Di Weekend GRADVALL

Jonathan Johanssons – modig och genialisk

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jonathan Johansson.

Mattias Hansson/TT

Jonathan Johanssons ­album väcker hjärnan och får hjärtat att bulta hårdare. Det skriver Jan Gradvall, som också recenserar duon Good Harvests nya album.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Jonathan Johansson

Scirocco (Sony)

5 poäng

Gårdagens Grammis­gala överskuggades inte bara av avslöjanden om köpta streams och fusk i musik­branschen. Listan på nomi­nerade i kategorin Årets album kan också ha varit den svagaste i Grammis­historien.

För att ett album ska vara värt ­något så upphöjt som en Grammisnominering, det finaste inhemska musik­priset, borde ett antal kriterier upp­fyllas.

Att albumet gjort tydligt avtryck och varit omtalat under året. Att artisten på något sätt överträffat sig själv. Att albumet i historieböckerna har en självklar plats i en sammanfattning av året.

Av de fem nominerade till Årets ­album 2019 – Henok Achido, Sarah Klang, Snoh Aalegra, Tove Lo och Molly Sandén – så är Molly Sandéns album det enda som kommer att ha en plats i historieböckerna.

Glädjande nog ser det svenska ­musikåret 2020 ut att kunna bli något helt annat.

Endast fem veckor in på året har det redan släppts två svenska album som, Molly Sandéns album ­undan-taget, överglänser utgivningen från i fjol.

Det ena är Salem Al Fakir och ­Vincent Pontares debutalbum under namnet Vargas & Lagola som släpptes i förra veckan.

Det andra är 39-årige Jonathan ­Johanssons nya album som släpps på onsdag den 12 februari.

Scirocco är ett av de modigaste, mest inspirerande och genomarbetade svenska album som jag har hört.

I dag finns det en uppdelning mellan breda och kommersiella artister och konstnärliga artister som verkar i marginalen.

Jonathan Johansson för tankarna till en tid när artister kunde befinna sig i båda lägren på ­samma gång. Utan att Scirocco låter det minsta som Parade med ­Prince, så är det ett album som på ­samma sätt är krävande och ­experi­men­tellt men samtidigt svängigt och omedelbart.

Jonathan Johansson: »Mina lyssnare ska bli förvirrade«

Jonathan Johansson har en förmåga att skriva låtar som blir en del av samtiden och samtidigt förklarar den. Hans låt Rosa himmel blev i Molly Sandéns version fjolårets mest spelade låt i Sverige.

Scirocco är döpt efter den ökenvind från Nordafrika som drar in över ­Europa och färgar den vita snön brun. Det går inte att avskärma eller skydda sig från vad som händer i världen.

I texterna, där varje ord sitter där det ska av en anledning, utforskar ­Jonathan Johansson männi­skan som ett djur. Det finns referenser till några av de mest onda dåden i modern tid: Drottninggatan, skol­attentatet i Trollhättan, Utøya.

Samtidigt kan närheten till döden förhöja livskänslan, vilket han visar med sin sång och inlevelse.

Jonathan Johanssons ­album väcker hjärnan och får hjärtat att bulta hårdare.

Good Harvest

Dream of June (Playground)

4 poäng

Perfekt popalbum av Molly Sandén

SVT-programmet På spåret har haft förmågan att skapa ett före och efter för en del svenska ­artister. När duon Good Harvest från Falun förra ­fredagen framträdde i På Spåret, upp­backade av Mando Diao, var ett sådant ögonblick.

Good Harvest har gett ut skivor sedan 2012 men den gångna veckan är den första som svenska folket vet vilka de är.

Hanna Enlöf och Ylva Eriksson har gjort sina 10 000 timmar. De har spelat och sjungit tillsammans sedan de var 14 år.

Good Harvests största styrka är samspelet mellan deras sångröster och gitarrer. De är så extremt samspelta att konverserar med varandra snarare än spelar.

På den nya albumet lyfter de sin musik genom att låta arrangemangen bli friare, nästan jazziga. Basisten Svante Henryson och trummisen Björn Sima fyller en liknande roll som när Joni Mitchell började samarbeta med Jaco Pastorius, Wayne Shorter och musiker från jazz­världen.