Di Weekend GRADVALL

»Blod och Game of thrones– vem vill inte klicka på det?«

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

För att lansera den åttonde och sista säsongen av tv-serien anordnas en blodgivardag i Kungsträdgården i Stockholm.

Reklambranschens storhetstid är över. Vad som däremot fungerar bättre än någonsin i digitala och sociala medier är pr. Det är därför hög tid att fler lär sig förstå byråernas strategier. Det skriver Jan Gradvall i en krönika.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kan reklam vara konst? Att reklam åtminstone kan uppnå konstnärlig höjd finns det många exempel på, från reklamfilmen 1984 för Apple Macintosh persondatorer, regisserad av Ridley Scott, till reklambyrån Paradisets annonser för klädföretaget Diesel som härom året visades i en stor utställning på Foto­grafiska museet.

Pr, däremot, har inte samma status. I jämförelse med reklamens poserande i rampljuset står pr dold i de nedsläckta kulisserna, diskret viskande.

Men i morgon, lördag, blir en dag som visar att pr kan nå samma kreativa höjd som tidernas bästa reklam.

För att lansera den åttonde och sista säsongen av tv-serien Game of thrones anordnas en blodgivardag i Kungsträdgården i Stockholm.

Ingen tv-serie i historien har haft ihjäl så många huvudroller under ­resans gång som Game of thrones. Om Game of thrones-författaren fått ­sätta tänderna i Dallas hade J.R. blivit halshuggen redan första ­säsongen.

Pressreleasen till blodgivar­dagen förkunnar att eftersom ­karaktärerna i Game of thrones har ”offrat allt i kampen för järntronen” så är det nu dags att ställa frågan till fansen: ”Vad är DU villig att göra för tronen?”

Rubriken är briljant: Bleed for the throne. Förhoppningen är att tusentals Game of thrones-fans samlas i Kungsträdgården – inför lika många mobilkameror – för att tömma sina vener i en blodbuss framkörd av Ge Blod.

Kampanjen Bleed for the throne är skapad av amerikanska HBO. Pr-ansvarig för svenska HBO Nordic, Karin Larsdotter, säger: ”Genom samarbetet med Ge Blod hoppas vi kunna samla rikets mest engagerade GoT-fans och bidra till att rädda liv”.

Kommunikationsansvarig för Blodcentralen, Karolina Blom Wiberg, säger: ”Varje minut behövs blod till sjuka och skadade människor i Sverige. Att ge blod är viktigt på riktigt och vi är glada på HBO Nordic uppmärksammar blodgivningen.”

Alla parter tjänar på Bleed for the throne. Även tidningar. För vem vill inte klicka på rubriker med orden blod och Game of thrones som visar fans utklädda till Arya Stark och Jon Snow som sträcker fram sina handleder?

Pr är en förkortning av det engelska uttrycket public relations, omvärldsrelationer.

Skillnaden mellan reklam och pr är att medan reklam använder sig av köpt annonsutrymme kommunicerar pr genom en tredje part, gärna ­redaktionellt utrymme. Om budskapet eller aktiviteterna har ett nyhets­värde kan man få medier att nappa.

Reklambranschens storhetstid, från Mad men-eran på 1960-talet fram till 1990-talet, är över. Efter digitaliseringsvågen runt millennieskiftet har reklambranschen genomgått samma stålbad som tidningsbranschen och skivbranschen. De som överlevt i dessa branscher har gjort det genom att helt ändra sitt sätt att arbeta.

Vad som däremot fungerar bättre än någonsin i digitala och sociala ­medier är pr. Det är därför hög tid att fler lär sig förstå byråernas strategier.

Slutscenen starten på nya sagor

För ett par veckor sedan var jag moderator på en temadag organiserad av kommunikationsbyrån We Are More i Göteborg. En av talarna var Gustav Martner, en av Sveriges bästa strateger och kommunikatörer som just nu har uppdraget att digitalisera Ica Reklam.

I sin dragning visade Gustav Martner bilder från en av de mest ikoniska reklamkampanjerna i historien, Volkswagens lansering 1959 av Bubblan, med annonserna ”Think small” och ”Lemon”, där bilens litenhet framhävdes.

Men i stället för att sedvanligt hylla reklamgurun bakom dem, BILL Bernbach på DDB, chockade Gustav Martner genom att kalla reklamens Sgt Pepper för något som förstörde en bransch. ”Från denna dagen fick ­reklambyråernas kreatörer för sig att de var konstnärer och slutade fokusera på att skapa interaktivitet mellan konsumenter och varor”.

Gustav Martner lyfte i stället fram den som förlorade pitchen om Volkswagen-kontot, pr-geniet Howard Gossage (1917–1969), kallad San Fransiscos Sokrates, öppen för allt, inklusive LSD.

I stället för reklam hittade Gossage på uppseendeväckande experiment (typ dagens flashmobs) eller lät konsumenterna delta i produktuveck­lingen (vardagsmat i dag).

Den så kallade ”movement-pr” som Gossage ville skapa för Volkswagen är den varumärkesstrategi som Tesla kör i dag.

I ett analysbrev från Resumé beskriver Gustav Martner ett exempel på samtida pr. Adidas anlitade fotokonstnären och regissören Arvida Byström i en reklamkampanj, med motiveringen att hon ”ifrågasätter femininitet och könsstereotyper”. På bilderna framhävs Arvida Byströms orakade ben. Något som går att räkna ut i förväg kommer att orsaka reaktioner.

Adidas kunde snabbt berätta att Arvida Byström efter bilderna utsatts för hot. (Att hon även fick massor av beröm var inte lika gångbart ­medialt.) När hoten uppmärksammades återpublicerades Adidas reklambilder på redaktionell plats i alltifrån Expressen till Elle.

»Så tog hiphopkulturen makten i reklamvärlden«

GRADVALLS TRE VAL:

Politiker. Alexandria Ocasio-Cortez. När en 29-årig politiker från Bronx väljs in i USA:s kongress som den yngsta kvinnan någonsin och sedan hamnar på Rolling Stones omslag har en avgörande förändring ägt rum. Namnet förkortas på popstjärnevis till AOC. Hennes arbete för Green New Deal påminner om Greta Thunberg. (I samma marsnummer av Rolling Stone intervjuas också Thunberg.)

Tv. Barry, HBO Nordic. Endast nio dagar kvar till den andra säsongen av en av de mest välskrivna komediserierna i modern tid. Bill Hader från Saturday Night Live skriver, regisserar och spelar ­huvudrollen som yrkesmördaren som är trött på sitt yrke och försöker bli skådespelare.

Country. Luke Combs, Beautiful crazy (Youtube). Ny etta på amerikanska country­listan. Videon extremt jordnära, så långt från glamour man kan komma. Vad som avslöjar konceptet: ett papper med logotypen till Big Machine Records som också har hand om Taylor Swift.