Di Weekend GRADVALL

93 minuter exakt tonträff

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TONÅRSTID. Saoirse Ronan och Laurie Metcalf spelar mor och dotter i Lady Bird.

Foto: TT

En fantastisk fin uppväxtfilm. Jan Gradvall har sett bioaktuella Lady Bird.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Att vara otålig tonåring och drömma helt orealistiska drömmar om ett mer spännande och intellektuellt liv. Att komma från en sömnig småstad, med föräldrar utan sparpengar, och ändå inbilla sig att man ska komma in på ett elituniversitet omgivet av ”skogar där författare skriver böcker”.

Att insistera på att föräldrar, vänner och lärare tilltalar en med ett coolt artistnamn som man hittat på själv: Lady Bird.

Smarta drag på jobbmötet

Regissören och manusförfattaren Greta Gerwig har med Lady Bird, svensk biopremiär på onsdag den 8 mars, gjort en fantastisk fin uppväxtfilm. En slags kvinnlig Räddaren i nöden, fast med den skillnaden att medan Holden Caulfield i J D Salingers roman är rädd för att förlora tonårstidens oskuld, kan Lady Bird inte vänta på att bli av med den.

Filmen inleds med ett Joan Didion-citat och har sedan exakt tonträff 93 minuter igenom.

Med blick för svart dramatik

På Oscarsgalan, natten mellan söndag och måndag, är Lady Bird nominerad i fem tunga kategorier: bästa film, bästa skådespelerska (Saoirse Ronan som spelar Lady Bird), bästa kvinnliga biroll (Laurie Metcalf, oförglömlig som hennes mamma), bästa originalmanus och bästa regi.

Sedan 1929 har endast fem kvinnor blivit nominerade till en Oscar för bästa regi: Lina Wertmüller (1977), Jane Campion (1994), Sofia Coppola (2004), Kathryn Bigelow (2010, hittills enda vinnaren) och nu Greta Gerwig (2018) .