Di Weekend GRADVALL

Fornstora soulstjärnan låter 100 procent 2017

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Eric Gadd i Allsång på Skansen i fjol.

Foto: TT

Nästa fredag släpps en av årets bästa låtar. En hypnotisk postmodern soulballad, Stay away från mig, med potential att bli en stor hit.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det är bara ett problem. Enligt skivbolagens sätt att arbeta 2017 är låten gjord av fel sorts artist.

En artist som är för gammal för att spelas på P3 eller att hamna på de stora spellistorna, jämte Selena Gomez och Justin Bieber.

En artist som under cd-eran var en av de största i landet, men har svårt att göra avtryck i streamingvärlden.

Eric Gadd, 51, går omkring i köket i sin lägenhet iklädd träningskläder: jacka, shorts, högt uppdragna tubsockor. Han öppnar skåpluckor och plockar till slut ned vad han letat efter, en glaskanna för presskaffe. ”Du vill ha kaffe, va?”

Eric Gadd var en av de artister som definierade det svenska 1990-talet. När rocknationen Sverige till slut öppnade öronen för soulmusik blev Eric Gadd en av de mest spelade. Han fick en Grammis som årets artist nästan varje gång han släppte ett nytt album: 1991, 1993 och 1997.

Vad det gäller livespelningar har han fortfarande kvar sin publik.

När han i april släppte biljetter till två spelningar på Nalen i Stockholm såldes biljetterna slut på 19 minuter.

Samma sak när biljetterna släpptes till hans nästa konsert på Mosebacketerrassen den 20 juni: biljetterna tog slut direkt.

Men att släppa ny musik är helt annan sak. Artister i dag som slog igenom under cd-eran eller vinyl-eran har mycket svårt att komma upp i tillräckligt många så kallade streams, lyssningar på streamingtjänster som Spotify och Apple Music, för att generera några intäkter.

Artister som Rolling Stones och Fleetwood Mac har bokat sina nya turnéer utan att släppa några nya album. Stevie Nicks i Fleetwood Mac sa i en intervju i Rolling Stone: ”Vad är det för mening med att jobba i två år med något som ändå inte når ut?”

Ett problem är att den nya musik som fornstora artister släpper inte är tillräckligt modern för att generera hitlåtar. De flesta fortsätter göra samma typ av musik som den lät 1969 eller 1984. Musik som absolut kan hålla hög kvalitet men inte är relevant för en yngre publik.

En ny sorts skivbolag växer fram i branschens ruiner

Pet Shop Boys gjorde för ett par år sedan ett genant uttalande om att det var åldersrasism som låg bakom att duons låtar inte längre spelas på Radio 1, Englands mot-svarighet till P3.

Detta utan att reflektera över att när Pet Shop Boys var som störst i mitten på 1980-talet så spelade Radio 1 inte heller då ny musik av veteraner i 50-årsåldern som haft sin storhetstid 30 år tidigare, det vill säga i mitten av 1950-talet.

Men dilemmat för Eric Gadd – ett delikat dilemma – är att han med Stay away från mig inte gjort en låt som för tankarna till hans gyllene 1990-tal, utan låter 100 procent 2017.

”Jag vet inte om min gamla publik egentligen vill ha detta, de hoppas nog på Gammal God Gadd, men det är detta jag själv gillar”, säger Eric och låter Stay away från mig strömma ut i kökshögtalarna ännu en gång.

Sättet som musiken är producerad på för tankarna till kretsen kring Drake och postmoderna soulproducenter som Noah ”40” Shebib och Paul ”Nineteen85” Jefferies.

Hur ska sådan musik kunna tränga igenom dagens mediebrus och nå den publik som kan gilla den?

”Jag har varit på alla de stora skivbolagen”, säger Eric Gadd. ”Alla var intresserade att ge ut musik av mig, men ingen hade någon smart idé om vad de skulle göra av en artist som mig i dagens utbud. Det var mest snack om att ’Vi hoppas få in dig på spellistor, men det blir svårt’.”

Vad Eric Gadd i stället kommit fram till har paralleller till vad andra artister som Chance The Rapper i USA och Lorentz & Sakarias kommit fram till och som gör de stora bolagen irriterade och nervösa: han väljer bort skivbolag och ger ut musiken själv.

Snart blir de så mycket större

”För vad ska en artist som jag egentligen med ett bolag till? Det viktigaste för mig är livebiten där jag jobbar med Blixten & Co. Nu har dessutom Sandra Nordin, en av de skickligaste i Sverige inom pr, börjat jobba hos dem. Jag kan inte få bättre”.

Eric Gadd går runt i lägenheten och letar bilnycklar.

”Nu blir jag 100 procent independent. Det känns lite fint att kunna säga det efter att man fyllt 50.”

 

GRADVALLS TRE VAL

  1. BIO. All eyez on me. En 12-årig svensk pojke med namnet Tupac gick nyss till final i Sveriges yngste mästerkock. Nästa fredag är det världspremiär för en dokumentär om Tupac ”2Pac” Shakur som trots sina endast 25 år i livet hann bli den kulturellt sett mest inflytelserike musikern sedan Bob Marley. Filmen går upp samtidigt i USA och i Sverige.
  2. HYRFILM. I, Daniel Blake. 1979 visades Ett anständigt liv för politiker och i skolor. På samma sätt borde Ken Loachs film om dem på samhällets botten, fast i bidragslabyrinten, vara obligatorisk att se för alla vuxna 2017. Filmen finns att hyra genom Itunes för 49 kronor.
  3. PODCAST. Reply all. Superintelligent podcast om världens största men minst utforskade nation: internet. Antalet aktiva internetsurfare just nu: 3,6 miljarder. Minidokumentärer om hur människor formar internet och hur internet formar människor.