Di Weekend BIL

VW och Toyota går skilda vägar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

SKILDA VÄRLDAR. Toyota har inga planer på att överge bensin­drivna modeller, eller ­hybrider, som här Rav 4. T yska VW däremot ska spotta ur sig 20 modeller som drivs på el innan år 2025. Här syns ID3,

Volkswagen har satt ett slutdatum för förbränningsmotorn och planerar lansera sin sista fossilbil ­redan 2026. Toyota däremot ser fortfarande en framtid för bensinbilar, särskilt i hybridversioner.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Världens två största biltillverkare har valt att köra olika vägar. Tyska Volkswagen har satt ett slutdatum för förbränningsmotorn och planerar lansera sin sista fossilbil ­redan 2026. Med en livscykel för en modell på 14 år blir 2040 sista året för bensin- och dieselbilar från VW. Trots att den åttonde generationens Golf, en av världens mest ­sålda modeller, strax ska lanseras är det ­information om elbilen ID3 som trummas ut hårdast från huvudkontoret i Wolfsburg.

Med tanke på dieselgate är det kanske inte så konstigt att hela Volkswagen tvingats till en grundlig omstöpning. Fullt ­naturligt är också att man vill kommunicera en ny riktning. Alltså har bolaget slagit fast att det är elbilar som gäller. Thomas ­Ulbrich, chef för Volkswagen E-Mobility, räknar med batterielbilen som den stora produkten för massmarknaden. Andra tekniker kommer att användas, men som nischprodukter. Dit räknar Thomas Ulbrich till exempel bränslecellsfordon som en möjlig lösning för långa och tunga transporter.

Den nya strategin ska resultera i 20 (!) nya elbilar till 2025 och VW har lagt en investeringsplan på 9 miljarder euro för att nå målet. Inom bara tre år ska märket ha elbilar byggda på den nya plattformen MEB inom alla segment på marknaden.

"Kommer inte att hända"

Japanska Toyota ger däremot inga löften om något slutdatum för fossila bränslen. Även om ­biljätten nu ska börja sälja ren­odlade elbilar ser man fortfarande en framtid för bensinbilar, särskilt i hybridversioner.

”Att Toyota, verksamt över hela världen, plötsligt skulle sluta sälja bensin- eller dieselbilar till exempel 2030, det kommer inte att hända”, ­säger Shigeki Terashi, ansvarig för elektrifiering inom Toyota.

Enligt honom är affärsmodellen för ­elbilar fortfarande svår att få ihop, speciellt om man ska räkna bort statligt stöd och skatterabatter. Även om sådana incitament finns i många länder, som i Sverige och ännu mer i Norge, är det inte fallet i alla länder på jorden. Shigeki Terashi talar om olika bilar för olika marknader. Enkelt ­uttryckt, elbilar till marknader med CO2-snål energiproduktion, och hybrider till ­andra länder.

Presenterade Prius 1997

Trots Teslas framfart, ett bolag som Toyota en gång var delägare i, säljer Toyota bara en renodlad elbil och bara i Kina. Det är en version av den lilla suven CH-R. Fler är på gång, på fler marknader, men det dröjer något år. Shigeki Terashi tycker dock inte att man är på efterkälken.

Han hänvisar till att Toyota började utveckla egna batterier på 1930-talet, har sålt hybriden Prius sedan 1997 och ligger långt fram när det gäller utvecklingen av solid state-batterier, den typ av batterier som väntas ta över efter litium jon-batterier.

Full fart mot OS i Tokyo

Och trots att Toyota inte säljer någon ­renodlad elbil i Europa är företaget ett av få som kan klara sig undan böter när EU:s nya utsläppskrav träder i kraft nästa år. Det tack vare framgångarna med hybridbilarna. Globalt har Toyota sålt fler än 14 miljoner bilar som drivs med en kombination av bensin och el.

Press att sänka snittutsläpp

Volkswagen säljer också hybrider med stor framgång, där till exempel Passat GTE är en av de riktiga storsäljarna i Sverige. Men bolaget måste trycka ut elbilar för att klara snittutsläppet på 95 gram som krävs för att slippa EU-böter. I Europa ifjol hade VW-gruppens bilar snittutsläpp på 122 gram/kilometer, medan Toyotas låg på 110 gram/km, enligt ICCT (International Council on Clean Transportation).

Världens ledande biltillverkare skiljer sig även åt när det gäller synen på vätgas och bränsleceller. Toyota är tillsammans med Hyundai de av världens biltillverkare som satsat hårdast på vätgasen som energibärare. Bolaget talar om ett vätgassamhälle där bränsleceller ska finnas i privata hem, i kommersiella fastigheter och inte minst i våra fordon.

Vätgasbilar allt billigare

I samband med årets bilsalong i Tokyo fick Di Weekend se den nya Mirai, en vätgasbil som nu i generation två ska ha en effektivare bränslecell och en utökad räckvidd på 30 procent. Det innebär cirka 60 mil på en tank vätgas, som tar mellan tre och fem ­minuter att fylla. Dessutom ser den nya ­bilen mindre ut som ett experiment på väg, och mer som en traditionell och lyxig ­sedan.

Men viktigare än det, Toyota ska ha lyckats få ner priset och talar om att en vätgasbil inom några år inte kommer att kosta mer än en vanlig hybrid. I kampen om världsherraväldet lanserar Volkswagen å sin sida sin första elbil ID3 med en aggressiv prissättning. I basversionen kostar den efter statens miljöbilsbonus under 300 000 kronor.

Räkna med att en vätgasbil går på minst det dubbla och lite till. Det ser ut som att bränslecellsbilen fortfarande är en produkt för någon gång i framtiden, medan elbilarna redan rullar på utanför fönstret.

Sverigecomeback för Toyota Camry

Om Teslas börsvärde kan tas för framtidsspaning talar det mesta också för den renodlade batterielbilen. Den lilla amerikanska elbilstillverkaren har ett marknadsvärde på 60 miljarder dollar, att jämföra med Volkswagens 91 miljarder dollar och Toyotas 233 miljarder dollar.

Hur många bilar företagen sålde i fjol?

Tesla mäktade med cirka 250 000 bilar, Volkswagen-märket fler än 6,5 miljoner och Toyota fler än 8 miljoner bilar.