Di Weekend GRADVALL

Dua Lipa – albanska stjärnan en modern Lady Gaga

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Dua Lipa.

Det finns just nu fyra albanska super­stjärnor i popvärlden. En av dem är Dua Lipa. Jan Gradvall har lyssnat på hennes nya album. Han recenserar också Thundercat och Vasas flora och fauna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Dua Lipa Future nostalgia (Warner) 4 poäng

Chansa eller vänta? Hur skivbolagen ska agera i coronatider är långt ifrån självklart.

Å ena sidan: möjlig­heterna till promotion, det vill säga flyga runt artisten mellan tv-soffor och showcasespelningar, är rejält begränsad. Å andra sidan: pub­liken har mer tid än någonsin till lyssnande.

De tre multinationella jättarna väljer just nu olika taktik. Universal och Sony har flyttat fram album med Lady Gaga, Sam Smith och Alicia Keys till hösten.

Warner gör tvärtom. Los Angeles-­baserade bossen Tom Corson moti­verar sitt beslut med att parafrasera Liverpool-­tränaren Jürgen Klopps ut­talande när fotbollen ställdes in: ”Football is the most ­important of the least ­important things”.

Tom Corson säger samma sak i en Rolling Stone-intervju fast byter ut fotboll mot musik. Corson beskriver musik som en ögonblickets konstart och säger att han inte vill riskera att för­lora momentum genom att vänta.

Ingen artist är viktigare för Warner denna vår än 24 år gamla albansk-­brittiska Dua Lipa.

När jag förra månaden porträtte­rade den albansk-svenske entreprenören Gezim Gashi i Di Weekend skrev jag att Albanien och Kosovo just nu utklassar Sverige vad det gäller att fostra popstjärnor.

Det finns just nu fyra albanska super­stjärnor i popvärlden. Enligt Spotifys rankning ligger Dua Lipa just nu plats tre på listan över på världens mest spelade artister. Ava Max ligger på plats 54, Bebe Rexha på plats 59 och Rita Ora på plats 132.

De svenska popdrottningarna, Zara Larsson och Tove Lo, ligger som en jämförelse på plats 115 respektive 276.

Dua Lipa vet exakt vad hon håller på med. Hennes uppföljare till debut­albumet från 2018 innehåller den slagkraftigaste popdisco som gjorts sedan Lady Gaga och den svensk-marockanske producenten Redone ägde planeten för drygt tio år sedan.

I albumets första vers sjunger Dua Lipa om John Lautner, den moder­nistiske arkitekt vars hus i Los Angeles dyrkas av rika filmstjärnor och har ­inspirerat Tony Starks hem i Iron man-­filmerna.

Den sortens rymdåldersestetik, med glas, stål och neon, lever i dag vidare hos albanska popstjärnor.

Thundercat

It is what it is (Ninja Tune/Playground)

4 poäng

Dunderkatten är ett bra artistnamn, men ännu mer passande hade varit Katt­bussen.

Att lyssna på den 35-årige Los Angeles-födde basisten och multiinstrumentalisten Stephen Bruners musik för tankarna till scenerna i den tecknade japanska filmen Min granne Totoro där karaktärerna får skjuts med en – kattbuss. En jättelik katt med plats för säten i magen som plockar upp passagerare vid busshållplatser. Mer psykedeliskt än så blir det inte.

Precis som Robert Trujillo i Metallica började Stephen ­Bruner som basist i punkbandet i Sui­cidal Tendencies. Sedan bytte han genre och blev Thundercat.

Hans solomusik följer i ­samma spår som hans spel på Kendrick ­Lamars To pimp a butterfly och albumen med ­Kamasi Washington, men är ännu vildare, ännu flummigare, ännu mer kattlikt.

Vasas flora och fauna

Möte med skogsgardisterna (Startracks)

4 poäng

De som bäst ­behärskar och förädlar det svenska språket kommer ofta från Finland. I bokvärlden finns finlandssvenska mästare, från Tove Jansson, Märta Tikkanen och Edith Södergran till våra dagars Monika ­Fagerholm och Kjell Westö.

I popmusiken skrivs just nu de mest originella och vassaste texterna på svenska av finlandssvenska artister som Iiris ­Viljanen och Vasas fauna och flora.

Skogsgardister är namnet på de som sprang in i skogen och gömde sig när ­inkallelseordern kom. Stämplade av de styrande och folkmajoriteten som värsta sortens svikare.

Varför sviker man? ­Trion Vasas flora och fauna har med denna fråga som ­utgångspunkt skrivit tio minutiöst utmejslade popsånger, med akustisk ­gitarr som stomme, och spelat in albumet i ett baptistkapell i Österbotten.

Det går nästan att höra björkarnas sus utanför studioväggarna.