Hoppa till innehållet

Golf: Aktier lockar mer än spel

Det handlar om disciplin. För att lyckas i golf – och på börsen. Nu ska Sveriges bästa golfare genom tiderna, Annika Sörenstam, bli kapten för Europas Solheim Cup-lag, men själv vill hon inte spela längre.

FLYGER FRAM. Annika Sörenstams stora extravagans är att flyga privatjet.
FLYGER FRAM. Annika Sörenstams stora extravagans är att flyga privatjet.Foto: Foto: TT

Du blev nyligen utsedd till Europas Solheim cup-kapten. Hur kommer det att märkas för spelarna?
”Vi får se… Självklart kommer jag att ge järnet som på banan, men framför allt se till spelarna kan spela sitt bästa. Jag kommer att dela med mig av min erfarenhet och kunskap.”

Du driver nu flera bolag – vilka likheter finns mellan det du gör nu och din spelarkarriär?
”Många, mycket mera likt än vad jag trodde. Man måste jobba hårt, vara fokuserad, ha en klar vision och passion, och gilla det man gör.”

Hur är du som ledare?
”Jag tror att jag är på bra kommunikation, att delegera, vara ärlig och vara en förebild. Identifiera och bygga upp anställdas styrkor och hjälpa dem med deras svagheter.”

Om du fick ändra en sak när det gäller dig själv, vad skulle det vara?
”Att inte vara så petig och pedantisk ibland.”

Om du skulle göra en film om golf, vem skulle spela dig?
”Sharon Stone. Hon skulle göra filmen spännande, intressant… Hon älskar golf, har bra sving och tycker om min kollektion av golfkläder.”

Du får 10 miljoner kronor i näven och måste placera dem direkt, vad gör du?
”Aktier, gärna i stora företag. Jag tror på långsiktiga investeringar. Jag är intresserad av börsen och läser på om företag och deras strategier. Jag började investera 1997, då hade jag lite pengar. Min strategi var att köpa 15–20 olika aktier, de flesta var ”big cap”, som IBM, Microsoft, Amex, Boeing och GE. Jag har de flesta kvar i dag. Min filosofi är att man investerar på samma sätt som man är som människa. Jag tror på balans, aktier, obligationer och lite cash. Jag hoppas att jag får en årlig avkastning på 7 procent.”

Vad är du rädd för?
”Flyga. Jag gillar inte turbulens.”

Vilken är din största extravagans?
”Privatplan. Jag är delägare i ett plan och flyger i det cirka 50–75 timmar per år. Oftast för jobbet.”

Vad är du riktigt bra på?
”Att sköta hemmet. Jag styr nog lite mera än min make Mike. Laga mat och ha bjudningar är kul.”

När tycker du att folk är riktigt pinsamma?
”När de säger något och sedan inte gör det.”

Vilket är ditt sämsta köp?
”Antik konst. Jag kan inte så mycket om konst och uppskattar det inte riktigt.”

Vilken är din främsta levnadsregel?
”Disciplin. Jag ser mig som mycket disciplinerad. Har jag ett mål så är jag noga med att följa mina planer och göra det som krävs. Det kan gälla golfträning, fysträning eller ett arbetsmål. Jag gillar när jag åstadkommer något och värderar resultat.”

Tror du på Gud?
”Jag tror på något, men det har inte ett namn eller en definition. Jag försöker leva rätt och vara en bra förebild.”

Vad gör dig ursinnig?
”Människor som inte lyssnar och som bara tänker på sig själva.”

Vilken är den finaste komplimang du fått?
”Du är så normal...”

När grät du senast?
”Jag gråter ofta, framför allt sedan jag blivit mamma. Det är inte alltid ledsna tårar utan ofta glada tårar. Jag är mer känslig i dag när det gäller kärlek och vad som är viktigt i livet.”

Vilken är din största fiktiva hjälte?
”Wonder woman. Hon är tuff och kan hantera alla manliga superhjältar. Hon litar på sina krafter och har mycket att erbjuda.”

Om du fick återuppstå som en annan person, vem skulle det vara?
”Jag vet inte, men definitivt inte en politiker.”

Hurdan är du som bilförare?
”Det känns som att jag alltid är sen. Jag blir arg på förare som håller på med sin mobiltelefon!”

När kände du dig riktigt lycklig senast?
”Jag är lycklig i dag. Jag känner att mitt liv är på topp. Jag vaknar på morgonen och är laddad för att göra något bra, med familjen eller i arbetet.”

Hur mycket golf spelar du nuförtiden?
”Lätt fråga, inte så mycket. Jag hinner inte och, om jag ska vara ärlig, vill inte. Det känns som ett jobb.”

Innehåll från HörmannAnnons

Garageportar öppnade dörren till industrier över hela världen

Richard Thomsen tog över vd-posten hos Hörmann Svenska AB för fyra år sedan.
Richard Thomsen tog över vd-posten hos Hörmann Svenska AB för fyra år sedan.

Från lilla verkstaden – till 40 stora fabriker runtom i världen.

Så blev familjeföretaget en ledande industrikoncern.

– Nummer ett är att produkterna är otroligt bra, kvaliteten slår det mesta, säger Richard Thomsen, vd hos Hörmann i Sverige.

EXTERN LÄNK: Vill du veta mer om familjeföretaget Hörmann? Läs vidare här

1935 levererade August Hörmann sin första ståldörr till intresserade kunder i tyska Bielefeld. Efter kriget drev sonen Hermann företaget vidare. Genombrottet kom 1952 när han förvärvade produktionsrättigheterna till garageporten Glenn Berry, som lyfts upp i taket – en teknik som finns kvar i modern tappning än idag.

– Det blev en fullträff, bilen fick sitt genomslag i samma veva och efterfrågan på garage ökade. Man kan säga att garageporten sitter i generna hos familjen Hörmann, det är djupt rotat, säger Richard Thomsen.

Han tog över vd-posten hos Hörmann Svenska AB för fyra år sedan och slogs omedelbart av en sak:

– Jag visste att det var ett välskött tyskt företag med kvalitetsprodukter, men när jag började blev jag förvånad över hur pass bra produkterna är. Vi registrerar extremt få reklamationer och garantiärenden.

Även om garageporten fortfarande är kronjuvelen i Hörmanns produktportfölj – man är marknadsledande i Europa – lyfter Thomsen fram ägarfamiljens innovationsförmåga som en framgångsfaktor:

– Genom alla år har man fokuserat på att utveckla produktsortimentet ytterligare. Om befintliga kunder är nöjda med sin nuvarande produkt från Hörmann, vad mer kan de tänkas köpa? säger han.

Hörmann tar sitt ansvar för nästa generation på fullaste allvar, menar Richard Thomsen.
Hörmann tar sitt ansvar för nästa generation på fullaste allvar, menar Richard Thomsen.

Idag tillverkar företagets 40 fabriker exempelvis ståldörrar, grindar och redskapsbodar – men även helhetslösningar till industrin.

– I en vanlig industrifastighet finns det en kontorsdel, lastning och lossning där vi erbjuder portar, grindar, bommar och pollare som skalskydd. Genom vår breda produktportfölj kan vi nu definieras som en trygg helhetsleverantör för våra kunder, säger Thomsen och fortsätter:

– Att stå på flera ben är viktigt, Hörmann har medvetet investerat brett mot industrifastigheter eftersom det finns en stor efterfrågan av kvalitativa produkter. Under 2024 lanserades två nya fabriker som tillverkar bommar och pendeldörrar.

Utöver produktion till privat- och industrimarknaden satsar Hörmann hårt på service och förebyggande underhåll I Sverige finns det drygt 60 servicetekniker som regelbundet besöker kunder från Uppland neråt landet. För att täcka resterande landet arbetar man med partners.

– Varför har man service? Service alternativt förebyggande underhåll är till för att säkerställa driftsäkerheten och produktiviteten på anläggningen. Vårt serviceavtal skapar en trygghet för kunden genom de kontinuerliga servicebesöken som garanterar att produkterna är i bra skick och proaktivt säkerställa att eventuella driftstopp sker. Förutom trygghet så säkerställer det förebyggande arbetet även funktion och säkerhet till kunden och uppfyller dessutom alla lagstadgade krav. För oss är det ett naturligt förhållningssätt, har man installerat en produkt följer man regelbundet upp den, säger Thomsen.

En alltmer föränderlig omvärld har gjort att Hörmann intensifierat arbetet med att identifiera framtidens affär, menar han:

– Om fem-tio år ser marknaden helt annorlunda ut, det gäller att hela hänga med i utvecklingen och hitta nya kundsegment. Vi ser ett ökat behov av skalskydd i hela Europa, där kan jag tänka mig att både nya och existerande produkter från vår breda portfölj kommer vara efterfrågade.

Huruvida August Hörmann drömde om att familjens verkstad skulle växa till en storindustri får vi aldrig veta. Men Thomsen pekar på att femte generationens Hörmann, som nu slussas in i styret, har samma inställning som grundaren:

– De håller just nu på att lära sig om samverkan mellan fabrikerna och affären i de över 40 olika marknaderna som Hörmann är etablerade. De är ute i verksamheten för att lära sig bolaget från grunden. Man är väldigt kundorienterade och lyssnar på behoven.

Vad skulle du säga utmärker Hörmann idag?

– Att vi som familjeföretag tar vårt ansvar för nästa generation på fullaste allvar. Hörmanns hållbarhetsstrategi har målet att reducera och undvika utsläpp. Där tycker jag företaget ligger extremt långt framme.

EXTERN LÄNK: Vill du läsa mer om Hörmanns breda produktportfölj? Läs mer här

Mer från Hörmann

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Hörmann och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera