Di Weekend GRADVALL

Livet som deadlinekonstnär

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Paul Schwartzman

Deadlinekonstnärer. Det är en värdig titel på en väldigt fin dokumentär om två amerikanska dagstidningskolumnister som skapade litteratur i realtid – mot en deadline.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Breslin and Hamill: Deadline artists har premiär på HBO Nordic nästa vecka. Till skillnad från de flesta andra journalistskildringar glömmer den inte bort språket: Långa passager från deras krönikor citeras.

Jimmy Breslin (1928-2017) och Pete Hamill (född 1935) var extremt olika som personer men förenades av sin kärlek till kvällstidningar och att de inte var stjärtkrönikörer, den sortens krönikörer som sitter stilla på sin rumpa och tycker saker. Breslin och Hamill byggde allt de skrev på reporterarbete; de rörde sig hela tiden i sitt djupt älskade New York och fick sina uppslag genom att prata med människor – alla slags människor.

Jimmy Breslin höll hov på en bar på Queens Boulevard där han drack med domare, maffiosos och Marvin The Torch, traktens mest anlitade mordbrännare.

I dag kommer nästan alla amerikanska journalister från de fina/dyra universiteten, men Breslin och Hamill kom från arbetarklass och lärde sig yrket i jobbet.

Hollywoodikonen i fem akter

Dokumentären är full av skrivråd. Efter en idrottsmatch: Då in till det förlorande lagets omklädningsrum, det är där de bästa historierna finns.

Bland dem som intervjuas i dokumentären finns Spike Lee, Gloria Steinem, Robert De Niro, Tony Bennett och en genomskinligt tunn Tom Wolfe som dog strax efter intervjun.

Nya riksåklagaren: »Följ pengarna«