Di Weekend GRADVALL

»Cityakuten förändrade vårt sätt att titta på tv«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TV-serien Cityakuten.

Vinterns minst väntade medienyhet är att det hippaste man kan se på tv plötsligt är över 20 år gamla avsnitt av Cityakuten.
Det skriver Jan Gradevall i en krönika.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Jag minns exakt var och när jag såg det första avsnittet av Cityakuten. Hösten 1994, i min etta i Stockholm.

Det var fortfarande flera år kvar till vad som numera går under namnet ”Golden age of television”, den gyllene period som inleddes år 2000 med tv-serier som utklassade amerikanska biofilmer i fråga om manus och djup.

Golden age of television skapades av serier som Vita huset, Battlestar Galactica, The Wire, Sopranos och Six feet under. Den nya uppfinningen dvd-boxar bidrog också till en ny form av tv-tittande. En hel serie kunde plötsligt slukas under en helg, en form av tittande som i dag är standard via streamingtjänster.

Det dröjde till efter millennieskiftet innan tv:s guldålder var ett faktum, men det började bubbla redan på 1990-talet. Från att nyheter om tv-serier varit något man endast kunde läsa i tv-bilagor – en värld där Pekka Langer var en större stjärna än HBO-skådespelare – började det skrivas om tv som ett populärkulturellt fenomen.

Efter att ha skrivit om pop för Expressen frågade jag i början av 1990-talet om jag inte kunde få börja skriva om tv på ett liknande sätt. Dåvarande nöjeschefen Lars Lindström hade överseende med en usel pitch och gav mig förtroendet. På den första tv-sida jag gjorde i Expressen intervjuade jag MTV-programledaren Ray Cokes.

De nya kommersiella tv-kanaler som kom fram i Sverige efter monopolets fall – det svenska tv-monopolet föll symptomatiskt nog samtidigt som Berlinmuren – förstod att det fanns en ny sorts intresse och började skicka ut förhandskassetter på inköpta amerikanska serier.

Det var en sådan VHS-kassett som jag hösten 1994 fick med posten från TV3, märkt med ER Pilot.

I USA hette serien ER, en förkortning av Emergency Room, vilket på svenska blev Cityakuten.

Efter att luckan på min svarta videobandspelare slukat VHS-kassetten började en ny tideräkning. Jag hade aldrig sett något liknande.

Högkvalitativa tv-serier var i sig ingen nyhet. BBC hade en gyllene period med Jag, Claudius och Brideshead Revisited. Men det här var något helt nytt. Tempot var dubbelt så högt som i andra dramaserier.

Klippningen var influerad av MTV. Kamerorna stod inte stilla utan rörde sig hela tiden.

Som tittare kändes det som att man fick springa i korridoren bredvid bårarna med svårt skadade som oavbrutet rullades in.

Hur står sig detta i dag, nästan 25 år sedan? Tv är ökänt för att åldras dåligt. Ullared har snyggare ljussättning än Jag, Claudius.

Hulu är en video on demand-tjänst som finns i USA och Japan. Hulus utbud består till står del av program som tidigare visats av de stora kanalerna, som ABC, NBC och Fox.

Jan Gradvall: »Sitcom har påverkat min kärlek till språk och livet«

När Hulu i början av året lade ut gamla avsnitt av Cityakuten var det ingen som hoppades på stora tittarsiffror. Totalt 331 avsnitt som visades på NBC under 15 säsonger, mellan hösten 1994 och nedläggningen 2009.

Hulus vice vd Lisa Holme säger till sajten Vox att hon tvekade länge om det var värt pengarna. Sen började tittarstatistiken välla in.

Vid januari månads slut visade det sig att Hulus abonnenter i snitt hade sett på 19,4 timmar vardera av Cityakuten. En sanslös siffra, särskilt med tanke på hur mycket de som sett bara ett avsnitt drar ned statistiken.

Ännu mer anmärkningsvärt: 5 000 Hulu-abonennenter hade sett samtliga avsnitt, vilket innebär runt åtta timmar Cityakuten per dygn.

En slutsats man kan dra är att 5 000 amerikaner har för mycket tid. En annan är hur modern och inflytelserik Cityakuten fortfarande är.

Precis som att många inom musiken går tillbaka till 1990-talet för att inspireras finns det skäl att göra samma sak inom televisionen.

Tempot i Cityakuten är perfekt för dagens bara-ett-avsnitt-till-mentalitet. Serien var en plantskola för talanger.

En av seriens regissörer var Mimi Leder, i dag känd för HBO-serien The Leftovers. En annan var Thomas Schlamme. När han fem år senare började regissera Vita huset tog han med sig den filmteknik som blev känd som ”walk and talk”.

Efter att ha sett de första avsnitten av Cityakuten ringde Quentin Tarantino och bad om att få regissera ett avsnitt. Steven Spielberg producerade hela första säsongen.

En viss George Clooney spelade läkaren Doug Ross de två första säsongerna. Julianna Margulies, senare superstjärna i The Good Wife, var med i 132 avsnitt.

Fängslande för ung tv-publik

Vilken streamingtjänst på den svenska marknaden förstår vilken guldgruva som finns här?

GRADVALLS TRE VAL

SÅNG. Sufjan Stevens, Tonya Harding. När filmmakarna till I, Tonya (se nästa uppslag) tackade nej till Stevens specialskrivna sång hamnade han i gott sällskap: Johnny Cashs Thunderball, Blondies For your eyes only och Bruce Springsteens refuserade Harry Potter-tema.

ÅTERUTGIVNING. Midori Takada, Through the looking glass, (vinyl eller Youtube). Återutgivning av rogivande mästerverk från 1983 avTokyokompositören, född 1951. Hennes musik står med ena benet i en japansk trädgård och det andra i postklassisk minimalism.

TV. Dark, Netflix. En del vuxna suckar, men detta är en ungdomsserie. Netflix första tyska originalserie är en sehr gut fusion av Kullamannen, Stranger Things och HG Wells Tidsmaskinen, kryddad med svensk dystopisk pop av Fever Ray och Mire Kay.