Di Weekend BIL

Volvo made i USA

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

VÄXLAR UPP. Till skillnad från förra generationens S60 är designen betydligt vassare, och bilen har bättre proportioner nu, skriver Di Weekends Carl-Johan Lejland.

Carl-Johan Lejland

Fin interiör, lugn och tyst gång samt imponerande styrning gör att USA-byggda Volvo S60 klarar sig bra i konkurrensen med de tyska premiummärkena.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Idén om att tillverka bilar i USA har funnits inom Volvo Cars sedan ­exporten av bilar dit började på 1950-talet. Inte minst för att slippa negativa dollareffekter som plågar marginalerna. Och när en viss ­Donald Trump twittrar ut handelshinder nästan lika ofta som han recenserar nyhetsbevakningen av sig själv är det ännu viktigare.

Tur därför att bilarna rullar ut ur fabriken i Charleston, South Carolina. Där byggs sedanen S60, senast i raden av modeller att byggas på den hyllade SPA-plattformen, och en lämplig bil att börja med. Sedaner är lättare att sälja i Nordamerika än i ­Europa. Så här i handelskrigstider är det något av ödets ironi att det är med kine­siska Geely som ägare, inte amerikanska Ford, som Volvo byggt en fabrik i USA.

42 procent från Nordamerika

Så nu sitter jag här och kör från Göteborg mot Stockholm i en Volvo S60 byggd på ­andra sidan Atlanten. Det känns lite skumt, så rotad är känslan av Volvo som ett ­Hisingenföretag. Jo, jag vet att företaget ägs av ett kinesiskt bolag, och har tillverkning i Belgien och Kina också, men ändå.

Det slår mig också att det är underligt att amerikanska bilar sällan har någon högre kvalitetskänsla interiört. För om Volvo kan få till det i Charleston, varför är det så svårt för jättarna i Detroit? Det kan jag inte ­svara på. Men svaret på frågan om hur mycket Nordamerika det är i bilen har jag: 42 procent. Så mycket av bilens värde kommer från leverantörer som är baserade i USA, Kanada och Mexiko, enligt Volvo.

Nya S60 har alla ingredienser som gör att vi gillar Volvos senaste generation av modeller. När pekskärmen och gräns­snittet presenterades i XC90 2014 var det bäst på marknaden. Nyhetens behag har lagt sig och konkurrenterna har kommit i kapp, men systemet är fortfarande bland de ­bästa. Att utveckla den här typen av teknik, som ska leva under en hel bilgeneration, är inte det lättaste. Kanske är det också därför som Volvo aviserat att det blir Googles Android som kommer att ligga som grund för kommande system.

FAKTA
Volvo S60 (T5 R-design)

Pris: 398 900 kronor.

Förmånsvärde: 5 146 kronor .

Motor: Bensin, 2 liter, 250 hk, 350 Nm.

Förbrukning: 0,75 liter/mil.

Utsläpp av kol­dioxid: 169 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 6,5 sekun­der, toppfart 240 km/tim.

­Tjänstevikt: 1 752 kilo.

Längd x bredd x höjd: 476 x 185 x 142 cm.

Bagage­utrymme: 442 liter.

Betyg:

Köregenskaper: 4

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Total poäng: 19

VISA MER
Behaglig på långresan

I övrigt är interiören väldigt bra, i just den här bilen nästan helt svart, men ljusare färgsättning finns för den som önskar det. Den roligaste bilen som byggs på SPA-plattformen är V60, men med S60 visar Volvo att sedanversionen är lika bra. Kan du leva med lite sämre lastutrymme är den dessutom snyggare och sticker ut i mängden av kombi­bilar som rullar i Sverige. T5-versionen, som Di Weekend kör, har bensin­motorn på 250 hästkrafter. Kraftkällan är byggd i Skövde och transporterad till USA innan den hamnat i den här bilen.

Den ger en lugn och tyst gång och bilen är en behaglig bekantskap på långresan med den fina åttastegade automatlådan. Motorvägsmilen flyger förbi, inte minst på grund av att Volvos förarassistanssystem nu blivit så bra. Den adaptiva farthållaren och filhållningshjälpen fungerar mjukt och smidigt utan plötsliga ryck och inbromsningar. Tacksamt vid omkörningar är att bilen snabbt accelererar upp mot angiven hastighet i princip samtidigt som du börjar byta fil. Tidigare kunde det hända att man ­kände sig som en bromskloss gentemot bakom­varande trafik när man skulle passera en lastbil, men så är det inte längre.

XC40 T5 Twin Engine: Prisad minsting laddar om

På mindre vägar med många svängar är det främst styrningen som imponerar. Den är inte superkänslig, men känns trygg och får bilen att gå dit du vill. Önskar bara att motorn lät lite mer, och livligare, i sport­läget. Effekten är fullt tillräcklig, men ibland blir man sugen på något mer. ­Sådana alternativ finns, till exempel värstingen T8 Twin Engine.

Den kan dessutom köpas med Polestar-­optimering, vilket resulterar i en muskelbil med 405 hästkrafter och sportbils­prestanda. Då sticker i och för sig priset i väg från omkring 400 000 kronor till 637 900 kronor. Sporthybriden får lägre skatt, men det känns som en klen tröst med tanke på prispåslaget. En annan detalj är att den större S90 faktiskt går att få billigare än S60. Med mindre effektstark ­motor på 190 hästkrafter kostar den från 359 900 kronor.

180 km/tim mer än tillräckligt

Visst är det för övrigt ironiskt att Volvo ­erbjuder prestandaoptimering samtidigt som bolaget aviserat att man av säkerhetsskäl ska begränsa toppfarten i kommande bilar till 180 km/tim? Nåväl, som svensk ­bilist på allmän väg är 180 km/tim ändå mer än tillräckligt, och det är egentligen bara på korta Autobahnsträckor som du får köra fortare.

Till skillnad från förra generationens S60 är designen betydligt vassare och bilen har bättre proportioner nu. Dessutom är bilen större, vilket bland annat ger ett mer ­användbart baksäte och en luftigare kupé i allmänhet. Att välja mellan kombin V60 och S60 är inte lätt, visst är kombin mer lättlastad, men jag tycker att sedanen är snyggare den här gången.

Nya V60 trivs i terrängen 800 000 bilar år 2020

S60 är alltså den första USA-byggda bilen från Volvo. Men fabriken i Charleston är faktiskt inte Volvos första fabrik i USA. I mitten av 1970-talet var biltillverkaren med PG Gyllenhammar vid rodret väldigt nära att trycka på startknappen i en anläggning i Chesapeake, Virginia. Mycket stod klart, men så grusade konjunktur och oljekris de långt framskridna planerna. På en svajig marknad går Volvo nu bättre än flera konkurrenter, och ska man klara målet om 800 000 bilar 2020 är den amerikanska marknaden nästan lika viktig som den ­kinesiska.

På tal om konkurrenter, i den här storleks­klassen går det verkligen att tala om tufft motstånd. Här finns helt nya BMW 3-serie och uppdaterade Audi A4. Kasta in Mercedes C-klass i ringen och Volvo S60 har sparring så det räcker. Ändå klarar sig Volvo bra jämfört med de tyska premiummärkena. På ­vissa områden är man ­bättre, på andra ­något sämre. Men alltid med en känsla som sticker ut.