Di Weekend BIL

VW Touareg – en draghäst i toppklass

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VW Touareg. 2018

Carl-Johan Lejland

Volkswagen ska enligt egen utsago inte vara ett premiummärke. Det epitetet får andra bolag inom koncernen bära. Men att bygga bilar som platsar i just det segmentet kan man. Ett exempel på det är VW Touareg, besläktad med bilar som Porsche Cayenne och Audi Q7, och därmed har många av de dyrare syskonens fina egenskaper.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Nu i den tredje generationen, har bilens interiör gjorts om rejält. Förarmiljön är numera nästan helt digital och domineras av två stora skärmar. De kan anpassas efter tycke och smak när det gäller navigering, mätare och information.

Skärmarnas storlek utlovas vara störst i suv-klassen och fungerar bra. Som alltid är det en fråga om preferenser hur man vill styra sin bils funktioner. Enligt VW är pekskärmar det alternativ som gäller i moderna bilar. Att styra alla möjliga inställningar och funktioner med gamla hederliga reglage skulle nämligen resultera i ett veritabelt knappinferno i kupén.

VW:s designers och ingenjörer räknar med att nästa steg blir röststyrning, men medger att de tillgängliga systemen fort­farande inte är tillräckligt bra för att slå igenom på allvar.

Stabil i kurvorna

Nya Touareg har blivit större, men 106 kilo lättare än sin föregångare. Mycket tack vare en större andel aluminium i karossen. På längden har bilen växt med 7,7 centimeter och på bredden med 4,4 centimeter. Det gör att innerutrymmena är väldigt bra och baksätet riktigt bekvämt. Dessutom finns det plats för mycket packning, och lite till. Bagageutrymmet har ökat från 697 till hela 810 liter.

Exteriört upplevs den nya bilen som mer smidig, trots att den blivit större. Touareg har en lång rad funktioner som gör färden bekväm: fyrhjulsdrift, fyrhjulsstyrning, aktiva krängningshämmare och luftfjädring som de viktigaste exemplen.

Bilen är imponerande stabil i kurvorna och nästan fri från krängningar. De rörelser i bilen som ändå finns där går att trolla bort enligt VW, men det skulle göra körningen för odramatisk och onaturlig.

FAKTA
Volkswagen Touareg

Totalpoäng: 19

Köregenskaper: 4 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poäng

Säkerht: 4 poäng

Bilkänsla: 4 poäng

Pris: Från 579 900 kronor.

Motor: Diesel, V6, ­effekt 286 hk, vridmoment 600 Nm. ­

Förbrukning: 0,69 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 182 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km). ­

Prestanda: 0–100 på 6,1 sekun­der, toppfart 235 km/tim.

Tjänstevikt: 2 070 kilo.

Längd x bredd x höjd: 488 x 198 x 171 cm.

Bagage­utrymme: 810 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

Land Rover Discovery. Tyst i jämn fart, men tung och trög i karaktären.

Mercedes GLE. Komfortabel suv som tål tuffa tag.

Porsche Cayenne. Sportigare och lyxigare, ändå trygg och stabil.

VISA MER

Fyrhjulsstyrning, en allt vanligare finess, gör även större bilar hyfsat smidiga i trånga utrymmen. Dessutom blir stabiliteten bättre i höga hastigheter, något Di Weekend kan intyga efter några mil med Touareg och fri fart på autobahn på väg mot Österrike.

Dragvikt på 3,5 ton

Bilen är väl isolerad från buller och oönskade ljud i kupén. Motorn, en V6 diesel på 286 hästkrafter, utmärker sig inte genom ett härligt ljud, däremot är den stark med 600 Nm i vridmoment. Det är rejält tryck i bilen vid fullt gaspådrag och den fungerar även som långfärdsbil i högre hastigheter.

Långfärdsdrömmen går kusligt tyst

Motorn och växellådan är inte den mest förfinade kombinationen i industrin, men ZF är en pålitlig leverantör av lådor. När man ska ta hand om vridmomentet och dra tungt gäller det att ha grejer som håller. Enligt ZF klarar den åttastegade lådan vridmoment på upp till 1 000 Nm.

Enligt Volkswagen köper 7 av 10 kunder bilen med dragkrok och dem vill man inte svika. Den maximala släpvagnsvikten ligger på hela 3,5 ton och bilen kan utrustas med Trailer Assist som gör det enkelt att backa med släp, även för den ovane.

Däremot har terrängegenskaperna tonats ner den här gången och nämns faktiskt inte alls under presentationen. VW säger att det visserligen finns en liten kärna av väldigt entusiastiska terrängförare där ute, men att även den kategorin förare har svårt att utnyttja bilens fulla potential.

Stark och snål diesel

Att Volkswagen lanserar en ny bil med en diesel-V6 under huven kan ju tyckas på gränsen till övermodigt, med tanke på utsläppsskandalen. Men för den här biltypen är man övertygad om att dieseln är rätt val. Med tanke på vad en liten bensinmotor skulle förbruka per mil, med 3,5 ton bakom bilen, är det nog en klok strategi.

”Jag tror att förare som vant sig vid dieselns låga förbrukning skulle bli besvikna utan en stark och snål diesel”, säger Martin Hube, kommunikationschef för Touareg.

En intressant sak är att Volkswagen i och med den tredje generationen slutar sälja Touareg i USA. Där betraktas den som för liten och för dyr för amerikanska kunder, som i stället får nöja sig med den större VW Atlas. För så är det, när Touareg kan kännas stor och imponerande på europeiska vägar är den för kompakt för amerikansk asfalt.

Mercedes G-klass: K-märkt lyx på väg

När det gäller aktiva säkerhetssystem finns alla som man kan begära. Den adaptiva farthållaren fungerar numera ihop med navigeringssystemet. Det gör att den anpassar farten inför svängar exempelvis. Kameran har dessutom begåvats med förmågan att känna igen vägarbeten och tillfälliga avgränsningar av vägen.

Hyfsat grundpris

På de flesta områden lever nya Touareg upp till epitetet flaggskepp, även om interiören inte är lika exklusiv som hos dyrare konkurrenter. Grundpriset på 579 900 ter sig inte så farligt. Men roar man sig med att klicka i alternativen för tillval sticker priset i väg. Innovationspaketet med adaptiv luftfjädring och fyrhjulsstyrning vill man ju ha. Det kostar 56 900 kronor, parkerings- och backhjälpen 15 500 kronor och design­paketen från 22 700 kronor.

Förutom dieselalternativet som erbjuds vid lanseringen kommer flera motorer senare, varav en är en diesel-V8 på 421 hk och 900 Nm i vridmoment. VW planerar även nya Touareg i en laddhybridversion, men har inte avslöjat när den kommer att lanseras.