Di Weekend GRADVALL

Bianca Ingrosso får 200 000 kr för en bild

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

20181220 Stockholm Bianca Ingrosso Foto: Oskar Omne

Oskar Omne

Influencer, kändisdotter, realitystjärna, entreprenör, miljonär och den person vars -prat i P1 blev det mest populära online i programmets historia. Bianca Ingrossos liv går på högvarv och pengarna strömmar in och ut lika snabbt. ”Min motivation kommer från att göra av med pengar. Då behöver jag ju jobba mer”, säger hon.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Bianca Ingrosso har i slutet av december precis gått ut med att hon slutar blogga. Flera av de stora tidningarna skriver om detta. Bloggen har varit en viktig del av hennes framgång – det var med den hon först etablerade sitt namn. Men nu är det slut med det. När Bianca Ingrosso går in i 2019 är det med ett nytt fokus.

”Jag tar åt mig extremt mycket av vad folk säger om mig. Jag kan inte gå in på bloggen längre, jag mår för dåligt av att se alla hatkommentarer”, säger hon.

Kritiserad såväl som hyllad – Bianca ­Ingrosso är i dag en av Sveriges mest framgångsrika influencers. På Instagram delar hon med sig av selfies och vardagsbilder till sina nära 900 000 följare. Hon driver en Youtube-kanal med över 220 000 följare. En majoritet av de mest trogna fansen är unga kvinnor. Som dotter till artisten Pernilla Wahlgren går hennes liv också att följa i realityserien Wahlgrens värld, som nu är inne på sin femte säsong. Dessutom blev hon i somras känd för en ännu bredare ­publik när hon i sitt sommarprat öppet pratade om föräldrarnas svåra skilsmässa, och sin bulimi. Programmet blev det mest popu­lära poddavsnittet någonsin av Sommar i P1 med över en miljon unika lyssnare.

”Det är fortfarande folk som kommer fram och tackar mig. Det är föräldrar som fått lättare att se sina barns perspektiv i skilsmässan och i ätstörningar”, säger ­Bianca Ingrosso.

Programmet hyllades för sin ärlighet. Men det finns tillfällen då Bianca Ingrosso väljer att stänga dörren.

FAKTA
Bianca Ingrosso

Ålder: 24 år.

Gör: Influencer med 900 000 följare på Instagram och över 220 000 följare på Youtube. Gör podden Alice och Bianca tillsammans med Alice Stenlöf. Medverkar i femte säsongen av ­familjens realityshow Wahlgrens värld och sitter i juryn för tv-programmet Talang. Driver nystartade sminkmärket Caia.

Familj: Föräldrarna Pernilla Wahlgren och Emilio Ingrosso, bröderna Oliver ­Ingrosso, dj, Benjamin Ingrosso, artist, och Theo Wahlgren.

Bakgrund: Känd under uppväxten tack vare sin familj, men blev mer offentlig tack vare en andraplacering i tv-programmet Let’s Dance 2016. Hennes Sommar-prat i P1 blev det mest spelade podd­avsnittet någonsin i Sommar i P1.

VISA MER
Vad är du inte öppen om?

”Jag pratar inte om mina bråk med mamma. Vi har haft en väldigt turbulent relation sedan jag var liten. Jag hade kunnat dela med mig av det, men för hennes skull gör jag inte det. Och sedan pratar jag inte om mina pengar.”

Månadslön som en börs-vd

Men det där med pengar ska visa sig inte stämma.

Bianca Ingrossos Instagramkonto är, likt många andra stora influencerkonton, fullt av bilder på henne själv. På ett foto står hon i en glansig morgonrock och smörjer in ­ansiktet med en kräm. I en annan visar hon upp sin mobil, med ett mönstrat mobilskal. I en tredje poserar hon med handen vilandes mot axeln – runt handleden sitter en stilren klocka. Alla bilderna är reklam.

Influenceryrket har vuxit de senaste åren i takt med de sociala mediernas utbredning. Bara i Sverige beräknas industrin omsätta över 660 miljoner kronor, enligt Institutet för reklam- och mediestatistik.

Marknadsföring genom influencers är framgångsrik eftersom de ofta har trogna följare. Reklamen uppfattas då mer som ett personligt råd än just reklam, förklarar ­intresseorganisationen Influencers of Sweden.

Genom att låna ut sitt ansikte till olika företag på sin blogg och sina Instagram- och Youtube-konton omsatte Bianca ­Ingrossos företag 6,7 miljoner kronor ­under 2017. Vinsten landade på 4,4 miljoner kronor. Av årsredovisningen framgår att lönen, som hon delade på med sin assi­stent, uppgick till 1,8 miljoner kronor. Det innebär att Bianca Ingrosso under 2017 hade en månadslön jämförbar med en börs-vd:s.

Hur viktigt är pengar för dig?

”Jag tänker nästan aldrig: ’Hur ska jag göra för att tjäna så mycket pengar som möjligt’. För att jag ska kunna gå in i ett samarbete är det viktigt att jag gillar bolagets produkter, att jag kan stå för dem”, ­säger hon.

Vill vara personlig och ärlig

Reklamjobben, som omnämns som sam­arbeten, sträcker sig över sex månader till ett år. Det innebär att företaget köper flera olika tillfällen att synas.

”De köper olika plattformar. Det brukar vara 16 stories på Instagram, fyra Youtube­inlägg och nio Instagrambilder”, säger hon.

När samarbetet skrivs på vet Bianca ­Ingrosso exakt vad hon ska posta på sina sociala kanaler den specifika dag som bestämts i förväg. När det väl är dags att ­spela in en Instagram-story eller en Youtube-­video utgår hon från ett manus, men i slutänden är det upp till henne att forma inlägget så att det passar följarna bäst.

”Jag tänker alltid att jag ska vara personlig och ärlig. Man ska känna att jag faktiskt upplevt schampot jag gör reklam för, inte att det är en torr recension. Och det måste vara lättsamt.”

En bild på Instagram kan kosta uppemot 200 000 kronor.

”Jag fattar att det är sjuka siffror. Men jag säljer så pass bra att jag vet att jag är värd den siffran”.

Är det fult att prata pengar som influencer?

”Absolut. Utåt ser det bara glammigt ut, men det innebär inte att det är den enda delen av jobbet. Det är ett jobb som aldrig tar slut. Så när influencern väl unnar sig en dyr handväska, dels för att man vill, dels för att det är vad publiken vill se, då sticker det i ögonen på folk.”

Eget sminkmärke

Sedan början av hösten arbetar Bianca ­Ingrosso med sitt senaste projekt, sminkmärket Caia, från ett rosamålat kontor vid Stureplan i Stockholm. I hörnet står en ­cirkelformad sminklampa, för att fördela ljuset jämnt över ansiktet, och en film­kamera i mitten. Det är uppdukat för att spela in en så kallad sminktutorial, en ­video som lär ut en speciell sminkning. Bianca Ingrosso berättar att intresset för smink väcktes redan när hon som liten följde med sin mamma Pernilla Wahlgren in i logen. Hon fick se hur make up-artisterna ­jobbade, städade sminkborden och hjälpte till att tvätta penslarna. När det egna smink­märket väl lanserades i november var det en dröm som gick i uppfyllelse, säger hon. Nu har hon designat en egen palett med olika ögonskuggor, tagit fram egna sminkborstar, en tröja och en necessär.

Företaget är grundat och drivs tillsammans med Bianca Ingrossos manager ­Vanessa Lindblad och Recipe for men-­grundarna Mikael Snabb och Jesper ­Matsch, som tidigare sålt produkter för Zlatan Ibrahimovic Parfums och ­Isabella Löwengrip. Bianca Ingrosso äger 30 procent av bolaget, men har inte investerat en krona i det. Vanessa Lindblad vill understryka att Bianca Ingrosso däremot har ­investerat både mycket tid och mycket ­medial uppmärksamhet i sminkmärket.

Som delägare i Caia sällar hon sig till en rad influencers, som Kenza Zouiten, ­Therése Lindgren och tidigare nämnda Isabella Löwengrip, som också lyckats omvandla sitt kändisskap till renodlat entreprenörskap.

”Mikael och Jesper reagerade på att jag kunde så mycket om smink. Jag kunde förmedla vad vi vill göra med Caia på ett möte i Italien med sex 40-åringar som jobbat i branschen i 25 år. Jag är en bra entreprenör och projektledare.”

Vad rör sig i ditt huvud när du går in i ett möte?

”Att jag hela tiden ska ha en bra magkänsla.”

Jämförs med Kylie Jenners

Företaget har redan gått med vinst, säger hon. På en månad fick de in över 16 000 ­ordrar och sålde för 9 miljoner kronor. Pengarna ska återinvesteras i företaget, som kommer att fortsätta ta fram nya produkter.

»Hur jag ser ut kan provocera«

Men allt är inte frid och fröjd. Smink­ paletten har också anklagats för att vara ett plagiat av realitystjärnan Kylie Jenners sminkmärke, vars likheter inte slutar där. De båda sminkentreprenörerna har byggt upp en stor del av sitt kändisskap kring familjens realityshow. Bianca ­Ingrosso har tröttnat på att höra jämförelsen.

”Jag fattar att man vill jämföra. Jag gör reality – de gör reality. Jag startar sminkmärke – då tror väl folk att jag härmar ­Kylie Jenner. Så kommer det alltid att vara. Jag har älskat smink sedan jag var fyra år. Det gör mig sjukt irriterad att folk pratar så här.”

Ser du en problematik i att ditt jobb handlar om att uppmana till konsumtion?

”Det är upp till var och en vad den personen väljer. Om du inte vill se den här ­storyn, swipa bort den då. Jag lägger inget ansvar på mig själv om andra konsumerar det jag lägger ut eller inte”.

Det går inte att göra alla nöjda, menar Bianca Ingrosso. Utöver gliringar om att bidra till konsumtionshets har hon, likt många andra influencers, känt av kritiken kring att bidra till en utseendehets med sina bilder.

”Vissa kanske har dåligt självförtroende och tar emot det jag förmedlar negativt. ­Vissa tar emot det positivt. Det har jag ­alltid med mig i bakhuvudet.”

Storebror sa ifrån

Hon tänker tillbaka på sin egen uppväxt, och ätstörningen som hon fortfarande kämpar med.

”Jag fick gå den hårda vägen. Jag vet att ingen kommer att kunna ta mig ur min ­bulimi utom jag själv. Oavsett om du ­lägger upp ett fint citat på Instagram, eller en bild där dina revben sticker ut.”

Hon minns särskilt ett tillfälle vid köksbordet då storebrodern och dj:n Oliver ­Ingrosso sa ifrån.

”Han såg att jag hetsåt för att jag sedan skulle gå iväg och spy. Då sa han till mig att att ’det är bara du själv som måste få dig själv att inse att det är fel. Du kommer inte att bli frisk förrän du inser det själv.”

När Bianca Ingrosso berättade öppet om sin ätstörning var det med förhoppningar om att hjälpa andra i samma situation. Men hon har insett att det alltid finns två sidor av samma mynt.

”En terapeut på en ätstörningsklinik sa till mig att jag aldrig kommer kunna ­hjälpa alla när jag öppnar upp mig om min ätstörning. Jag har hjälpt många, men det är också folk som skrivit till mig och sagt att de inte hade någon aning om att man kunde spy efter maten förrän de hörde mig prata om min bulimi. Tyvärr finns det några som triggas, trots att jag är enormt noga med hur jag pratar om det.”

Hoppade av gymnasiet

Som född in i en av Sveriges mest kända musiker- och teatersläkter har Bianca ­Ingrosso alltid varit omgiven av framgångsrika människor. Pappan Emilio Ingrosso, tidigare dansare och kompositör, driver ­numera egen restaurang. Senast i fjol vann lillebrodern Benjamin IngrossoMelodi­festivalen. Kusinen Sebastian Ingrosso har gjort sig världskänd som medlem i dj-trion Swedish House Mafia. Att växa upp i en kändisfamilj har gjort Bianca ­Ingrosso van vid att bli jämförd i det mesta hon gör.

”Folk tittar noggrannare på mig. De ­tycker att jag åkt in på ett bananskal och fått allt serverat på ett silverfat. Och absolut, jag kanske fick fler bloggläsare när jag var 18 år för att min mamma länkade till min blogg. Men sedan dess har jag klarat mig själv. Man verkar tro att människor som har kommit in på ett enklare sätt än andra också då har en enklare resa. Så är det inte. Jag ­tycker helt klart att det är tvärtom.”

Hon beskriver hur hon alltid behövt ­jobba dubbelt så hårt som alla andra, för att ­bevisa att det verkligen är hon som presterar.

”Hade jag kommit från ingenstans hade ingen lagt den pressen på mig.”

Bianca Ingrosso hoppade av gymnasiet sista året.

L'Oréals toppchef om den nya konkurrensen

”Hade jag gått klart skolan hade den inte hjälpt mig för fem öre. Allting jag har gjort har jag gjort genom kontakter. Jag har alltid litat på min personlighet och min drivkraft, jag har alltid vetat att den ska ta mig långt.”

”Jag har fått social fobi”

Att Bianca Ingrossos personlighet går hem har onekligen bekräftats gång på gång. ­Enligt henne själv dubblar hon omsätt­ningen i sitt eget bolag 2018, och den landar därmed på runt 14 miljoner kronor. Och ­eftersom flera stora reklamsamarbeten ­redan bokats för 2019 kan hon redan nu ­avslöja att omsättningen fortsätter att växa med flera miljoner ytterligare. Men framgångssagan har ett pris.

”Jag har fått social fobi. Jag älskade att vara runt människor förut. Nu tycker jag inte om det alls. Jag har väl kommit till den punkten där det gått så bra att jag inte blir lika upprymd längre om roliga förfråg­ningar, utan i stället tänker ’oh shit, en grej till’.”

För att hantera det höga tempot har hon anställt en assistent. Hon anlitar också till och från en stylist, en fotograf, en klippare som klipper hennes Youtube-videor, en ­jurist, en psykolog, en livscoach och en ­städare.

”Jag har väldigt mycket utgifter. Jag ­lägger till exempel sjuka summor på att åka taxi.”

Lägger du undan något?

”Jag har så pass mycket pengar att jag inte behöver sätta in något på ett sparkonto. Jag blir otroligt omotiverad att jobba om jag ska spara. Min motivation kommer från att göra av med pengar. Då behöver jag ju jobba mer.”

Tanken på att framgångssagan skulle ta slut och den månatliga inkomsten minska har inte slagit Bianca Ingrosso.

”Det är därför jag gör så många olika ­grejer – så jag aldrig ska hamna i den situa­tionen. Hade jag gjort det skulle jag tänka likadant, bara att jag inte skulle köpa lika dyra grejer.”