Di Weekend GRADVALL

Ett par tusen för att se dem live är inte dyrt

Rolling Stones i Havanna, Kuba, 2016.

Foto: TT

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Att ett band som Rolling Stones fortfarande är vid liv och turnerar är exceptionellt, skriver Jan Gradvall i en krönika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vad är dyrt? Hur avgörs den definitionen?

När biljetterna nyligen släpptes till Rolling Stones konsert på Friends Arena i höst var det många som fasade över biljettpriserna. Från 740 kronor för de sämsta platserna till 2 640 kronor för de bästa.

Om man uppfattar det som dyrt eller inte beror på vilket historiskt perspektiv man har.

För något år sedan var jag i Rom en helg. Ingen stad i världen har historien så närvarande i stadsbilden. Det finns så många ovärderliga historiska byggnader och föremål i Rom att det inte går att avgränsa dem på ett museum.

Hela Rom är ett museum. Runt Forum Romanum sitter människor och röker och äter mackor på monument som skulle värderas till hundratals miljoner kronor.

Om man på liknande sätt tänker sig ett Forum Romanum över den västerländska civilisationen, vad skulle träda fram då? Vilka kulturella föremål och platser speglar om 2 000 år vår nuvarande era, dess handel och ceremonier?

Det känns tveksamt att det skulle finnas någon samtida konstnär, skulptör eller arkitekt som har skapat verk som definierar vår tid.

Vad som i stället kan komma att tona fram som de mest signifikativa verken för den västerländska civilisationen – kommersen, ritualerna, dekadensen – kan visa sig vara verk av musiker.

Verk av artister som Rolling Stones.

Förra våren åkte jag till London och såg Rolling Stones-utställningen på Saatchi Gallery. En utställning som sedan dessa turnerar jorden runt. Just nu visas den i Chicago.

En del av rummen på utställningen påminner om arkeologiska utgrävningar. Det finns en exakt rekonstruktion av den lägenhet på Edith Grove som medlemmarna delade från 1962 och 1963. Mick Jagger, Keith Richards och Brian Jones bodde där. Charlie Watts och Bill Wyman sov ofta över.

Rekonstruktionen av lägenheten ser ut som en ungkarlslya från helvetet, komplett med mattor upphängda i fönstren, obäddade sängar med smutsiga lakan, tallrikar med halväten mat, fimpar, ölflaskor. På golvet ligger utspridda vinyler. Repiga singlar från Chess och Vee-Jay. Deras favoritalbum som Bobby Blands Two steps from the blues och Howlin Wolfs Moanin’ at midnight, den med det tecknade vargomslaget.

Är det detta som är vår tids Forum Romanum?

Spisa med fullt ös

Det går inte att ta bort Rolling Stones från det senaste halvseklets historieskrivning. Alla presidenter och statsministrar i världen i dag känner till Rolling Stones och kan identifiera gruppens sound.

Rolling Stones var med och skapade populärkulturen i dess nuvarande form. Det kommer aldrig att under din och min livstid komma ett band eller någon artist som får ett liknande inflytande.

Den insikten har inget med nostalgi att göra. Det har tagit 55 år för Rolling Stones att komma dit bandet är i dag.

Att ett sådant band fortfarande är vid liv och turnerar är exceptionellt.

Att betala ett par tusen – hälften av vad en anständig kavaj kostar – för att se dem livs levande är inte dyrt. Det är ett kraftigt underpris.

Vad skulle folk vara beredda att betala för ett återförenat Beatles om John Lennon och George Harrison fortfarande var vid liv?

Thåström, 60 år, sjunger på sin senaste låt om att åldras och ta vara på de år man har kvar. ”Låt oss säga att du har mindre än en fjärdedel kvar”.

Det känns angeläget att ägna den fjärdedelen åt kultur i stället för kavajer.

Future - hetast just nu

GRADVALLS TRE VAL

LÅT. Miley Cyrus, Malibu. Oemot-ståndlig refräng som tillsammans med Haims I want you back återuppväcker drömsk kalifornisk musik i samma tradition som allt relaterat till The Mamas and The Papas-familjen, i synnerhet Wilson Phillips.

SOUNDTRACK. Singles (Sony). Grungevågens motsvarighet till Saturday night fever. Återutgivningen av ljudspåret till Cameron Crowes fina film innehåller en bonusdisk där höjdpunkten är några akustiska skisser av mästaren Paul Westerberg.

WAGNER. Alien Covenant. Bästa scenerna i nya Alien-filmen är när Michael Fassbender i rollen som android lyssnar på Wagner. I början av filmen spelar han en snutt av Das Rheingold på piano. I slutet -vrider han upp samma stycke i full orkesterversion.