Di Weekend GRADVALL

»Han har musikvärldens smartaste manager«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Matt Sayles

23-årige Post Malone, född Austin Richard Post, är på väg att bli den största artisten i världen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vad krävs för att i dag nå igenom det alltmer ogenomträngliga mediebruset? Svaret på detta har blivit det nya Klondike. Hundratals guldletare i form av bransch­tidningar, poddar, ­föredragshållare och kommunikationsexperter försörjer sig just nu på att ge råd om detta.

Det bästa svaret finns hos en rappare som du själv kanske inte hört talas om, men som dina barn försökt få biljett till i kväll i Globen – Post Malone.

23-årige Post Malone, född Austin Richard Post, är på väg att bli den största artisten i världen. En rappare och sångare som korsar genregränser. På konserter plockar han fram en akustisk gitarr och sjunger raspiga ballader i stil med Bob Marley eller John Lennon.

Post Malone är ingen one hit wonder. Han har nio låtar som vardera nått över en halv miljard spelningar på Spotify. Den allra största, Rockstar, har passerat 1,5 miljard spelningar.

Konserten på Globen i Stockholm i kväll är sedan länge utsåld. Samma situation var det när jag såg ­honom vid Sjöhistoriska museet i augusti. En kväll med 18 000 ­betalande, de flesta mycket unga, som kunde varenda text utantill.

Lika stor del i succén som Post Malone själv är en person som kommer att hålla sig bakom ­scenen på Globen i kväll – hans manager.

Vikten av en bra manager kan inte överskattas. Beatles hade inte blivit Beatles utan Brian Epstein.

Samma sak med Bob Dylan och Albert Grossman, Led Zeppelin och Peter Grant, Bruce Springsteen och Jon Landau, Ozzy Osbourne och Sharon Osbourne.

Den näst smartaste managern i musikvärlden i dag är Patrick ­Corcoran, en 28-åring som sett till att Chance The Rapper blivit en av de största rapparna i världen utan att han ens har skivkontrakt.

Den allra smartaste kan vara Dre London, 37, som är ­manager åt Post Malone och som av branschtidningen ­Variety nyligen blev utsedd till Manager of The Year.

Genom den amerikanska musikhistorien finns det ett mönster: svarta artister som har vita managers. En ­effekt av ett samhälle som vilar på rasistiska strukturer.

Men med Post Malone och Dre London är det precis tvärtom: vit rappare och svart manager.

Dre London heter egentligen Andre Jackson och kommer från Englands klubbscen. Artist­namnet Dre London är en blinkning till hans hemstad. Att managers börjar skaffa ­artistnamn vittnar om deras bety­delse.

Under en resa till Los Angeles 2014 i samband med Grammygalan hamnade Dre London i ett hus i Encino, Kalifornien, fullt av ­gamers och olika slags producenter.

Dre London blev bländad av en av dem, den då 18-årige Post Malone, en vit rappare som lagt ut en låt på Soundcloud som var full av basketreferenser. Den ironiska titeln anspelade på att Post Malone hade samma frisyr och klädstil som sin idol, den svarte basketikonen Allen Iverson. Låten hette White Iverson.

Dre London noterade hur de unga i huset levde hela sina liv på internet och förstod att det var nyckeln till att nå andra likasinnade runt om i ­världen. Metodiskt byggdes White Iverson upp med viral marknadsföring.

»Vägen alltid framåt för melodiernas Michelangelo«

Dre London jobbade först efter samma princip som Patrick Corcoran och Chance The Rapper – skivkontrakt behövs inte längre. Dre London och Post Malone beslutade sig att inte ens ta möten om de erbjöds under 1 miljon dollar.

2017 fick Post Malone sin första etta på Billboard, Rockstar, som låg kvar etta i åtta veckor. När Post Malone skrev på för Republic, underbolag till Universal, trodde Dre London att jobbet var gjort och att han kunde luta sig tillbaka.

Men de tre följande Post Malone-singlarna floppade. Skivbolaget hade inte samma kunskap om internetvärlden.

Dre London tog själv tag i lanseringen av albumets femte singel. Låten hette Congratulations. Dre Londons idé var att mata in budskapet så ­mycket via Youtube och sociala medier att när skolavslutningarna började skulle alla ungar kunna refrängen. Ungefär som att ABBA:s Happy New Year alltid spelas på nyårsafton.

Videon till Congratulations består i att man får se Post Malone fira så mycket som budget tillät. Dre London sprang själv till banken och tog ut 25 000 dollar i kontanter vilket gästrapparen Quavo från Migos krävde för sin medverkan.

Congratulations har i dag 925 miljoner spelningar på Spotify och 980 miljoner visningar på Youtube. 

På julafton såg Dre London en ny lucka i marknaden. Vilken artist ­släpper en ny låt på självaste julafton?

Miljoner ungdomar satt denna julhelg med sina mobiler och lyssnade på Post Malones Wow samtidigt som vuxenvärlden sov.

Gradvalls val:

Juice WRLD – halvfärdigt, uppriktigt, storslaget

FOTBOLL. Atlético Madrid. Ibland kommer ­inspirationen från musik, böcker, serier. Ibland kommer den från fotboll. Det mest inspirerande laget i Champions League just nu. Så smart disponerat. Mer hjärna än pengar. Det enda lag där försvararna är större stjärnor än anfallarna. På bilden lagkapten Diego Godin.

BOK. Olle Lidbom, 101 händelser som ­förändrade Mediesverige (Verbal Förlag). Det bästa som skrivits om hur Mediesverige förändrats sedan millennieskiftet. En bok full av Just det!-ögonblick. Händelser som försvunnit i mediebruset lyfts fram och sätts i ett sammanhang.

DOKUMENTÄR. Leaving Neverland, SVT. Årets mest omtalade dokumentär i USA, mycket vaket av SVT att sända så snabbt. Fyra timmar om två män som hävdar att de som barn blev sexuellt utnyttjade av Michael Jackson. Premiär på SVT Play 9 mars.