Di Weekend GRADVALL

Britta Persson plockar vuxenpoäng

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

KONSTNÄRLIG TRIO. Britta Persson, i mitten, tillsammans med illustratörerna Emma och Lisen Adbåge. .

Britta Persson sånger förmedlar värme, eftertanke, perspektiv. Det är musik med efterglöd. Det skriver Jan Gradvall, som också har lyssnat på nya album av Banks och Bruce Hornsby.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Britta Persson Folk – dikt och toner om personer (Forevers) 4 poäng

Det var en barnskiva som låg bakom det verkligt stora genombrottet för Kent.

Under de resultatlösa USA-turnéerna för att lansera engelskspråkiga versioner av Isola och Hagnesta Hill satt ett alltmer desillusionerat band längst bak i turnébussen och drack svensk vodka. De tänkte på Sverige och lyssnade om och om igen på en gammal barnskiva, utgiven innan de själva föddes. Kent beskrev albumet Goda’ goda’ med Jojje Wadenius från 1969 som ”den grymmaste småtimmesskiva man kan tänka sig”.

Kent beslutade sig för att aldrig mer göra musik på engelska. De åkte hem och spelade in albumet Vapen & ammunition, som med 600 000 exemplar är en av tidernas mest sålda ­svenska album, och bjöd in Jojje Wade­nius som gitarrist på en ballad som fick namnet Sverige.

Det finns flera paralleller mellan Goda’ goda’ och Britta Perssons nya barnskiva Folk. Båda är resultatet av samarbeten med landets främsta barnboksför­fattare. Texterna till Jojje Wadenius ­låtar är skrivna av Barbro Lindgren. Britta Perssons album bygger på texter till en bok skriven och illustrerad av Lisen och Emma Adbåge. Tillsammans och var en och för sig har tvillingsystrarna Adbåge (intervjuade i Dagens Industri den 18 augusti) fått Lennart Hellsing-priset, Elsa Beskow-­plaketten och Augustpriset.

Men vad som framför allt förenar barnalbumen Goda’ goda’ och Folk är att man kan lyssna på dem även som vuxen.

Britta Persson är en exceptionell låtskrivare och sångare. Hennes sånger förmedlar värme, eftertanke, perspektiv. Det är musik med efterglöd.

Tre femtedelar av gruppen Amason medverkar på Folk. I jäm­förelse med Amasons nya Galaxy I är Folk ett ännu starkare och mer sammanhållet ­album.

Banks III (Harvest) 3 poäng

Kontraster och kollisioner är ­granne med Gud. Rent sångmässigt kan 31-åriga ­artisten Jill Banks låtar kategoriseras som soul eller R&B. Vad som förvandlar geniala Till now till ­något helt annat, är att kompet låter som konstmusik av Steve Reich eller Philip Glass som mixats av någon som gör explosioner och ljudeffekter till ­superhjältefilmer som Black Panther.

Banks tredje album är ett samarbetat med BJ Burton, en av samtidens mest intressanta producenter. BJ Burton har förvridit och förgyllt ljud på så skilda album som Double negative av Low, 22, a million av Bon Iver och Dark bird is home av svenske ­Tallest Man On Earth.

The 1975 gör årets bästa album

Bruce Hornsby Absolute zero (Zappo Productions) 4 poäng

Att Bon Iver ­skulle medverka på ett par av 2019 års vackraste låtar var kanske ingen större överraskning. Men många kommer att höja på ögonbrynen över att de är gjorda tillsammans med ­Bruce Hornsby, ökänd som Amerikas minst coola artist. Vid genombrottet såg han ut som en revisor på MTV som hamnat i bild av misstag.

Jag älskade Bruce Hornsbys två stora ­hitlåtar i mitten på 1980-talet, The way it is och Mandolin rain, men jag hade dem längst bak i singelbacken. The way it is är en av de mest udda hitlåtar som gjorts, fem minuter lång, med två improviserade pianosolon.

Upprättelsen av Bruce Hornsby bör­jade när 2Pac använde The way it is som sampling till vad som blev hans kanske allra största låt, Changes.

Bruce Hornsby försvann från medieradarn men var i tre år keyboardist i Grateful Dead. Nästa person att upptäcka hans kvaliteter var filmregissören Spike Lee som började anlita Bruce Hornsby till att göra filmmusik.

Det är den filmmusiken som blivit grunden till det nya album där den 64-årige ­Bruce Hornsby nu kröner sin karriär.

Bruce Hornsby säger till Billboard att han skrivit 238 musikstycken till Spike Lee, hälften har använts i filmerna. Det överblivna materialet, där hans piano svävar fritt som på inspelningar av Glenn Gould eller Keith Jarrett, ligger till grund för de nya låtarna.

Solange är bländande

Absolute zero är inspelat med

bland andra jazztrummisen Jack DeJohnette och kammarmusik­-

sex­tetten yMusic som sam­arbetat med Paul Simon.

Bon Iver (riktigt namn ­Justin Vernon) och Bruce Hornsby gästar varandras nya album, men det är ­Bruce Hornsby som har de bästa låtarna.