Di Weekend GRADVALL

Bibliskt bra från Kjellvander

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kjellvander/Tonbruket.

Att lyssna på Christian Kjellvander tillsammans med Tonbruken känns som att bli inbjuden till en seans, skriver Jan Gradvall som också har lyssnat på Elton John och 100 Gecs.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Kjellvander/Tonbruket

Doom country

(Birds Will Sing For You)

Betyg: 4

Live i studion. Ett vanskligt sätt att spela in, men som kan ge upphov till en förtätad stämning som är omöjlig överträffa.

Boxarna med gamla Bob Dylan-inspelningar i The Bootleg Series visar hur ofta Dylan spelade in live i studion, ibland över dussinet tagningar, och sedan valde ut den bästa.

Christian Kjellvander har varit ännu djärvare inför detta album: enbart förstatagningar.

Två dagar i augusti skrev Christian Kjellvander utkast till några låtar. En vecka senare bjöd han in jazzbandet Tonbruket och tillbringade 24 timmar med dem. Allt resulterade i två timmars inspelad musik (allt är live förutom körsången) som redigerades ned till en 40 minuter lång vinylskiva.

Att lyssna känns som att bli inbjuden till en seans.

Fyra långa låtar, varav den längsta klockar in på 21.22. De briljanta och egobefriade musikerna Tonbruket tar aldrig fokus utan följer och höjer Christian Kjellvander, en skånsk The Man In Black-artist i rakt nedstigande led från Johnny Cash och Nick Cave, med en närmast biblisk auktoritet i sin röst och sitt historieberättande.

Elton John

Live from Moscow 1979

(Universal)

Betyg: 4

Recension. När järnridån var som mest ogenomtränglig fick Elton John möjlighet att 1979 göra åtta konserter i Sovjetunionen. I sin självbiografi Jag skriver han att han inte förstår hur han fick tillstånd, men misstänker att Sovjet behövde good­-will inför sommar-OS 1980 i Moskva.

Som pr-övning gick det sådär. Sex månader efter Elton Johns gästspel ­beslutade sig Sovjet för att invadera ­Afghanistan, med följd att USA, Västtyskland, Kina, Japan och ett sextiotal andra länder bojkottade OS.

Men Elton John minns med värme gästspelet i Sovjet, fyra konserter vardera i Leningrad och Moskva. Särskilt som avskedet i Moskva slutade perfekt enligt hans sätt att leva 1979. ”Kvällen slutade med att jag var full, stenad och hade sex med en soldat”.

BBC spelade in och sände en kväll i Moskva. Efter att ha varit tillgänglig som bootleg ges den först nu ut officiellt.

Den enda kompmusiker Elton John hade med sig var slagverkaren Ray Cooper som han i självbiografin beskriver som ”tamburinens Jimi Hendrix”.

Fast 98 procent av allt som hörs är Elton Johns röst och piano. Live from Moscow visar vilken enastående konsertpianist han är.

En höjdpunkt är en version av Motownklassikern I heard it through the grapevine som han drar ut till hypnotiska 12 minuter.

De sovjetiska arrangörerna bad uttryckligen Elton John att inte spela sin cover på Beatles Back in the USSR. Vilket han förstås gör. Avslutningen blir ett medley av Crocodile Rock, Get back och Back in the USSR inför 1 750 lyckliga ryssmössor.

Elton John i boken: ”Om KGB spionerade på mig, så hade de inte spionerat tillräckligt för att lära sig att det snabbaste sättet att få mig att göra något är att säga till mig att inte göra det”.

Bisarr eurotrance-punk-trap förför

100 Gecs

1000 Gecs

(Dog Show Records)

Betyg: 3

Recension. Precis som jag aldrig ångrat att jag gått på en konstutställning, ångrar jag mig aldrig när jag lyssnar på konstig musik. 100 Gecs är en vithårig duo från St Louis, uppmärksammad i Rolling Stone och The New Yorker, som stressar fram en fullständigt bisarr hybrid av eurotrance, punk och trap. Allt komplett med upp-speedad Piff & Puff-sång. Det låter som ljudet av kasserad elektronik på en återvinningscentral.