Di Weekend GRADVALL

»Sam Smith gör pop för evigheten«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

"Det är uppenbart hur mycket Sam Smith älskar soul och gospel. Arrangemangen är gammaldags. De flesta låtar är ballader", skriver Jan Gradvall.

Sam Smiths nya album The Thrill of it all är oerhört välgjort. Precis varenda låt håller, varenda melodi bär, skriver Jan Gradvall som också har lyssnat på bland annat The Gothenburg Combo.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Sam Smith
The thrill of it all (Capitol)
Betyg: 5

Under genomlyssningen av Sam Smiths nya album sitter jag och tänker, ”Aha, kul, han tolkar en gammal klassiker”. Sen inser jag att, nej, det är faktiskt en ny låt. En helt ny låt som han skrivit själv.

Det händer inte en gång. Det händer hela tiden.

Att skriva melodier som på samma gång framstår som omedelbara samt så mångbottnade att man aldrig tröttnar på dem, är det svåraste som finns i musikvärlden.

Ganska många musiker kan skriva krävande och experimentell musik. Endast Burt Bacharach kunde skriva I say a little prayer.

De flesta artister ska vara nöjda om de får till en evergreen på ett album. Det betyder inte att albumet är dåligt, tvärtom, det kan till och med vara ett mästerverk.Men melodierna är inte evergreens i bemärkelsen att man utan ansträngning kan nynna på dem.

Genom historien finns det några ytterst få album där precis varenda låt känns som en evergreen. Goodbye yellow brick road av Elton John. Soundtracket till Sound of music. Tapestry av Carole King. Come away with me av Norah Jones. 21 av Adele. Thriller av Michael Jackson. Arrival av ABBA. True blue av Madonna. Purple rain av Prince. Kanske även soundtracket till Frozen.

25-årige engelsmannen Sam Smiths uppföljare till debuten In the lonely hour är ett sådant album.

Det finns ingenting nyskapande eller så kallat djärvt över det här albumet. Sam Smith vandrar längs samma gula tegelstensväg som en gång Elton John. Det är uppenbart hur mycket han älskar soul och gospel. Arrangemangen är gammaldags. De flesta låtar är ballader, pampiga diafragmaballader.

Men alltsammans är så oerhört välgjort. Precis varenda låt håller, varenda melodi bär. Det finns ingen anledning att, som brukligt nu för tiden, välja ut de bästa låtarna till spellistor. Det går att lyssna på albumet i ett svep. Musiken bara rinner som kommen ur en kran.

Rösten öppnar hjärtan

Precis som i fallet med Norah Jones och Adele kommer Sam Smiths nya album att spelas så mycket på kaféer och i klädbutiker den närmaste månaden att du kommer ledsna på det före jul.

Därefter, några år senare, när du åter igen hör låtar som Baby you make me crazy och HIM, där Sam Smith sjunger om mannen han älskar, kommer du inse att detta var popmusik för evigheten.

 

The Gothenburg Combo
Seascapes: 20 000 leagues under the sea(Gbgcombo)
Betyg: 4

Ingen roman har gjort lika stort intryck på mig som Jules Vernes En världsomsegling under havet. Det var min absoluta favoritbok som barn. Nu har en Göteborgs-duo bestående två virtuoser på akustisk gitarr, David Hansson och Thomas Hansy, tolkat denna roman musikaliskt. Hur låter en färd med en havsström? Ett korallrev? En jättebläckfisk? Deras samspel känns lika minutiöst genomtänkt som ledigt och intuitivt; gitarrerna antar rollen som berättarröster. Kapten Nemo skulle lyfta på sin kaptensmössa. Alla stycken framförs live och är mixade av Åke Linton, känd som ”den fjärde medlemmen” i Esbjörn Svensson Trio. Även gitarrerna de spelar på är handbyggda av svenskar, Thomas Fredholm och Per Hallgren. Träet sjunger.

 

Mogna för XL

Egba, Solar Plexus, Rena Rama – med flera
Svensk Jazzhistoria vol 11: 1970–1979 (Caprice)
Betyg: 4

Svensk Jazzhistoria är en världsunik antologiserie utgiven av statligt ägda skivbolaget Caprice Records. Första volymen hade titeln Varning för jazz och täckte perioden 1899-1930. Därefter har det släpps ytterligare tio boxar, med exempel som Rytm och swing 1937–39 och The Golden Years 1952–1955. Med utgåvorna följer omslagstexter så välgjorda och fylliga att de är som böcker i miniatyr. När jag var med och gjorde boken Tusen svenska klassiker var serien Svensk Jazzhistoria en av våra huvudkällor när det gällde urvalet av jazz.

Nya volymen täcker in hela 1970-talet. Fyra cd-skivor samt en bok på 188 sidor med djupgående intervjuer med decenniets två centralfigurer, Lennart Åberg och Monica Dominique. En varm och öppen epok där traditionell jazz mötte avantgarde, både europeisk och amerikansk, och olika former av fusion som jazzfunk och jazzrock.