nöjda”, säger Jarno Vanhatapio.

Efter sin exit från Nelly gjorde Jarno ­Vanhatapio ett misslyckat försök till att ta ett sabbatsår. Efter tre månader startade han i stället djurmatssajten Zoozoo, som senare köptes upp av marknads­ledande Animail. För lite mer än tre år sedan började han snickra på vad han hoppas ska bli ett nytt modeimperium.

Säljer till 180 länder

Det pågår febril aktivitet i Na-kd:s lokaler. Medel­åldern är låg, de flesta är i 25-årsåldern. Vi visas runt bland designteamet, kundservice, foto­studion, retuschering: det är ett virrvarr av olika rum och avdelningar. Det går undan, från det att en bild är tagen ska plagget ligga uppe på sajten inom 24 timmar.

I dag säljer Na-kd kläder, skor, accessoarer och smink till över 180 länder, både under externa och egna varumärken. Det första hela räkenskaps­året omsatte bolaget drygt 158 Mkr. Omsättningen för 2017 landade på över 400 Mkr, en ökning med 153 procent.

I början av året tog bolaget in 360 Mkr i riskkapital i en investeringsrunda ledd av franska ­Partech Ventures. Enligt uppgifter till Di Digital värderades Na-kd till nära 1,5 miljarder kronor i transaktionen. Investerare är bland annat risk­kapitalbolaget Northzone och Avito-grundarna Jonas Nordlander och Filip Engelbert.

En stor del av Na-kd:s framgång är dess positionering i sociala medier, på Instagram har det 1,6 miljoner följare. Det går att jämföra med ­Kinneviks tyska modehandlargigant Zalando som har drygt 490 000 följare. Redan på Nelly-­tiden tog ­Jarno Vanhatapio hjälp av ­bloggare för att marknadsföra sitt bolag, i dag gör flera influencers regelbundna ­kollektioner för Na-kd som drar ­mycket trafik till sajten, bland dem ­exempelvis ­Hanna ­Friberg och Linn Ahlborg.

”Vår stora framgångsfaktor är att vi har pejl på hur kunderna tänker. Kunderna blir framför allt ­latare och latare. Där kommer retailbranschen att få en utmaning. Den nya generationen har ett slags hatkärlek till pengar och man pratar om post­materialismen.”

Det stora hotet

I vintras ryktades det om att H&M skulle köpa ­Na-kd, men själv förnekar Jarno Vanhatapio att de skulle ha haft någon som helst kontakt. I januari tog han plats i Intersports styrelse för att bidra med sin digitala kompetens.

Vad tror du att de stora, etablerade retailbolagen göra för att hänga med?

”För fem år sedan sa jag att de måste gå globalt. Då viftades det bort med ett ’jaja’. Nu är hotet mot svensk retail de globala jättarna. Jag sa också att de inte kan marknadsföra sig på samma sätt. Visst kan man satsa på cool teknik och AI, men det många bolag glömmer är kärnan, vilket är produkten och kundupplevelsen. Helt ärligt, det är nästan provocerande hur lite jag har märkt av den här handelsdöden som man pratar om.”

Andra medier har skrivit om att de varit i kontakt med personer som beskriver en hård företagskultur på Na-kd och att de känt sig pressade att jobba över. Några ska även ha sjukskrivits för utbrändhet. Hur ställer du dig till det?

”Vi har en frekvens som ligger under snittet i Sverige och vi har 7 procent som säger upp sig. Det är under snittet för techbolag. Varje sjuk­skrivning är givetvis en för mycket och de flesta härrör från 2016 och början av 2017. De sista åtta månaderna har vi haft en väldigt låg frekvens. Vi kräver 40 timmars arbetsvecka. Vi kräver inget annat. Vi har en vinnande kultur som gör att många vill vinna hela tiden och sådana personer tenderar frivilligt att jobba mycket. I och med ­detta så stänger vi inte kontoret klockan 17 heller. Vi tror på frihet under ansvar.”

Köper Avalanche efter rekordår Den största kicken

Exakt hur långt Jarno Vanhatapio vill ta Na-kd vill han inte svara på, mer än att ”allt startar” när bolaget omsätter över 1 miljard och är lönsamt. Mest av allt längtar han efter att sluta arbeta operativt. Till sommaren fyller han 40 år och inom fyra till sju år vill han sluta arbeta för att tillbringa all sin tid med sin dotter som föddes förra våren.

”Jag vill jobba i bakgrunden, sitta i styrelsen och kanske bli affärsängel. Jag hade bara läst och hört om hur det är att få barn, men det är den ­absolut största kicken jag varit med om. Det som motiverar mig är att få vara hemma med min Vega. Jag går i gång på målet med Na-kd, men nästa mål är att vara hemma med henne i sju år.”

Tror du att hon vill det?

”Haha, jag tänker vara hemma med henne, och förhoppningsvis syskon till henne, tills de tycker att jag är jobbig. Jag vill vara närvarande. Det män ångrar på sin dödsbädd är alltid att de arbetade för mycket när barnen var små. Jag vill bli ­världens bästa pappa, det är nästan en sport i sig.”

Sedan några år tillbaka har Jarno Vanhatapio en kompisklubb som går under namnet ”The Good Life Group” som ses fyra gånger om året och gör aktiviteter och pratar livskvalitet.

”Det huvudsakliga målet är att prata om saker som skaver i livet för att sedan sätta upp mål. Som ’jag vill umgås mer med min mamma’ eller ’jag måste gå på rehab för mitt löparknä’. Sedan ­följer vi upp för att se hur det har gått och stöttar varandra. Det har gett mig en enorm självinsikt om vad jag blir lycklig av.”

”Skit i lärarna”

I dag tackar Jarno Vanhatapio nej till i princip alla föreläsningar, förutom när han åker runt till gymnasieskolor i Göte­borg när de ska driva UF-företagande.

”Jag tror det är uppfriskande när jag ­säger ’skit i lärarna’. Det enda de behöver lära sig är matte och språk. Det finns en ängslighet i Sverige, bland unga människor också, en rädsla för det okända. Jag önskar att jag hade kommit fram till tidigare att allt inte är så svårt som det ser ut. Allt går.”

Vad betyder pengar för dig?

”Frihet. Pengar gör dig inte lycklig, men har du för lite kan du bli olycklig. För mig är det en stor lycka att kunna gå in i matbutiken och välja vad jag vill. Jag har inga dyra hobbies, mer än bostäder.”

Fiktiva bostäder är också något som intresserar Jarno Vanhatapio. Han förklarar att han ser bolaget Na-kd som ett hus. Varje våning är en omsorgsfullt detaljerad bild av vart han ska driva ­bolaget.

”Det är det tredje bolaget jag startar. Det vore tjänstefel om det inte är bättre än de andra. Men får jag för mig att starta ett fjärde ­bolag får någon komma och slå mig. Jag kommer ge allt jag har med Na-kd.”