Di Weekend BIL

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Till skillnad från de större hybriderna som byggs på SPA-plattformen är XC40-­hybriden inte fyrhjulsdriven.

Carl-Johan Lejland

Volvo XC40 blev på goda grunder Årets bil 2018. Design, komfort och körglädje är egenskaper som juryn föll för och som fortfarande håller. Nu är det dags för Volvos minsting bland de nya modellerna att få en hybriddrivlina. Frågan är om det räcker för att bilen ska kännas lika het nu som vid lanseringen?
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Interiört är det som vanligt väl utfört, som i alla nya modeller från den svensk-kinesiska tillverkaren. Det är smart att ha i stort sett samma utseende i de stora som i de små modellerna. Dels finns det säkert kostnadsbesparingar att göra, dels skänker det extra glans åt de mindre modellerna som inte behöver nöja sig med tristare interiör. Dessutom känner man sig som förare hemma direkt.

Viktigare den här gången är dock vad som finns under skalet. Namnet XC40 T5 Twin Engine betyder att Volvo kombinerar en liten trecylindrig motor med en elmotor. Batteriet sitter längsmonterat mellan hjulaxlarna.

Trots den lilla cylindervolymen ger bensinmotorn 180 hästkrafter och tillsammans med elmotorn blir den totala effekten 262 hästkrafter och man har ett vridmoment på 425 Nm till förfogande. Det betyder att bilen är kvick och rapp, 0-100 km/tim går till exempel på 7,3 sekunder.

Den sjustegade dubbelkopplingslådan sköter kraftöverföringen snabbt och smidigt. Under Di Weekends körning på Gotland märker vi inga tveksamheter i övergångarna mellan bensin- och eldrift. Att batteriet ger extra vikt till bilen är inget som märks, åtminstone inte under normala körförhållanden.

De bilar som nu kan synas på vägarna är del av en tidig serie och har ett högfrekvent ljud som kan märkas vid lätt gaspådrag samt när föraren släpper upp gaspedalen. Det är ett ljud som vi inte hört i andra laddhybrider och något som Volvo förhoppningsvis kan bygga bort när produktionen av de bilar som nu kan beställas drar i gång under vecka 46. Förutom det ljudet är det dock tyst, bensinmotorn är väl isolerad och under elkörning är ljudkomforten väldigt bra. Det bådar gott inför kommande renodlade elbilar från Volvo.

FAKTA
XC40 T5 Twin Engine

Pris: 459 900 kronor.

Förmånsvärde: Ej fastställt.

Motor: Bensin och el, 262 hk, 425 Nm.

Förbrukning: 0,2 liter/mil (prel WLTP).

Utsläpp av ­koldioxid: 46 gram/km (prel WLTP).

Prestanda: 0–100 på 7,3 sekun­der, toppfart 205 km/tim.

Tjänstevikt: 1 871 kilo.

Längd x bredd x höjd: 442 x 186 x 165 cm.

Bagage­utrymme: 460 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 19

VISA MER
Räckvidden i snålaste laget

Batteriet ska räcka till eldrift i nästan 5 mil enligt WLTP, men som vanligt blir det svårt att nå så långt. Räkna med kring 4 mil om du kör lugnt. Det känns tyvärr som i kortaste laget när flera konkurrenter, som till exempel VW Passat, nu kommer i uppdaterade laddhybridversioner med längre räckvidd.

För att få ner förbrukningen i testmiljön räcker batteriet dock till. Preliminärt ligger förbrukningen enligt WLTP på 0,2 liter/mil och koldioxidutsläppen stannar på 56 gram/km, vilket är viktigt i och med bonus malus och med tanke på beskattning för tjänstebilsförare. Under vanlig körning, ­efter det att batteriet laddats ur, hamnar förbrukningen på cirka 0,65 liter/mil vilket ju inte är supersnålt.

Volvo made i USA

Men att laddhybrider får nästan löjligt låg förbrukning i testerna är något vi får vänja oss vid. Och bilarna ska användas på rätt sätt för att verkligen göra miljönytta. Ladda ofta, gärna hemma och på jobbet, och du kan komma undan utan att bränna någon bensin alls till vardags. Det är då en bil som XC40 T5 Twin Engine är som effektivast. Som pendlare blir det också snabbt till en sport att klara sig på bara el, vilket även gör att körstilen påverkas åt det lugnare hållet.

Under körningen kan man välja på ett renodlat elläge när batteriet tillåter det, ­eller ett hybridläge som är anpassat för att bensin- och elmotorn ska samarbeta för lägsta möjliga förbrukning. Det finns också ett sportläge som ger maximalt med kraft från båda kraftkällorna. Det sistnämnda är mest engagerande, men självklart också mest energikrävande.

Till skillnad från de större hybriderna som byggs på SPA-plattformen är XC40-­hybriden inte fyrhjulsdriven. Här sitter ­elmotorn alltså inte på bakaxeln utan i stället bredvid bensinmotorn fram.

Volvos förarhjälpssystem, Pilot Assist, fungerar bra och låter dig köra en ganska lång sträcka innan det indikerar att du måste ta tag i ratten igen. På mindre landsvägar kan det dock hända att filhållningen ”hoppar ur” utan varning, en påminnelse om att det rör sig om ett stödsystem och att bilen inte är självkörande. Som vanligt ska du alltså ha händerna på ratten och uppmärksamheten riktad mot vägen.

Stiger snabbt i pris

En bidragande förklaring till Volvos framgångar med Geely som ägare är att man lyckats ta ett kliv upp i känsla och pris. Lilla XC40 kostar till exempel från 294 900 kronor. Men då är det grundutrustning, bensinmotorn på 163 hästkrafter och manuell låda som gäller.

Nya V60 trivs i terrängen

Sedan börjar det röra på sig i prislistan. För den nya laddhybriden, XC40 T5 Twin Engine, tvingas du betala 459 900 kronor.

Bilen är bra, det är inte det. Men jämför priset med 150-hästarsdieseln med automat och fyrhjulsdrift som går på 349 900 kronor, så låter den senare 110 000 kronor vettigare i väntan på den renodlade elbilen.

För det är ju den vi egentligen vill ha.