Ett kliniskt synthesizermästerverk. Det skriver Jan Gradvall om John Foxx album Metzmatic som nu återutges. Han har också lyssnat på Creep Show och Chris Carter, musik i John Foxx spår.
Jan Gradvall
Är du redan prenumerant, logga in för att fortsätta läsa.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Få tillgång till allt digitalt innehåll i 3 månader för 197 kr. Därefter tillsvidare med 30% rabatt, endast 349 kr/mån i 12 månader. Alla priser är inklusive moms.
Bosse Holmquist kör nästan 5000 mil per år i tjänsten som säljare i gummibranschen. Han har också ett stort bilintresse och ställer därmed höga krav på komfort, utseende och körglädje. När han fick testa Mazdas SUV CX-60 för första gången trodde han inte sina ögon.
– För att vara ärlig trodde jag aldrig att jag skulle hamna i en Mazda. Jag har kört europeiska bilar i premiumsegmentet tidigare, men säljaren jag brukar vända mig till, tipsade om CX-60. Nu pushar jag kollegor och kompisar till att skaffa en, säger Bosse Holmquist.
Han fick bilen två veckor efter att han beställde den, i september 2023. Det har varit kärlek sedan första rattgreppet.
– Jag har kört 1500 mil med honom och jag är supernöjd. Mazda gör verkligen bra grejer.
Bosse Holmquist hade tittat på bilar som kostade runt 9 000 kr i månaden i förmånsvärde. När säljaren Magnus Flink ringde och berättade att de hade en fullutrustad, svart Mazda CX-60 med ett förmånsvärde på cirka 6 000 kr i månaden slog Bosse Holmquist till.
– Den här rackaren uppfyller alla kriterier. Jag föll för att den är snygg, högre och har power vilket är bra när man kör om. Det var inte direkt svårt att övertyga mig.
Mazda CX-60 är en laddhybrid med 63 km räckvidd enligt WLTP. Beräknad förbrukning är 1,5 liter per 100 km. Den låga fordonsskatten och möjligheten att köra på el i kombination med ett reducerat förmånsvärde från 2 957 kr i månaden gör exklusiva Mazda CX-60 till en bra deal för tjänsteföraren.
– Det känns skönt att ha sparat flera hundra tusen kronor jämfört med likvärdiga modeller från andra märken.
Bosse Holmquists alla mil på vägarna har fått honom att förstå exakt vad han behöver för att kunna ta sig till kundmöten på bästa sätt. I hans fall är fyrhjulsdrift ett måste.
– Jag är inne på dåliga vägar hos bönder och tittar på traktorer. Fyrhjulsdriften på CX-60 är grym. Den går bara rätt fram när man gasar och är mer bakhjulsdriven än framhjulsdriven vid fyrhjulsdrift vilket gör den lättare att hantera när den sladdar. I dåligt fäste vid exempelvis snömodd kan jag styra upp honom utan problem, säger han.
Andra fördelar som Bosse Holmquist lyfter med bilen är komforten, motorstyrkan, det väl tilltagna lastutrymmet och den rymliga kupén. Han nämner också dragvikten på 2500 kg, som är ovanligt hög för att vara laddhybrid.
– För mig är det viktigt med bra dragkapacitet, då jag håller på med släp en del.
Bosse Homquist har överhuvudtaget svårt att komma på negativa saker med bilen.
– Efter 1500 mil trodde jag att jag skulle ha hittat grejer som var mindre bra. Det enda jag kan sakna lite är att det inte går att få stöd för låren. Men det har inte inneburit några problem ens under de längsta resorna på 50 mil, utan jag sitter jättebra och med högsta komfort.
Alla mil på vägarna bekräftar alltså det första intrycket han fick av CX-60.
– Efter 20 minuter var jag såld. Bra för omkörningar, tyst och hög kvalitet på allt. Jag råder alla att prova.
Det verkar som att du använder en annonsblockerare
Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.
Full tillgång till di.se med nyheter och analyser
Tillgång till över 1100 aktiekurser i realtid
Dagens industri som e-tidning redan kvällen innan
Innehållet i alla Di:s appar, tjänster och nyhetsbrev