Di Weekend BIL

Volvo rullar in i framtiden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Volvo Cars ska förvandlas från ett bilbolag dominerat av diesel­bilar till ett där elektrifieringen tar över. Om fpåverkarem år ska halva ­försäljningen vara elbilar och resten hybrider med el- och bensinmotorer. Skiftet påverkar hela bolaget. Följ med på vägen till Volvos första elbil.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Vi kör först Assar Gabrielssons och Gustaf Larsons vägar, uppkallade efter Volvos grundare, och sedan PV-gatan. Passerar en bom och en vaktkur för att komma in på området. Byggnaden som är vårt mål ligger djupt in i Volvoland. På en skylt ovanför dörren står det Pilot Plant. Det är Volvo Cars prototypfabrik.

Här byggs de första bilarna av varje modell, enligt samma plan som i den stora fabriken som ligger två kilometer bort. Just nu är det fokus på batteribilar. Volvos första elbil XC40 Recharge ska inte serietillverkas i Torslanda, utan i belgiska Gent och kinesiska Luqiao. Men utvecklingsarbetet har gjorts i Göteborg. Planen är att Volvo Cars ska presentera en ny elbil varje år de närmaste fem åren.

”Jag var vad man brukar säga en petrol-head, har alltid älskat bilar, men känner att elektrifieringen är framtiden”, säger Ulrik Persson, teknisk chef för utveckling av batterierna, när han tar emot i prototypfabriken.

Han är maskiningenjör i botten, har arbetat mycket med mjukvara och var bland de första på Volvo Cars att börja med elektrifieringen.

”Från början var vi nio personer, nu är det över 170 som helt eller delvis sysslar med utveckling av batterier. Vi brukar skoja om att man är troende eller inte när det gäller elektrifiering”, säger Ulrik Persson.

FAKTA
Volvo XC40 Recharge

Två elektriska motorer på vardera 150 kW ger 408 hästkrafter. Bilen klarar 0-100 kilometer i timmen på 4,9 sekunder.

Batteriet är på 78 kWh som kan snabbladdas från 10 till 80 procent på 40 minuter.

1 500 kg släpvagnsvikt.

Räckvidden är inte helt fastställd men ska vara minst 40 mil enligt den nya körcykeln WLTP.

Riktpriset för lanseringsversionen av XC40 Recharge är högt för att vara en Volvo, 699 000 kronor.

VISA MER
Dieseljätte i Sverige

Volvo Cars hade en elbil redan 2011-2012, C30 Electric, men det var bara en testflotta på 250 bilar och det blev ingen fortsättning. I stället växte dieselandelen. Volvo är bland de märken som har högst andel dieselbilar, i Sverige över 80 procent. För att få ner utsläppen satsade bolaget på laddhybrider och Volvochefen Håkan Samuelsson var skeptisk till ren eldrift. Det var som att tanka med en pipett sa han och syftade på långa laddningstider.

Men bolaget har gjort helt om. Sommaren 2017 trumpetade Volvo Cars ut att alla nya bilmodeller efter 2019 ska ha någon form av elektrifiering. Mildhybrider räknas också in. Sedan dess har ­elektrifieringslöftena byggts på och nu säger Volvo att hälften av försäljningen 2025 ska vara rena ­elbilar och resten laddhybrider. 2040 har förbränningsmotorn gjort sitt helt och hållet, enligt ­Håkan Samuelsson. Då ska Volvo vara klimatneutralt.

Hur gick omsvängningen till?

Volvo Cars forsknings- och utvecklingschef Henrik Green förklarar:

”Grunden för elektrifieringsstrategin jobbade vi fram i februari 2017. Dels kom insikten att det inte finns någon annan teknik som löser CO2-utmaningen och dels hade Tesla visat att det fungerade att locka kunder med elbilar”, säger han.

Volvo Cars har långt kvar för att nå EU:s tuffare utsläppsmål och de senaste åren har utsläppen från Volvobilar ökat. Är det stressande?

”Vi vet hur vägen mot att få ner utsläppen ser ut med en ny elbil varje år framöver, och vi skalar upp produktionen av laddhybrider. CO2-ökningen hänger ihop med att vi har haft väldigt stor framgång med våra suvar”, säger Henrik Green.

”Omsprungen av sina egna barn”

När Volvo valde att elektrifiera XC40 gjorde man det inte lätt för sig: En suv med hög kaross som har stort luftmotstånd. Trots ett stort batteri på 78 kWh är räckvidden 40 mil – tio mil kortare än första elbilen från dotterbolaget Polestar. Båda bygger på samma plattform, men Polestar 2 är lägre.

Drog Volvo nitlotten?

”Nej, absolut inte. Det är som att bli omsprungen av sina egna barn. Inga problem”, säger Henrik Green.

Omställningen mot elektrifiering kräver en stor utbildningsinsats. Långt ifrån alla är positiva.

”Som i alla stora förändringar finns det några som genast hakar på, en massa i mitten som står och väger och ett antal skeptiker”, säger Henrik Green.

Internutbildningsavdelningen Volvo Car Academy har en diger uppgift framför sig. Just nu erbjuds en kurs på 44 timmar i elektrifiering.

”Det är en win-win situation. Bra för företaget att omskola för det är människor som redan kan bilar och det är bra för de anställda. Fast vi förstår att om man är senior och kan sitt område så kan det vara tufft att gå in i allt det nya. Men det sker gradvis. Omställningen går inte över en natt”, ­säger Bert Viker på Volvo Car Academy.

Landsvägsracer med stjärnstatus Räckvidden en utmaning

Det är inte bara ingenjörerna som behöver utbildas. Elektrifieringen skär genom hela organisationen.

”Alla på företaget påverkas. Sitter du på en kräftskiva med grannarna och får frågor måste du veta vad det handlar om. Omställningen till eldrift skapar nya utmaningar för krocksäkerhet, säkerhetsaspekter i produktionen och det blir andra inköpskanaler så alla avdelningar är involverade på ­något sätt”, säger Bert Viker.

Volvos andra elbil ska visas senare i år. Sedan väntas nästa generation XC90 som också kommer som helt elektrisk.

”Räckvidden är en utmaning och vi ska jobba mycket med aerodynamiken. Vi kommer att få se mindre kantiga suvar”, säger Henrik Green.

Överväldigad av Polestar 2

På vägen från intervjun med Henrik Green möter vi Håkan Samuelsson i sällskap med Polestars vd Thomas Ingenlath. De har varit ute och kört ­Polestar 2, och det var första gången för Volvochefen. Han är lyrisk.

”Bästa bilen jag kört. Att man kan köra bara med gasen och slipper bromsa. Som radiobilarna på Liseberg”, säger han och ser oförskämt glad ut.

Polestar 2 har inte bara längre räckvidd, den är också snabbare ut på marknaden med leveranser utlovade före sommaren. Försäljningen av XC40 Recharge har startat, men kunderna får vänta till i höst.

I prototypfabriken har elektrifieringen inneburit en del förändringar. Personalen måste bland annat kunna hantera högspänningskablar. Vid stationen som i bilproduktion heter marriage point, där chassi och kaross gifts ihop, dominerar nu det stora batteriet. Å andra sidan behövs inget avgassystem och ingen bränsletank. När en bil är klar körs den till en testlokal där den körs på rullar i golvet, en så kallad rullande landsväg.

Mitt emot prototypfabriken ligger Volvos batterilabb som bolaget investerat 600 miljoner kronor i. Själva battericellerna ­köper Volvo Cars från sydkoreanska LG Chem och kinesiska CATL. Det är likadana som många biltillverkare använder sig av. Tolv stycken celler sätts ihop till en batterimodul och dessa monteras i ett batteripack som Volvo designat.

Batterilabbet är öde på folk. Personalen sitter i ett kontrollrum och följer testerna på skärmar. De kan också se data från ett liknande batterilabb i Kina. Rebecka Tonnvik har titeln förändringsledare, en passande titel när bilbranschen genomgår den största förändringen på hundra år. Hon öppnar dörrarna till en kammare som ser ut som ett kylrum där det ligger ett helt batteripack. En varaktighetstest pågår.

”Provet tar 1,5 år och motsvarar 15 år i verkligheten”, säger Rebecka Tonnvik.

I cellprovningskammare som ser ut som stora ugnar med en glaslucka utsätts batterierna för olika prövningar för att se hur de åldras.

Volvo made i USA

”Våra batterier ska hålla bilens livslängd. De får tappa max 22 procent på åtta år. Det som sliter mest är temperaturen. Som vi ser det nu är det inte ekonomiskt försvarbart att ha utbytbara batterier, men det är något vi tittar på”, säger Ulrik Persson.

Litiumjonbatterierna är väldigt klimatberoende. Alla som kört och laddat en elbil har märkt skillnaden. När det är kallt tar det längre tid att ladda och batteriet laddas ur fortare. I kamrarna kan batterierna testas i temperaturer från minus 40 till plus 80.

Batteriet står för en stor del av bilens värde, minst en tredjedel och det kan vara så mycket som hälften.

”Vi vill få ner kostnaden för batterier och frågan är också om vi behöver så mycket räckvidd ­eller om vi kan ha alternativ med kortare räckvidd och mindre batterier för att få ner priset”, säger Volvo Cars inköpschef Martina Buchhauser.

Det har också blivit ett stort fokus på hur mineraler till batterierna utvinns med larmrapporter om barnarbete och miljöförstöring. Martina Buchhauser anser att bilbolagen har varit med och drivit på för en förändring där batteritillverkarna tvingats bli mer transparenta.

“Alla företag måste hantera de etiska frågorna kring batterierna. Kunderna vill veta varifrån råvarorna kommer och vi vill inte ha barnarbete. Därför kontrollerar vi gruvorna”, säger hon.