Di Weekend GRADVALL

Snabba succéer – och censur

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Andrew Harnik

En kinesisk app som heter Tiktok håller på att förändra populärkulturen, skriver Jan Gradvall.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att logga in på Tiktok är att bli visuellt sjösjuk. Ett oavbrutet flöde av galna video­snuttar, ingen längre än 15 sekunder, sprutar fram. Om du klickar på vad du gillar förändras utbudet efter dina preferenser.

De flesta filmsnuttarna ljudläggs med musik och låttiteln visas i neder­kant. Tiktok har på så sätt fört fram låtar som Old town road av Lil Nas X (listetta i USA i 19 veckor, längst genom historien) och The git up av Blanco Brown.

»Fenomenet som knockar stjärnorna på poplistan«

Insikten om att låtar som innehåller korta sekvenser som blir roliga att loopa ökar deras chans till spridning på Tiktok har inte undgått smarta artister. Ariana Grande’s Thank U, next är som gjord för denna memekultur.

Sedan starten 2017 har Tiktok laddats ned en miljard gånger och har just nu fler användare per månad än Twitter och Snapchat.

Earl Sweatshirt laddar varje sekund

Tiktok är gratis. Men som någon sagt: Om något är gratis är det du som är ­produkten.

Tiktok betalar få eller inga royalties till låtskrivare, censurerar protester mot regimen i Kina och lagrar all ­information om användare, inklusive ansiktsidentifikation.