Di Weekend BIL

Volvo driver Lexus till sjöss

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

LY 650 är byggd av det amerikanska båtvarvet Marquis Yachts.

Miami Toyotas lyxbilsmärke Lexus fyller 30 år i år. Första modellen LS 400 premiärvisades i Detroit 1989 och märket blev snabbt en succé i USA. Nu är det dags för Lexus att kasta loss, med viktig svensk teknik ombord. Den nya lustjakten LY 650 drivs av motorer från Volvo Penta.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Toyotas vd Akio Toyoda, som är tredje ägargeneration av koncernen, vill gärna ha ett finger med i det mesta. Vissa saker brinner han ­extra för, som att Lexus ger sig in i lyxbåtsbranschen.

”LY 650 är en del i förändringen av ­Lexus som livsstilsmärke, en resa som inleddes redan 2011. Fram till dess var Lexusbilar tråkiga, men i samband med introduktion av supersportbilen LFA inledde vi en ny era”, säger Akio Toyoda.

Båtdrömmen började med att han be­sökte Toyota Marine för knappt tio år ­sedan för att se på deras nya produkter inom ­Ponam-serien, en typisk bruksbåt byggd för den japanska familjebåtsmarknaden.

Akio Toyoda, som även är en hängiven bilförare, gillade kraften och styrkan hos båtarna så pass att han ville ge dem glans från varumärket Lexus för att på så sett ­vinna nya kunder.

2015 påbörjades utvecklingen av det som skulle bli konceptbåten ”Lexus Sport Yacht Concept” som visades upp på båtmässan i Miami våren 2017. Det var en svepande 42 fot lång öppen daycruiser med dubbla V8-sugmotorer hämtade från Lexus LC 500 och ett linjespel som varken kopierade ­bilarna eller var konservativt marint.

FAKTA
Lexus LY 650

Pris: Cirka 40 miljoner kronor.

Motor: Två dieselmotorer från Volvo Penta på vardera närmare 1  000 hk.

Toppfart: 32 knop.

Framdrivning: Dubbla framåtriktade, 360-graders roterbara, propellrar.

Konstruktion: Glasfiberskrov med kolfiberförstärkningar.

Torrvikt: 33,3 ton.

Längd x bredd x höjd: 19,9 x 5,8 x 6,7 meter.

Bränsleförbrukning: Cirka 15 liter/nautisk mil, räckvidd 250–300 nautiska mil.

VISA MER
65 fot lång

Sedan dess har båten vuxit rejält på längden och den färdiga LY 650 mäter 65 fot, vilket motsvarar cirka 20 meter. Precis som konceptbåten är LY 650 byggd av det amerikanska båtvarvet Marquis Yachts som ­ligger i Pulaski, Wisconsin.

Bärande designelement är det böjda skrovet med framskjuten salongsöverdel med stora panoramaglas och långt till­bakadragen flybridge. Sedd snett framifrån kräver LY 650 en stund av betraktaren. Baki­från faller linjerna samman på ett ­bättre sätt. Den breda aktern har en fullstor badbrygga med plats för två vattenskotrar.

Ombord är färgskalan icke maritim med mörka gråtoner. Men här finns så klart ett teakdäck, något annat hade varit att svära i sjömanskyrkan.

Stolar från coupén Lexus LC

Hantverksnivån är av högsta klass, mycket är handgjort och unikt för LY 650. På babordssidan finns en genväg in till salongen, men den stora entrén är genom de ­stora glasskjutdörrarna i aktern. Det märks att Lexus tagit hjälp av de bästa i yachtbranschen, som till exempel det vene­tianska designkontoret Nuvolari-Lenard som ritat många båtar genom åren, bland annat till Riva.

Fem exemplar av årsproduktionen på upp till åtta båtar sägs vara sålda. Den ­andra båten i produktionen kommer att hamna i Japan och bli Akio Toyodas privata.

Sverigecomeback för Toyota Camry

”Om Lexus lanserar fler LY-versioner kommer vi att bredda programmet med ­något mindre modeller för att finna fler nya köpare, säger Lexus globala chef Yoshihiro Sawa.

Styrplatsen är jättelik och kaptenen plus bisittare har fåtöljer hämtade från coupén Lexus LC att vila sig i. Instrumenteringen består av stora skärmar där motordata plus navigation visas efter önskemål.

En lejdare – sjömansspråk för trappa – leder till de tre hytterna ombord. Ägarhytten ligger midskepps och går över hela båtens bredd. Placeringen beror på att det är där båtens rörelser känns minst. ­Stora fönster släpper in dagsljuset och det finns så klart fullstort badrum och garderob i den jättelika hytten.

Det finns även en besättningshytt med bädd, men den ligger akteröver och nås ­endast via maskinrummet.

80 000 kronor för full tank

Till just maskinrummet vill Lexus helst inte att vi går. För till skillnad från i koncept­båten finns det inga Lexusmotorer här, utan två vitmålade dieslar från Skövde och Volvo Penta. D13-motorerna kan ge upp till 1 000 hästkrafter var­dera och gör LY 650 god för en toppfart på 32 knop. Priset per maskin är inte officiellt, men räkna med omkring 5 miljoner kronor styck.

Ett måste är att man har pengar kvar på kontot efter att ha köpt båten. Att fylla tanken, fyra kubikmeter, kostar cirka 80 000 kronor räknat på ett literpris på sjö­macken på 20 kronor.

Värstingar och vrak på bilmuseet

Att köra LY 650 låter sig göras antingen från salongens styrplats, men ännu hellre uppe från flybridge. Nackdelen med en hög flybridgebåt är att man måste invänta broöppningar. Och i USA har bilen alltjämt företräde i de flesta situationer.

Än så länge koncentrerar sig Lexus och Marquis Yachts på att sälja LY 650 i USA, Japan, Kina och Mellanöstern. Någon förhandsbeställning till Sverige eller ens till Europa är i nuläget inte aktuell. Det kan bero på att prislappen ligger på omkring 40 miljoner kronor.