Di Weekend BIL

Volvos lanserar bepansrad XC90

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Armerade bilar har ­blivit allt mer eftertraktade i världen, inte bara för presidenter och statschefer utan även för affärsmän som vill ha extra skydd. Nu ger sig Volvo Cars in på den marknaden med en stål­förstärkt XC90 som är skottsäker och har nödutgång från ­baksätet.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Tysklands förbundskansler Angela Merkel ses alltid kliva ur en tysk bil när hon gör olika framträdanden i hemlandet, franske presidenten Emmanuel Macron färdas franskt – men Sveriges statsminister och kungafamiljen åker inte svenskt ute på uppdrag. Skälet har varit att det har saknats en Volvobil med tillräckligt hög skyddsklass.

”Vi har inte haft rätt produkt. Men nu har vi en bil att erbjuda regeringen”, säger Magnus Grund som är ansvarig för armerade bilar på Volvo Cars.

Under Fordtiden gjorde Volvo ett mindre antal 940 med extra hög säkerhet. ­Sedan dess har det saknats bilar med den högsta skyddsklassen, den som går under beteckningen VR8. Den kräver ett omfattande ballistiskt skydd – i klartext handlar det om att bilen ska kunna stå emot automatvapen och även ha ett skydd mot sprängningar.

Nu säljer Volvo en sådan bil, tillverkad i samarbete med tyska Trasco Bremen. ­Under hösten har en del potentiella kunder gjort provkörningar med den första demobilen, men Volvo avslöjar ännu inte om det skrivits några kontrakt.

Vilka kunder vänder ni er till?

”Vi tänker oss inte privatpersoner i första hand, utan myndigheter, säkerhetstjänster, riksbanker och centralbanker, ­militär- och försvarsmyndigheter och stora politiska organisationer som EU”, ­säger Magnus Grund.

Varför inte privatpersoner?

”Vi vill ha kontroll över vart bilen tar ­vägen, till exempel att den inte går vidare till ett land med sanktioner eller på annat sätt hamnar i orätta händer”, säger han.

Locket på från Säpo

Det är Säkerhetspolisen som ansvarar för skyddet av personer i Sveriges centrala statsledning. Men därifrån ges inga svar på om man nu kommer att köpa in de säkerhetsklassade Volvobilarna.

”I vårt uppdrag ingår säkra transporter av skyddspersoner. Vi har bilar med olika säkerhetsklassning beroende på hur högt skyddsvärde personen har och hur hotbilden ser ut. Vi kan inte gå in på vilka krav vi ställer eller vilka bilmärken vi väljer”, ­säger Gabriel Wernstedt, pressekreterare på Säpo.

Volvobilarna tillverkas i Torslanda och transporteras sedan till Tyskland för själva armeringen. Trasco har armerat bilar i 35 år och jobbat med märken som Mercedes-Benz, BMW, Lexus, Hyundai och Aston Martin.

”Vi har märkt av ett ökat intresse de ­senaste fem åren och får fler och fler förfrågningar”, säger Steven Alish som är ­ingenjör inom ballistik och ser till att ­bilarna klarar att stå emot avfyrade skott.

Kunderna kommer från hela världen.

”Det är inte bara FN och regeringar som vill ha skyddsbilar. Behovet har ökat hos många affärsmän som vill skydda sin familj från kidnappning, rån och annan brottslighet”, säger Steven Alish.

Samtidigt som människor vill skydda sig från brottslingar finns det också kriminella som känner sig hotade. Hur vet ni att ni inte säljer till maffian?

”Vi måste kontrollera alla våra kunder”, säger Steven Alish.

Det är ett tidskrävande arbete att förstärka och armera en bil. För en XC90 räknar Trasco med 4-6 månaders jobb.

”Det är egentligen en ny bil som görs inne i bilen”, säger Steven Alish.

Volvo made i USA

Prislappen blir också rejäl. En Volvo XC90 Armoured kostar runt 5 miljoner kronor exklusive moms.

Volvo valde inte att armera sin stora ­sedan S90, utan den stora suven XC90.

”I den här branschen är det vanligast med sedaner så vi ville kunna erbjuda något ­annat. En suv ger en hel del fördelar för den här typen av fordon i och med att bilen är högre och kan köra över refuger och andra hinder”, säger Magnus Grund.

Den armerade XC90 har genomgått tuffa tester för att klara säkerhetsklassningen. Vi får se ett exemplar som har utsatts för ett kulregn med totalt 325 skott och en handgranat som exploderat under bilen. Rutor, dörrar, huv – överallt har kulorna gått in, men de har inte gått igenom. Där handgranaten smällt finns det yttre skador, men kupén är hel. Av säkerhetsskäl får vi inte ta några bilder på den bilen.

Även om bilen på håll ser likadan ut som en vanlig XC90 är den allt annat är vanlig. Det känner man när man öppnar dörren. Blytung. Rutan vid förarplatsen går bara att öppna någon decimeter.

”Det är för att till exempel kunna sticka ut en passerbricka för att öppna en garageport”, säger Magnus Grund.

Volvos vanliga aktiva säkerhetssystem med adaptiv farthållare fungerar inte, ­eftersom det bygger på en kamera i vindrutan och det går inte med det tjocka glaset. Det finns heller ingen krockkuddegardin på sidorna.

”I sådana här bilar vill inte kunden ha en gardin som kan lösa ut och skymma sikten för chauffören. Det kan ju vara en situation där personen som kör måste kunna se ut och snabbt ta sig från platsen”, säger Magnus Grund.

Det finns dock parkeringssensorer och backkamera.

Flyktväg genom baksätet

Baksätet ser vanligt ut, men där finns en väldigt speciell funktion. En lucka till bagageutrymmet.

”Så att man kan ta sig ut ur bilen om det inte går via dörrarna”, säger Magnus Grund.

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om

Som tillval kan ett syrgassystem installeras i bilkupén och man kan också välja till blinkande blått ljus i grillen.

Med all extra stål och glas blir det en tung koloss. Det höghållfasta stålet är upp till tio millimeter och glasets tjocklek är 50 millimeter. Bilen är runt dubbelt så tung som en vanlig XC90 med en totalvikt inklusive fem personer på 4,5 ton. Det innebär ­anpassningar på flera sätt. Fjädringen är av stål istället för aluminium och det är ­anpassade bromsar. Förbrukningen av bensin drar också iväg.

”Ungefär 1,6 liter bensin per mil”, säger Magnus Grund.

Det finns också ett ökat intresse för bilar med så kallad lättarmering. Då krävs inte riktigt en lika omfattande ombyggnation. Volvo planerar att börja sälja en lättarmerad variant av både XC90 och XC60 mot slutet av året. Bilarna byggs i Torslandafabriken och får sedan sin armering av en annan partner i Brasilien.

”Där kan det vara samma kunder som på den tunga sidan, men också företag och privatpersoner som har behov av extra skydd”, säger Magnus Grund.