Di Weekend GOLF

Banar väg för blågul business

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄLKOMNAR SVENSKAR. Markus Matthiasson, vd för Cobblestone Fox Club Invest, och ­Richard S Johnson, tidigare golfproffs och ny klubbdirektör på Fox Club.

Peter Fellman

JUPITER, FLORIDA Efter 20 år som professionell golfspelare står Richard S Johnson inför en ny spännande uppgift. Som klubbdirektör för exklusiva Fox Club i Jupiter i Florida ska han tillsammans med sina svenska ägare lansera ett nytt koncept mitt i det amerikanska golfmeckat. ”Den här klubben ska attrahera både kräsna amerikaner och svenskar som gärna vill ha en hemmabana i Florida under vinterhalvåret.”
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Di Weekend Golf träffar Richard S ­Johnson för en golf­runda tillsammans med ägarbolaget Cobblestone Fox Club Invests vd Markus Matthiasson. När den grupp av investerare och entreprenörer som han tillhör ramlade över erbjudandet att köpa Fox Club ­kunde de inte stå emot.

Det hela började för 30 år sedan när området Cobblestone byggdes utanför Jupiter i Florida. Samtidigt byggde man en golfbana i anslutning till området. Då ingick medlemskap i golfbanan i husköpet, om köparna betalade 30 000 dollar ­ ­extra (250 000 kronor). Efter ytterligare några svängar, bland annat som allmän golfbana, köptes klubben av en grupp irländska affärsmän.

”De gjorde golfbanan mer eller mindre till en herrklubb för 65–70 medlemmar, vilket fortfarande existerar i USA”, berättar Richard S Johnson.

”Men ägarna började komma upp i åren och för ett par år sedan blev en av de irländska ägarna allvarligt sjuk. De ville då hitta nya ägare som ­kunde ta klubben vidare. Vi blev kontaktade av några svenskar som visste om detta. Vi fick Fox Club presenterat för oss, räknade på det och såg att det fanns potential. På den vägen är det”, säger ­Markus Matthiasson, som själv har en bakgrund som hockeyspelare.

Markus Matthiasson och hans investerar­kompisar såg att man kunde göra ganska mycket med relativt små medel.

”Genom att öka antalet medlemmar till 300 kommer vi en bit på väg. Sedan var det rätt attraktivt för en del av investerarna att ha en privat golfbana i Florida. Det finns också mjuka värden, som att den här banan har lett till andra affärsmöjligheter och nätverk.”

Fox Club har tio delägare, varav Markus Matthiasson och hans vän, NHL-proffset Henrik ­Zetterberg är två.

Målet är att få Fox Club lönsamt och på den vägen anställdes Richard S Johnson som klubbdirektör i november 2017.

”Det kommer att ta två till tre år att vända det här, men så är det ju med de flesta bolag. Konkurrensen är extrem här, men vi är nu uppe i 116 medlemmar från ha varit 69 när vi tog över, så vi är inne i en bra trend. Själva banan är vårt signum och attraherar många bra golfare”, säger Markus Matthiasson.

Tre diskbråck i nacken

I de exklusiva områdena kring Jupiter har snittbanorna av samma kaliber som Fox Club enligt Richard S Johnson en inträdesavgift på 1–1,5 miljoner kronor plus en årsavgift på 75 000– 200 000 kronor per år. Dessutom betalar man ändå cirka 500 kronor varje gång man spelar.

”Det finns kanske 25 sådana klubbar runt ­Jupiter. Vi har valt att ha 0 kronor i inträdesavgift och en årsavgift på 80 000 kronor. Medlems­rekryteringen är svår eftersom du måste sköta det snyggt, men av våra 116 medlemmar är 26 proffs. Så vi har proffsspelare här och tränar varje dag”, säger Richard S Johnson.

”Det var just därför vi ville anställa Richard som klubbdirektör. För att komma åt hans nätverk både i Sverige, men även här i Jupiter där han har bott under 16 år”, flikar Markus Matthiasson in.

Under de åren har Richard S Johnson gift sig med svenska Linda och paret har två flickor.

”Vi försöker hålla i det svenska och talar bland annat svenska hemma.”

Richard S Johnson står dock vid ett vägskäl när det gäller sin egen golf­karriär, som bland annat gett en seger på PGA-touren och seger i Nordea ­Masters 2010 på Bro Hof. Men karriären har också gett tre diskbråck i nacken.

”Jag har varit mycket skadad under de ­senaste två–tre åren och i stället gjort lite andra saker, bland annat tagit en mäklarexamen. Jag spelade lite förra året, men blev skadad igen. I princip alla proffsspelare har diskbråck, men jag får oftast en nerv i kläm och då går det år skogen.”

”Det här är roligare”

I stället ledde mötet med Markus Matthiassons investerargrupp för något år sedan till den möjlighet som Richard S Johnson nu hoppat på.

Golf: »Vissa män blir chockade«

”Vi började prata lite grann och på den vägen är det. I början var det läskigt eftersom jag inte jobbat på det sättet på över 20 år. Jag har ju varit min egen och det här är väldigt annorlunda. Nu är det inte enbart jag och min familj, utan nu har jag anställda och ägare som jag har ansvar inför”, funderar Richard S Johnson.

Men det känns allt mer som om den nya ­utmaningen lockar mer än en fortsatt golfkarriär.

”Jag sjunger absolut på sista versen. Jag har lite planer på att spela i år, men jag tycker nästan det här är roligare. Golfen har ju inte samma bäst ­före- datum som andra sporter, framför allt på grund av seniortouren som är extremt lukrativ i USA. Men då måste du ta dig dit och det finns en gråzonen mellan 40 och 50 år”, säger 41-åriga ­Richard S Johnson, som i dag har ett medlemskap i Web.com Tour, utvecklingstouren strax under PGA-touren.

”Jag kan ju inte gå och vänta i nio år och det är ju ingenting som garanterar att jag kommer att spela på seniortouren om nio år eller om den ens finns kvar. När den här chansen kom tänkte jag: ’Varför inte, det verkar vara jättekul’.”

Här bor Parnevik

Fox Club ligger verkligen mitt i det amerikanska golfmeckat med bland annat huvudkontoret för den amerikanska proffstouren PGA i närheten, liksom president Donald Trumps golfbana och ­residens Mar-a-Lago. Det är också här som golfvännen och något av mentorn Jesper Parnevik bor.

”Det finns så oerhört mycket pengar som flödar hit från New York under vinterhalvåret. Den ­stora skillnaden jämfört med Sverige är att folk är vana att betala för sig. I Sverige håller ju golfindustrin på att gå omkull på grund av att folk inte vill ­betala”, säger han och tillägger:

”Sedan använder man sitt nätverk på ett annat sätt här. Jag har flera kompisar från New York som är medlemmar i tre, fyra klubbar bara för att ­komma åt nätverket. Som företagare kan du ­skriva av kostnaden eftersom du behöver det för ditt nätverk.”

I Sverige ser vi golfen mer som friskvård ­medan vissa av klubbarna här är så exklusiva att du inte kan köpa medlemskapet för pengar.

”Även om du säger att du är den och den och har 1 miljard på banken, kan svaret vara: ’Jaha’. Det finns inget som säger att du kommer in i golf­klubben för det. Du måste bli invald”, säger ­Richard S Johnson.

Erbjudande till svenskar

Det som gör nya Fox Club unik är att klubben har ett svenskt fokus. Hit ska svenska företag ­kunna ­komma på konferens och samtidigt spela golf. Då kan man dra nytta av Richard S Johnsons ­tjänster på flera sätt.

”Vi har ett så kallat overseas-medlemskap som vi kommer att erbjuda de svenskar som åker frekvent till Florida och vill kunna komma in på en privat golfbana. Det kostar motsvarande 12 500 kronor och är du här några gånger per år så lönar det sig,”, förklarar Markus Matthiasson.

”Vi vill att våra skandinaviska medlemmar ska trivas, så därför ordnade vi till exempel ’Skandinaviska veckan’ under första veckan i april i samband med US Masters, bland annat med en egen variant av Ryder Cup mellan de svenska och amerikanska medlemmarna. Vi vill också bjuda våra amerikanska vänner till Sverige under somrarna och göra något liknande. Det kan förhoppningsvis leda till nya affärer både i Sverige och här”, tillägger Richard S Johnson.

Nu siktar Stenson på Ryder Cup

USA har dragit det längsta strået i Ryder Cup de senaste åren och så blev det också på Fox Club.

Så här långt har Fox Club 30-40 svenska medlemmar, men än så länge har man främst vänt sig till vänner och bekanta. Målet är att nå 70–80 svenska overseas-medlemmar.

Och som svensk känner man sig lätt hemma på Fox Club, antingen när man beställer en toast ­Skagen i restaurangen eller köper Abacus och Cross golfkläder i pro-shopen. Också golfrundan håller vad den lovar, en mycket högklassigt skött anläggning där du aldrig behöver trängas med andra spelare.

I dag har klubben ett hus för åtta till tio personer som man hyr ut för övernattning, men en ökad kapacitet finns med i framtidsplanerna. Fram till dess har man avtal med hotell i Jupiter.

”Det är ju lättare och billigare att ta sig till Florida numera, samtidigt som min känsla är att folk börjar bli lite trötta på Spanien, Italien och Portugal. Så också med Dubai. Det känns som att Florida ligger rätt i tiden”, konstaterar Markus Matthiasson.