Di Weekend GRADVALL

Fängslande för ung tv-publik

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Jan Gradvall har sett tv-serien The Rain, med Alba August i huvudrollen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Precis som det är nödvändigt att känna till Beatles album Sgt Pepper för att förstå popmusikens utveckling, måste man känna till sista avsnittet av M*A*S*H för att förstå tv-historien. M*A*S*H (1973-1982) var en komediserie med 25 minuter långa avsnitt.

Det 256:e och allra sista avsnittet, sänt i februari 1983, var ett svart, allvarligt, oförglömligt tvåtimmarsavsnitt med titeln Goodbye, farewell and amen.

I USA sågs avsnittet av 121,6 miljoner människor, fler än de som såg Dallas-avsnittet, Who shot JR?, vilket gör det till det mest sedda avsnittet av en dramaserie någonsin.

En av de otäckaste scenerna i farväl­avsnittet av M*A*S*H är en scen där en person av rädsla för att bli upptäckt av en patrull soldater håller för munnen på ett barn. När livsfaran är över visar det sig att barnet kvävts ihjäl.

Den danska Netflix-serien The Rain återskapar den scenen i ett avsnitt. En förmodligen medveten hommage i en serie som är full av lån från tv-historien.

The Rain, med Pernilla och Billie ­Augusts dotter Alba August i huvudrollen, påminner till en början så mycket om andra serier som Walking Dead och Leftovers att det är lätt att underskatta den.

Men från och med avsnitt fyra-­fem och fram till slutet hittar The Rain sin egen ton, en anmärkningsvärt mörk ton, och vågar hålla fast vid den. (Som svensk tittare är det också intressant att se en serie där man inte kan lita på svenskarna.) Man förstår att Netflix snabbt beställt en andra ­säsong. Danska The Rain är precis som ­tyska Netflix-serien Dark uppenbart gjord för en ung publik. Två bra serier att se tillsammans med en tonåring.