Di Weekend GRADVALL

»Svensk tjänst säkrar rätten till kreativa lån«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

De La Soul släppte sitt debutalbum 1989.

Samplingar, musikaliska lån från andra artister, används i dag mest av etablerade artister, som har råd att anlita advokater. Jan Gradvall berättar historien om ett 30 år gammalt epokgörande album, en kostsam 12-sekunderssnutt – och hur en svensk nättjänst ska frigöra den ursprungligen kreativiteten igen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Hur skapar man ett kreativt sunt och ohämmat klimat där konstnärer och musiker kan låna idéer och delar av verk utan att vara rädda för att bli stämda?

En ny svensk nättjänst, med officiell premiär denna vecka, har löst det.

Under en period i 1900-talets början sporrade Picasso och Braque varandra till att överträffa både sig själva och hela bildkonsten.

De var respektfulla rivaler, konkurrerande men uppmuntrande. När den ena började experimentera med collage följde den andra efter. I en replik på ett verk av Braque skapade Picasso 1913 ett collage med titeln En flaska Viuex Marc, glas, gitarr och dagstidning.

Verket är precis vad titeln anger. Picasso har rivit ut del av Le Figaros förstasida och klistrat in som en del av sitt konstverk.

Vad hade hänt om någon redaktör eller journalist på Le Figaro hade stämt Picasso för olaglig sampling?

Det låter osannolikt i dag, men det var precis det som hände vid 1900-talets slut när rappare i New York hade en period präglad av en lika nyskapande och glimrande kreativ konkurrens som Braque och Picasso hade haft i Paris.

Kulmen på perioden med hiphopartisters motsvarighet till collage – samplingar – tog slut tvärt efter trion De La Soul 1989 släppte sitt debutalbum 3 feet high and rising.

Det var ett epokgörande album, ett av de mest nyskapande i populärmusikens historia, med rappande ovanpå på musik som var ett collage med snuttar från producenten Prince Pauls gigantiska skivsamling. 3 feet high and rising var även det första albumet med komiska eller bisarra inslag mellan låtarna, så kallade skits.

Ett av de dessa mellanpartier, kallat Transmitting live from mars, består av en röst som läser franska glosor till atmosfärisk musik, skapad av en 12 sekunder lång snutt samplad från låten You showed me från 1969 med popgruppen Turtles.

När De La Souls debutalbum spred sig över världen, på ett sätt ingen hade kunnat förutsäga, skyndade sig skivbolaget och gruppen att friköpa och juridiskt godkänna samplingarna. På albumet finns längre slingor hämtade från skivor med bland andra Steely Dan och Hall & Oates. Detta löstes genom att de artisterna listades som medlåtskrivare och fick del av royalties.

Men Prince Paul och De La Soul glömde den 12 sekunder långa snutten.

Turtles förkunnande att ”sampling är bara ett annat ord för stöld” och gick till domstol. Skadeståndet de begärde var 2,5 miljoner dollar vilket var mer än De La Soul tjänade under hela sin karriär. (Ironiskt nog var det inte ens Turtles som hade skrivit den samplade låten utan Roger McGuinn och Gene Clark från Byrds.)

Domen mot De La Soul föll 1991 – enligt uppgift fick Turtles 1,7 miljoner dollar – och efter det var den gyllene eran med vilda samplingar över. Ingen vågade längre chansa.

Doldisen som upptäckte Adele

Samplingar förekommer fortfarande inom både hiphop och popmusik, men det är bara etablerade artister, vilka har råd att anlita advokater, som vågar använda dem.

Tänk om man hittade ett sätt att frigöra den ursprungligen kreativiteten igen?

Precis det är tanken med Tracklib. Efter att ha betatestats av amerikanska musikproducenter i ett par månader har nu den svenska nättjänsten lanserats officiellt.

Tracklib gör det möjligt att licensiera samplingar på fem minuter i stället för att behöva använda sig av advokater och förhandla i månader.

Uppbackningen från den amerikanska hiphopvärlden kunde inte vara tyngre. I företagets advisory board sitter bland andra Erick Sermon från duon EPMD, Tom Silverman, grundare av Tommy Boy Records, samt just Prince Paul.

Hur hade en tjänst som denna kunnat underlätta när De La Souls debutalbum spelades in? Jag ställer frågan, via mejl, till Prince Paul. Hiphopnörden i mig – jag såg De La Soul live 1989 – ryser när han svarar.

”Tracklib skulle ha hjälpt på så många sätt. Framför allt skulle det självklart inte ha blivit några stämningar. Det skulle också redan från början ha funnits en solid förståelse och överenskommelse om priser kring användandet av samplad musik. Och, till sist, så skulle jag själv haft mer pengar i plånboken! Men det går inte att blicka tillbaka, vi kan bara omfamna samplingarnas framtid.”

Gradvalls val

»Musiken lever i de svarta spåren«

Tv. Bosch, säsong 4, HBO Nordic. För varje säsong har Bosch höjt ribban och blivit ännu bättre. En polisserie som tar sig tid att fördjupa karaktärer och relationer på ett sätt som för tankarna till Steven Bochco (vila i frid) och hans mästerverk Spanarna på Hill Street och På spaning i New York.

Poesi. Ulf Eriksson, Skalornas förråd (Albert Bonniers Förlag). Vandringar genom författarens Stockholm – från Högdalen till Vasastan – öppnar upp inre vandringar genom barndom och minnenas bibliotek. Poesi som blir som en tyst ljudbok. Man bär med sig dikterna ute på stan.

Deckare. Tony Parsons, Bödlarna i Tyburn (Bokfabriken) och Girl on fire (Century). Sam­tidigt som den tredje boken i serien om Londonpolisen Max Wolfe ges ut på svenska så kommer den femte boken på engelska. Tony Parsons skriver som The Jam lät på sitt första album. In the city-frenesi.