Mötet mellan Lady Gaga och Bradley Cooper i är ett av mest lyckade i modern tid. Ett halvår efter premiären fyller filmen fortfarande biosalonger och soundtracket fortsätter att toppa listor.
Jan Gradvall
Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Räckvidd på 623 kilometer och en verklighet där varje bromstillfälle omvandlas till energi – tack vare smart regenerativ bromsning.
Tekniken bakom den nya generationens elbilar som bidrar till längre körsträckor genom att återvinna och ladda batteriet banar ny väg i fordonsbranschen.
Audi Q6 e-tron markerar starten på en ny era för elbilar, där effektivitet och lång räckvidd går hand i hand.
Den nya modellen från det tyska premiummärket är utrustad med ett litiumjonbatteri på 100 kWh (94,9 netto) och erbjuder en körsträcka på upp till 623 kilometer.
– Genom att använda vår erfarenhet har vi förbättrat både batteriet och drivsystemet för längre räckvidd. De nya egenutvecklade motorerna är ännu mer effektiva med ny teknik som hårnålslindning och torrsumpsmörjning, säger Alexander Garcin, chef för produktavdelningen på Audi.
Batteriet är utrustat med ett avancerat system som reglerar temperaturen, vilket säkerställer att det hålls kylt eller uppvärmt under färden. Allt för att batteriet ska kunna fungera optimalt.
– Under en resa kan batteriet förkonditioneras om laddstation valts via ruttplaneraren eller val i navigationssystemet.
Ny laddteknik
Audi Q6 e-trons 800-voltsteknik med en laddeffekt på 270 kW möjliggör snabbladdning där upp till 255 kilometer räckvidd kan uppnås på bara tio minuter vid en HPC-laddningsstation. Dessutom stiger laddningsnivån från tio till 80 procent på ungefär 21 minuter.
Med 400-volts laddare kan Q6 e-tron använda bankladdning för att dela och snabbladda batteriet. 800-voltsbatteriet delas då automatiskt upp i två batterier med samma spänning som sedan kan laddas parallellt med upp till 135 kW. Beroende på laddningsnivå utjämnas först båda batterihalvorna och laddas sedan samtidigt.
För att laddningen ska vara så smidig som möjligt ingår ett pro-abonnemang i Audis laddningstjänst Audi charging under det första året.
– Det ger access till mer än 660 000 laddpunkter i 29 länder via laddkortet eller myAudi-appen. Vid exempelvis Ionity går det även att ladda genom att direkt genom att ansluta kabeln via Plug & Charge – förutsatt att man har ett Audi charging-abonnemang, berättar Alexander Garcin.
Energi som omvandlas
Audi Q6 e-tron utnyttjar ett avancerat regenereringssystem som ökar effektiviteten och räckvidden.
– Vid de flesta inbromsningarna återanvänds energin tack vare systemet, och energin går direkt tillbaka till batteriet istället för att de fysiska bromsarna används. Under ideala förhållanden kan så mycket som 220 kW återvinnas.
Föraren i Q6 e-tron har möjlighet att välja mellan olika lägen, beroende på preferenser: antingen en traditionell setup med inbromsning via bromspedalen som möjliggör frirullning för optimal effektivitet eller en one-pedal-funktion om så önskas.
– Oavsett vilket läge som används återladdas batteriet i de flesta inbromsningarna.
Cirkulärt kretslopp
Audis devis är ”Vorsprung durch teknik” (försprång genom teknik), och enligt Alexander Garcin pekar mycket mot att utvecklingen i framtiden går snabbt framåt med ännu effektivare batteriteknik.
– Vi investerar också stora resurser för att på sikt återvinna det mesta av batterierna för att skapa cirkulära kretslopp, avslutar Alexander Garcin.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev