Di Weekend GRADVALL

Strålande R&B-grubbel

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

No Rome – de hundra hårfärgernas artist.

På sin nya strålande ep skildrar No Rome hur det är att vara ung och med en smartphone i handen försöka förstå vad livet går ut på. Det skriver Jan Gradvall som också har lyssnat på Pink och Olsson.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

No Rome

Crying in the prettiest places ep (Dirty Hit)

4 poäng

Genom musikhistorien har det med ojämna mellanrum dykt upp skivbolag som inte bara varit skivbolag utan ­antagit en roll liknande tankesmedjor.

Skivbolag som haft en tydlig konstnärlig linje, både musikaliskt och estetiskt, som påverkat opinionen och satt agendan. Två exempel är Factory och Stranded som båda hade sin storhetstid i övergången mellan 1970-tal och 1980-tal.

Tony Wilsons Factory i Manchester och Klas Lundings Stranded i Stock­sund hittade artister som utmanade rådande föreställningar om hur musik bör låta och framtona. Alla utgåvor hörde ihop. Det fanns en gemensam attityd, en ­linje i omslagen.

Som lyssnare blev man lika stort fan av bolaget som av artisterna.

Ett av få skivbolag i dag som för ­vidare den traditionen är Dirty Hit, med bas i västra London. Jamie Oborne startade Dirty Hit för att ge ut The 1975, det intelli­gentaste popbandet i världen just nu.

Runt The 1975 har Oborne samlat unga artister som verkar i ­samma anda och har idéer om inte bara musik utan om texter och visuell framtoning. Precis som hos Factory och Stranded ligger medel­åldern under 25.

The Japanese House är namnet på en 23-årig sångerska producerad av The 1975-trummisen George Daniel, som är något av husproducent på Dirty Hit. Pale Waves är ett Manchester-band bestå­ende av två kvinnor och två män.

Jamie Osborne på Dirty Hit har också hittat två artister från Manila, Filippinerna, som flyttat till London och båda var med på New Musical Express lista över samtidens mest lovande artister: 18-åriga folksångerskan Beabadoobee och den 23-åriga elektroniska R&B-­artisten No Rome.

No Rome heter egentligen Rome ­Gomez och är bästa vän och kreativt bollplank till Matty Healy, The 1975:s ­ledare. Matty Healy har kallat No Rome för ”min musa”. No Rome är de hundra hårfärgernas artist. Hans gröna, rosa ­eller blå hår dyker upp i videor till The 1975 och han finns med som låtskrivare till popmästerverket Tootimetootimetootime.

På sin nya strålande ep fortsätter No Rome att skildra hur det är att vara ung och med en smartphone i handen för­söka förstå vad livet går ut på. Han har ett absolut gehör för melodier och skriver grubblande R&B-låtar i Frank Oceans anda med titlar som Rimbaud, come and sit for a while.

Pink

Möte med rockens framtidshopp: The 1975

Hurts 2B Human (Sony)

4 poäng

I den oavbrutna kanonad som är samtidens popmusik – med tusentals nya låtar varje vecka – är det svårt att få perspektiv. Vad av allt detta kommer kännas relevant och fortfarande spelas om tio år?

Om det gick att ta en drönarbild som ­visar hela 2000-talet uppifrån skulle man se ett meddelande långt där nere i sanden: ”Pink är underskattad”.

Alecia ”Pink” Moore är inte under­skattad bland de miljoner unga tjejer som i snart 20 år hämtat kraft från hennes musik, men ­hennes plats i musikhistorien har inte erkänts.

Artister som Frank Sinatra och Billie Holiday hade en förmåga att förvandla alla sånger de sjöng till sina egna. Det går ­heller inte att avgöra vilket årtionde ­låtarna är inspelade. Utan att för ett ögonblick hävda att Pink kan jämföras med dem har hon samma förmåga: allt hon sjunger blir Pink-låtar, tidlösa. På Hurts 2B Human, vilket kan vara hennes bästa album, försöker hon aldrig som sina kollegor vara trendig. Hon är Pink.

Olsson

The 1975 gör årets bästa album

Tropical cologne (Svenska Inspelningar)

4 poäng

I ett alter­nativt universum ­kanske ­Georgios Kyriacos ­Panayiotou aldrig blivit George Michael utan ­varit kvar i East Finchley som oupptäckt stranddiscokung.

Där befinner sig Christian Olsson, ­Lerums egen George Michael.

Christian Olsson har en gudabenådad känsla för ­disco med isbitar i glaset. Att världen inte upptäcker det är inte hans problem.