Di Weekend GRADVALL

Fejkade streams skadar branschens trovärdighet

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Justin Bieber hade uppmanat sina fans till att fejka lyssning för att lyfta honom till toppen av listan”, skriver Jan Gradvall.

Det finns indicier på att åtminstone fyra svenska artister, alla stora nog att ha haft låtar på Spotifys topp 10-lista, manipulerat streamingsiffror det senaste året. Det skriver Jan Gradvall i en krönika.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Det går inte att dölja längre. En medarbetare till en Grammisnominerad svensk artist mejlar runt till folk i branschen och säger att de just har upptäckt att någon köpt fejkade streams till artistens tre senaste låtar.

Med tanke på sannolikheten att det kommer att avslöjas (det har det ännu inte gjort) vill medarbetaren slå fast att de är oskyldiga. ”Det är någon annan som köpt, någon som vill sätta dit oss.”

Argumentet är detsamma som den amerikanske rapparen French ­Montana använde när han nyligen ertappades med fejkade streams till en låt. Det var inte han själv som köpt. Det var hans nemesis, rapparen 50 Cent, som gjort det för att sabotera.

Varför någon skulle välja att lägga ut betydande belopp för att sätta dit någon annan är högst oklart.

En annan svensk artist, även han med Grammisnominering på merit­listan, ertappades internt med att före jul ha köpt miljoner fejkade streams till en låt. När hans skivbolag får reda på vad som hänt – artisten trodde att ”så gör väl alla” – ­anmäler de själva händelsen.

Ingen har officiellt bekräftat ovanstående. Bristen på insyn gör det omöjligt att verifiera upp­gifterna.

Men det finns indicier på att åtminstone fyra svenska artister, alla stora nog att ha haft låtar på Spotifys Topp 10-lista, manipulerat streamingsiffror det senaste året.

Precis när dessa rykten kommit upp till ytan så kom ­nyheten om att Justin Bieber, en av världens största artister, hade uppmanat sina fans till att fejka lyssning för att lyfta honom till toppen av listan.

Di Digital skrev: ”Ett av tipsen var exempelvis att sätta ­låten på repeat över natten. Ett annat var att spela låten på låg volym på nätterna ­medan de sov. Boende utanför USA uppmanades att använda en VPN-uppkoppling för att få det att se ut som att de ändå befann sig i landet. Skälet till det var att Billboard bara räknar strömmar från USA.”

Efter ramaskri i branschen tvingades Justin Bieber ta bort sitt Instagraminlägg. Men att han ändå skrev så ­avslöjar att det finns en beprövad metod.

Var gränsen går mellan fanaktiviteter och manipulation kan vara hårfin, men för utgången spelar det ingen roll. Det underminerar Spotify-statistikens trovärdighet.

En vanlig metod är att använda så kallade streaming farms. Server­centraler i en garderob någonstans som odlar fram illusionen av att det är människor som lyssnar.

Varför görs detta?

Rent ekonomiskt kan det tyckas svårt att räkna hem.

De sajter som just nu helt öppet säljer fejkade strömningar tar någonstans runt 20 000-40 000 kronor för en miljon lyssningar. Artistens ­intäkter för en miljon strömningar ligger på runt 35 000 kronor, det vill säga mer eller mindre detsamma. Artister som är fast i gamla avtal kan få så lite som 20 000 kronor. Spotify betalar inte till artisterna utan till skivbolagen.

Samtidigt är betalningar till streaming farms inte sällan belägna i länder i öst, ingenting man redovisar i bokföringen. Om pengarna kommer från illegal verksamhet så kan det fungera som – ren spekulation – en sorts penningtvätt. Smutsiga 35 000 kronor omvandlas till rena 35 000 kronor.

Datorstyrda spellistor kokar ihop musiksmaken

Men den största motivationen att manipulera lyssnarsiffror är ­exponeringen.

I dag läggs det upp svindlade 40 000 låtar om dagen på Spotify. Om lyssnare och medier ska upptäcka att ens låt existerar är topplisteplaceringar den bästa metoden.

Fusk i musikbranschen har alltid förekommit. Simon Napier-Bell, manager till Yardbirds och Wham!, skriver i en bok befriande öppet om all korruption, som pengar i bruna papperspåsar till radiodiscjockeys. Den största maktfaktorn inom amerikansk tv, Dick Clark, fick aktier i de bolag vars ­artister han bokade och han var delägare i ett skivpresseri.

I juli 2005 dömdes Sony BMG i USA till 10 miljoner dollar i böter efter att mutat radiostationer att spela deras artister.

I en krönika här i Di Weekend i februari 2011 ställde jag frågan varför en ny, engelsk artist, utgiven på ett oberoende bolag, inte spelades i kommersiell svensk radio trots sin stora popularitet. Det visade sig att svensk kommersiell radio ”av en ren tillfällighet” i princip enbart spelade musik från de tre penningstarkaste storbolagen. Artisten hette Adele. Veckan efter min krönika började hon spelas.

Så länge rykten florerar om manipulerade siffror påverkar det hela branschens trovärdighet. När jag bad Spotify kommentera fick jag följande svar, något nedkortat:

”Artificiell manipulation av lyssningar är något som påverkar hela industrin. Vi ser väldigt allvarligt på det. Liksom andra stora digitala tjänster så finns det individer som kommer att försöka lura systemet. När vi iden­tifierar eller blir uppmärksammade på otillåten aktivitet vidtar vi åtgärder som kan inkludera borttagning av streams, innehållande av royalties och åtgärder för att motverka effekten på placeringar på våra topplistor. Vi fortsätter att arbeta för att ta bort otillåten aktivitet”.

GRADVALLS TRE FAVORITER:

ep. Daniela Rathana, Halva vägen fri (Dundra). En ny stor röst och personlighet har gjort entré inom svensk musik. En fullfjädrad artist. Med efternamnet Sörensen har 23-åriga Daniela från Akalla glänst i kören bakom Seinabo Sey och Zara Larsson. Kontrakterad till Oskar Linnros skivbolag byter hon nu till det efternamn som gavs till hennes mamma på ett barnhem i slutet av Vietnamkriget. Musiken är stolt svensk gatusoul och krigargospel. Förstummande bra. Framträder på Grammisgalan 6 februari.

»Fusk på listorna får inte löna sig«

DOKUMENTÄR. Made in USA: En fabrik Ohio, Netflix. En fullträff för Barack och Michelle Obama. Första filmen på deras bolag är Oscarnominerad (i USA med titeln American factory). En unikt rak, öppen och oförglömlig studie i skillnaden ­mellan amerikansk och kinesisk företagskultur.

BAND. Tank and the Bangas. Den största ­överraskningen bland de amerikanska Grammy­nomineringarna. Jazzig soulkvintett från Louisiana nominerad till Best new artist, sida vid sida med ­Billie Eilish och Lizzo.