Di Weekend GOLF

GOLF: Stjärna med utstuderad sving

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Kamran Jebreili

Av alla golfare är det bara Tiger Woods som har fler följare på Instagram. Paige Spiranac har bara en 58:e plats på Ladies European Tour som karriärbästa – men hon är en vinnare i sociala medier.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Först klonkade till det i koppen. Sedan smällde det till på Tiger Woods Instagram-konto. När Woods efter elva års Major­torka vann US Masters i våras gjorde han inte bara comeback i den absoluta världstoppen, utan också som regent på sociala medier.

Men innan Tiger toppade de sociala flödena var det en 25-årig kvinna som hade flest Instagram-fans av alla golfare i världen. En kvinna som prytt omslaget av Sports Illustrated och amerikanska Golf ­Digest, och vars varumärke förknippas mer med sitt utseende och sitt för Instagram ­typiska åtsittande mode än för faktiska ­meriter på banan.

Med 1,8 miljoner följare är Paige Spiranac i särklass av alla kvinnliga golfare på Instagram. Världsettan Ko Jin-Young, världstvåan Lee Minjee och Annika Sörenstam har 80 000 följare – tillsammans. Inte ens Michelle Wie (543 000 följare), Lexi Thompson (420 000), Nathalie Gulbis (188 000), Paula Creamer (170 000) eller Cheyenne Woods (143 000), som brukar ligga i toppen på sociala medier, är ens i närheten.

Lyftes fram i ett tidigt skede

”Det finns mängder med hoppfulla unga kvinnor som satsar på att bygga en kombinerad karriär som proffsgolfare och influencer, men Paige Spiranac var den första som slog igenom på bred front”, säger Eric Franzén, chefredaktör för svenska Golf ­Digest.

”Paradoxalt nog skedde det tack vare att många traditionella medier var snabba på pucken och lyfte fram henne i ett tidigt skede. Hon har troligen inte genererat mängder med nya och aktiva utövare, men med stor säkerhet bidragit till att sprida kännedom om golf bland målgrupper som normalt sett inte attraheras till sporten.”

FAKTA
Paige Spiranac

Ålder: 26 år.

Bor: Scottsdale, Arizona.

Karriär: Kapten för golflaget på San Diego State University, blev proffs 2015 och har sedan dess spelat på ett antal undertourer med hopp om att nå LPGA Tour. I dag mer känd som influencer med 1,8 miljoner följare på Instagram.

VISA MER

Paige Spiranac började spela golf som tolvåring när hon på grund av skada tvingades sluta med gymnastik. Som student på San Diego State University var hon kapten för universitets golflag. Under sitt sista studieår publicerade hon ett omtalat klipp på Youtube som snabbt blev viralt; en trick-shot-­video sågs av drygt två miljoner människor.

När hon 2015 fick en inbjudan att spela Omega Dubai Ladies Masters publicerade den numera nedlagda golfbloggen ”Innanför repen” hennes collegestatistik. Bloggförfattaren noterade att hon på nio tävlingar spelat 26  ronder och slagit 1 995 slag. Det innebar en snittscore på 76,7 slag.

”Tydligen är detta bra nog för att få en inbjudan till årets finaltävling på Ladies ­European Tour”, skrevs det syrligt på bloggen.

I samma veva gjorde högljudda röster på nätet gällande att hon enbart fått inträdesbiljetten på grund av sitt utseende.

Året därpå återvände Paige Spiranac till samma tävling – med tårar i ögonen och ett färdigt uttalande präntat på papper:

”Efter den där stormen har jag kämpat med depression. Som 22-åring känner du dig värdelös och det spelar ingen roll vad du gör, aldrig är man tillräckligt bra. Vissa sa att världen skulle bli en bättre plats utan mig.”

Sedan dess har Paige Spiranac tvingats finna sig i en vardag där näthat varit en lika oönskad som återkommande ingrediens. Reaktioner på de bilder hon publicerat har varit starka och lett till såväl trakasserier som dödshot.

”Folk gjorde intrång i mitt privatliv, jag blev utpressad. Det här pågick när jag försökte spela”, sa hon till The Guardian ifjol. 

Så ska golfen breddas Klädval skapar reaktioner

Paige Spiranac har också hamnat i skottgluggen i samband med att striktare klädkod har införts på damernas LPGA-tour.

”Genom att sätta en etikett på kvinnor som ’oprofessionella’ bara för att de bär urringat eller har shorts under en kjol vidhåller LPGA de gamla stereotyperna om att det finns ett samband mellan en kvinnas kläder och hennes moral. Dessutom antyder de att kvinnor inte ska ha kontroll över sina egna kroppar utan att de i stället ska anpassa sig till mäns uppfattning”, skrev hon i en krönika för Fortune.com.

I toursammanhang har Paige Spiranac som bäst i karriären nått en 58:e placering i Scottish Open. Andreas Lagercrantz, mannen bakom In/Golf, Europas första ­digitala marknadsplats för golfprofiler och golfproffs, ställer sig frågan om hon ­numera ens är att betrakta som en golf­influencer.

”Att vara influencer är ett väldigt brett begrepp, men kärnan handlar om att inspirera sina följare”, säger han.

Varför tror du att Paige rör upp så mycket känslor?

”I en traditionell golfvärld är Paige  en person som sticker ut. Det är inget fel med att utmana  konventioner, just i hennes fall gör hon det genom att vara lättklädd. När det ­anses fel att bära jeans på golfbanan, ­något som Nike ifrågasätter i sin senaste kampanj, är hennes bilder kontroversiella.”

Rekommenderas inte av experten

Utifrån ett företagsperspektiv är Paige Spiranac inte en influencer som Andreas Lagercrantz skulle rekommendera.

”Ett företag som väljer Paige som avsändare når sannolikt inte sin målgrupp och jag har svårt att tro att de får ut engagemang som leder till köp.”

Vad krävs för att man verkligen ska lyckas tränga igenom bruset som influencer i golfvärlden?

”Kvalitativt och intressant innehåll tränger alltid igenom bruset. Det handlar om att lägga tid och energi på sitt innehåll för att få effekt. Hitta sin nisch, fylla med bra innehåll och arbeta över gränser med samarbeten med företag och andra profiler.”

Bianca Ingrosso får 200 000 kr för en bild Är det inte precis vad Paige Spiranac har gjort?

”Hon har definitivt lyckats tränga igenom bruset och varit en av de första i sin genre. Nu är frågan hur hon ska kunna fortsätta utveckla sina sociala medier så att hennes följarskara, som består av 94 procent män, ska bli påverkade av hennes budskap och i förlängningen hennes partnerskap med företag.”

Enligt Eric Franzén börjar marknaden för influencers kopplade till golf bli mättad.

”De riktigt stora och stilbildande internationella aktörerna har mutat in sina områden med stora följarskaror. Det är dock kul att en stor del av utvecklingen i grunden har varit nyttodriven. Exempelvis har tränarna fått en väldigt framskjuten roll och säkerligen bidragit till att fördjupa intresset för svingteknik och spelet i stort hos många följare.”