Di Weekend GRADVALL

Vi dyker ner i kaninhålet och skapar vår världsbild

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

På 15 år har användandet av Youtube exploderat på ett sätt ingen förutsåg, skriver Jan Gradvall.

Gorm Kallestad

Vad som påverkar unga människors verklighet i dag, mer än någonting annat, är Youtube. Det skriver Jan Gradvall i en krönika.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Verkligheten finns inte längre. Verkligheten ”is cancelled”.

Att säga att en person är cancelled har blivit vanligt i hätska mediedebatter på senare år. När en person gjort eller sagt ­något som anses oförlåtligt höjs röster om att denne ska fråntas sin plattform.

Oavsett vad man har för åsikter om detta är den ende som under dessa åsiktskrig i realiteten blivit av med sin plattform inte en ­person, utan – verkligheten.

Det finns inte längre en verklighet. Det finns många konkurrerande verkligheter och de blir fler och fler.

När vi öppnar locket till våra datorer för att kolla vad som hänt så gör vi det i illusion om att det fortfarande finns en gemensam verklighet. Ungefär som när man i den gamla medievärlden slog på Aktuellt.

Men den verklighet vi i dag alla möter är resultat av ett subjektivt urval. För att låna ett svengelskt uttryck från konstvärlden: en kurerad verklighet. Utvalda av oss själva.

När jag går in på sociala ­medier kan jag fortfarande lura mig själv att jag gör det för att få nyheter. Vad jag ser på Facebook, Twitter och Instagram är ju dock endast inlägg från de jag valt att följa. Allt det andra – det ser jag inte.

Flödet blir därmed en spegling av oss själva. När du och jag kollar flödet på våra telefoner ser vi inte ­samma verklighet.

Det är samma sak med traditionella medier och med Google. Sök­motorer lär sig vad vi är intresserade av och visar det.

Den tydligaste analysen om uppkomsten av dessa parallella verkligheter är New York Times podcast Rabbit hole. Sju halvtimmeslånga avsnitt om hur internet förändras och, ännu viktigare, hur internet förändrar oss.

Titeln kommer från Lewis Carrolls Alice i underlandet, den klassiska barnboken från 1865 om sjuåriga Alice som sitter och har tråkigt när en vit kanin plötsligt dyker upp.

Alice följer efter kaninen och trillar ned i ett kaninhål, flera mil långt. Efter det blir ingenting mer sig likt.

Massor av böcker, låtar och filmer har inspirerats av Lewis Carrolls roman om kaninhålet som leder till en annan verklighet. I filmen The Matrix uppmanas ­huvudpersonen Neo att följa den vita kaninen. ­Jefferson Airplane utvecklade drogreferenserna i berättelsen i låten White Rabbit.

I dag ser man referenser till kaninhål i princip dagligen i medier.

Vad som påverkar unga människors verklighet i dag, mer än någonting annat, är Youtube.

Jo, det finns massor av andra saker att göra. Spel, olika sajter och appar, sociala medier, tidningar, tv-kanaler. Men på Youtube finns precis allt att dyka ned i: filmer, musik, dokumentärer, föredrag, filosofi, politik. Youtube är kaninhålet.

Youtube bygger på en oerhört avancerad algoritm som lär sig vad vi är intresserade av och föreslår sedan fler filmer med liknande innehåll.

»Riskfylld värvning tar Spotify in i ny era«

Om du tittar på en film med en gullig kattunge, får du förslag på fler gulliga kattvideor. Om du hittar personer som uttrycker politiska åsikter som överensstämmer med dina egna lär sig algoritmen det.

Den världsbild du väljer blir mer och mer bekräftad och mindre och mindre motsagd.

Den första filmen på Youtube lades upp 2005. På 15 år har användandet exploderat på ett sätt ingen förutsåg.

Varje dag tittar två miljarder aktiva användare på fem miljarder olika videor. 500 nya timmar med innehåll laddas upp varje minut.

New York Times teknologireporter Kevin Roose intervjuar en Youtube-­användare, Caleb Cain, som hoppat av college och tittat på Youtube upp till 14 timmar om dagen.

Kevin Roose får tillgång till hela hans sökhistorik, vilket ger en unik ­inblick i en användares personliga utveckling. Sökhistoriken sträcker sig över fem år. Totalt 12 000 videor.

Caleb Cain har suttit hemma och utbildat sig själv, en möjlighet som är det bästa med Youtube. Det börjar med att han gillar punkbandet Dead Kennedys och dokumentärfilmaren Michael Moore.

Vad han gillar med dem är trotsandet av auktoriteter. Sedan hittar han ännu mer uppkäftiga röster, fast från högerhåll.

Caleb Cain får idoler, som kanadensaren Stefan Molyneux, extrem­höger och vitmakt-förespråkare, en Youtube-debattör som går igenom ­rutan och framstår som trovärdig.

Ett exempel på hur gränsen mellan alternativa mediekanaler och mainstream-media suddas ut hittar jag när jag på Youtube söker på Stefan ­Molyneux och hittar de intervjuer han har gjort med Joe Rogan.

Spotify har just betalat 1 miljard kronor (obekräftad summa) för de ­exklusiva rättigheterna till Joe Rogan, världens populäraste poddare. Joe Rogan har i sitt program gett utrymme åt Stefan Molyneux i nio timmar.

Det är lätt att försvinna ned i kaninhål. Jag ligger själv i sängen med mobilen i hand, planlöst scrollande, i min oro över covid-19 och världskonflikter.

Nördarnas favorit lär ut svingen

En sökning visar att det i USA myntats ett nytt ord för det jag och ­miljarder andra håller på med: doomscrolling.

GRADVALLS TRE FAVORITER:

FILM. Da 5 bloods, Netflix. Ända sedan jag på 1980-talet knockades av den svartvita She’s gotta have it på en liten arthouse-biograf i New York har jag följt allt som Spike Lee har regisserat. Allt han gör har en tydlig ”point of view”, supersubjektivt, något som var udda då men blivit regel i dagens medieklimat. ­Världen har gjort likadant som Spike Lee, inte tvärtom.

NYHETSBREV. 3-2-1 Thursday. Nyhetsbrev har blivit en nygammal medieform som bara växer. I princip alla är gratis att prenumerera på. Bäst­säljarförfattaren James Clear gör ett väldigt enkelt och tydligt utskick där han bjuder på ”3 ideas, 2 quotes, 1 question”.

PODCAST. Pivot. Extremt initierat om den ­moderna medieutvecklingen, med fokus på techvärlden, men samtidigt lättsamt och respektlöst. Dialogen mellan teknologijournalisten Kara Swisher och NYU-professorn och entreprenören Scott Galloway leder varje vecka till nya insikter.