Di Weekend GRADVALL

Guldläge för Oscarsgalans konstigaste film

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

PÅ RÖDA MATTAN. Skådespelarna Rachel Weisz, Olivia Colman och Emma Stone vid den brittiska premiären av The Favourite i London i oktober 2018.

PETER NICHOLLS

har svensk biopremiär i dag. Skådespelartrion Olivia Colman, Rachel Weisz och Emma Stone är alla så bra att de är kandidater till en Oscar.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Oscarsgalan äger rum den 25 februari och det finns fem huvudfavoriter i kategorin årets bästa film.

Två av dem, Black Panther och A Star is born, är bredast tänkbara filmer som både varit stora kommer­siella succéer. En tredje, Spike Lees ­BlacKKKlansman, är årets argaste film.

De två resterande, Roma och The Favourite, är konstnärliga experimentfilmer så udda att det är anmärkningsvärt att de är kvar som Oscarkandidater på den här ­nivån.

(Bohemian Rhapsody kommer, Golden Globe-vinsten till trots, få nöja sig med ­Oscar för bästa manliga huvudroll till Rami Malek.)

Roma finns redan på Netflix. Ett mexikanskt mästerverk med förstummade ­vackert svartvitt foto, varje scen är som en tavla; masscenerna myllrar som mål­ningar av Brueghel den äldre.

Med filmen The Lobster från 2015 gjorde den grekiska regissören Yorgos Lanthimos en av de mest originella filmerna i modern tid. I en dystopisk framtid skickas singlar till en sorts hotell. Om de inte hittar en partner på 45 dagar skickas de ut i skogen.

»Hollywood har aldrig ­varit mitt mål«

Huvudrollerna i den engelsktalande The Lobster (finns på Netflix) görs av Colin ­Farrell och Rachel Weisz.

Rachel Weisz är också med i den ännu starkare och (i bästa bemärkelse) ännu ­konstigare The Favourite. En överdådig kostymfilm som bryter mot alla föreställningar om hur karaktärer på 1700-talet ­talar och beter sig.

Frekvensen av grova ord och hot i The Favourite är högre än i en fängelsedokumentär. Olivia Colman spelar en sinnessjuk drottning Anne och Emma Stone och Rachel Weisz är de undersåtar som – med alla medel – slåss om hennes gunst.

Feministisk filmknock

Precis som i Roma är det lätt att bli ­besatt av fotot i filmen. Yorgos Lanthimos och foto­grafen Robbie Ryan använder endast befintligt ljus (ofta fladdrande stearinljus i kolsvarta rum) och extremt vid kameralins. Fisheye-linser har vi sett i skateboardfilmer men aldrig i 1700-talsslott.