Di Weekend GRADVALL

Färgstarka ord om konsten att prestera

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Ingenting händer om du inte arbetar på ditt projekt. Det gäller i lika hög grad för entreprenörskap eller skrivande. Det skriver Jan Gradvall i en krönika.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Ett sätt att tänka om konst är att se det som ett visuellt språk.

Ett icke-verbalt sätt att kommunicera. Eller till och med för-verbalt. Grottmålningar gjordes innan det fanns språk.

Detta visuella språk är så kraftfullt att ett konstverk kan ­berätta mer på ett ögonblick än vad vi kan lära oss under timtals av läsning eller lyssnande.

Tankegångarna kommer från Jerry Saltz, USA:s förmodligen främste konstkritiker. För två år sedan fick Jerry Saltz, i dag 69 år, Pulitzerpriset för sin konstkritik.

Fast Jerry Saltz är större och viktigare än så. Kritiker når nästan aldrig ut till den stora massan, men Jerry Saltz tankar om konst är så destillerade och hans språk så glasklart att alla – oavsett yrke eller intresse – kan lära sig att prestera bättre av att läsa honom.

Högarna på mitt nattduksbord växer oroväckande höga och rangliga av böcker som jag är intresserad av eller fått rekommenderat av andra. Ingen behöver ännu en bokrekommendation.

Men gör dig själv en tjänst denna märkliga försommar, lägg undan allting annat ett tag och bered plats för Jerry Saltz bok How to be an artist (Riverhead).

Maximalt lättläst, endast 130 sidor, varav kanske en tredjedel är bilder.

Ändå slår denna tunna lilla bok ut nästan allting annat som publicerats om kreativitet och skapande, vare sig det handlar om kulturkritik, populärvetenskap eller businesslitteratur.

Oavsett om du är elev eller lärare, anställd eller chef, så kan du lära dig något av konstkritikern Jerry Saltz.

Första meningen i hans bok förkunnar: Konst är till för alla. Redan där lämnar Jerry Saltz kultursidesvärlden, en värld som, medvetet eller omedvetet, är så full av referenser och positionering att det blir svårt för oinvigda att kliva in.

Jerry Saltz började själv som en halvlyckad konstnär och körde budbil åt gallerier och museum för att försörja sig. Han försökte läsa konsttidningar som Art Forum men förstod ingenting av vad som stod i artiklarna.

När Jerry Saltz först i medelåldern började skriva gjorde han det med ett språk som var hans eget.

Att skriva är för Jerry Saltz att vara nyfiken, vetgirig och hela tiden pröva tankar. Vad är egentligen konst? Är det ett verktyg som universum använder för att bli medveten om sig självt?

En enda blick på ett konstverk kan hos betraktaren sätta i gång grundläggande känslor som glädje, sorg, ensamhet, smärta. Titta bara på en altartavla.

Jerry Saltz viktigaste råd till alla som drömmer om att bli konstnärer är: ”Glöm aldrig bort att ingenting händer om du inte arbetar”.

Många drömmer om den perfekta ateljén, den förlösande utsikten och skjuter upp drömmen tills den dag då allting faller på plats.

Men ingenting händer om du inte arbetar på ditt projekt.

Det gäller i lika hög grad för entreprenörskap eller skrivande.

Jeff Koons i nobelt sällskap

Om skrivande skriver han: ”Gör inte skrivande till en så stor grej. Du vet redan hur man skriver! Du har ju skrivit saker hela ditt liv – även om det bara varit på post it-lappar. Använd inte branschjargong; strunta i ’kan inte’; skriv med din egen röst, som du pratar”.

Ett ord i det citatet har jag justerat. Jerry Saltz skriver i själva verket konstjargong, inte branschjargong, men det han skriver är för allmän­giltigt för att stanna i konstvärlden.

Boken How to be an artist är uppdelad i 63 olika råd eller insikter.

Punkt 2 börjar med ett Albert Einstein-citat: ”Fantasi är viktigare än kunskap”.

Punkt 3 med ett Louise Bourgeois-citat: ”Tell your own story and you will be interesting.”

Jerry Saltz citerar genomgående lika många kvinnor som män.

Allt seende är färgat av vem vi är och vår bakgrund. Vad vi än upplever så gör vi det färgat av våra tidigare upplevelser.

Just det är en viktig sak att komma ihåg när man läser eller hör kritiker beskriva konst, musik, böcker, vad som helst.

Objektivitet finns inte. Allting färgar av sig på upplevelsen. Verken upplevs inte bara med våra ögon eller öron, utan våra minnen, instinkter och platsen och atmosfären där vi upplever dem.

Konst handlar inte heller om att förstå, skriver Jerry Saltz, utan om att uppleva. Ingen frågar vad Mozart eller Matisse menar.

Francis Bacons arga porträttmåleri handlar inte bara om hans ilska, utan om hans kärlek till måleri.

En sista sak om kreativitet. Avsluta alltid vad du har påbörjat. Att säga att det inte är klart, inte perfekt, är bara en undanflykt. Ingenting är perfekt.

Skräckskildraren vänder blad till anno 1794

GRADVALLS TRE FAVORITER:

SOMMARSTJÄRNA. Karol G. Sommar innebär alltid genombrott för en artist från Latinamerika. Denna sommar kommer alla lära sig namnet på Colombias nya reggaetonstjärna, Karol G. Hon gästar på Jonas Brothers nya låt X, skriven och producerad av svenske Shellback.

VIDEO. Grant, Words. 25-åriga Alma ”Grant” ­Cederlöf är en av Sveriges mest ­lovande artister. ­Hennes nya poplåt – världsklass – släpps i dag, med en video som fångar tidsandan. Allt är filmat i hennes trånga oglamorösa lägenhet. Underbart att se en popvideo där en artist gör en gurkmacka.

LÅNEFILM. Cineasterna.com. Flera läsare har tipsat om denna tjänst, bibliotekens egen digitala film­kanal. Ett vanligt lånekort räcker för att man ska kunna låna aktuell kvalitetsfilm, helt gratis.