Di Weekend BIL

Vintagevärldens värstingar

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Rara racingbilar. Rekorden har avlöst varandra på världens samlarbilsauktioner de senaste åren. Men frågan är om marknaden nått toppen för den här gången? Priserna på de dyraste objekten har legat stilla den ­senaste tiden. Här syns några av objekten på RM Sotheby’s januariauktion i Arizona, USA.

Darin Schnabel/RM Sothebys

Fossilbilar är passé och fram­tiden på våra vägar är elektrisk. Samtidigt är garage världen över som bankfack, fyllda av klassiska samlarbilar med konventionella motorer.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Om man har satsat på rätt häst, exempelvis Ferrari, har den levererat fin avkastning det senaste decenniet. Amerikanska Hagertys Ferrari-index, som följer prisutvecklingen på 13 av världens mest eftersökta vintagemodeller från det italienska sportbils­företaget, har stigit med flera hundra procent.

Hagerty följer till exempel prisutvecklingen på flera 250 GT-bilar från 1960-­talet. Har du en sådan bil stående, gärna med lite racinghistorik som bidrar till proveniensen, kan du ha en halv miljard kronor på fyra hjul.

När räntan är obefintlig och börserna handlas på kursrekord-nivåer letar sig pengar till alternativa investeringar. Det betyder att även brittiska och tyska bilklassiker ökat rejält i värde de senaste tio åren. Håll utkik efter modeller som Porsche 356, Mercedes Pagoda och Jaguar E-Type om du vill hitta objekt som kan användas som pensionssparande. Även 911, helst med luftkylning, tillhör modellerna som stigit kraftigt i värde.

En av de större aktörerna i auktionsbranschen, Barrett-Jackson, noterade ny rekordomsättning för sin januariauktion. 1 900 bilar fanns i objektkatalogen och totalt såldes fordon för mer än 1,2 miljarder kronor.

”Muskelbilsindex” ned 7 procent

Men frågan är om suget efter gamla klassiker passerat zenit för den här gången? Trots ett färskt rekord, den Ford Mustang som Steve McQueen körde i filmen Bullitt 1968 såldes nyligen för 35 miljoner kronor, har de amerikanska muskelbilarna till exempel inte haft en lika stabil värdeutveckling som de italienska sportbilarna. De tillhör också en kategori som tydligast pekar på att marknaden för samlarbilar verkar svalna.

Muskelbilsindex har fallit med 7 procent över fyra månader och enligt Hagertys värderingsexperter är utsikterna osäkra framöver. Och det gäller faktiskt även priserna på Ferrari, som legat stilla eller till och med fallit något de senaste åren.

Att välja precis rätt bil har blivit viktigare i det här marknadsklimatet. Att titta på lacken och sparka på däcken räcker inte, dessutom är skicket på ytan inte alltid avgörande. Ett objekt med bra historik och dokumentation är viktigare än om det finns en rostfläck eller två.

Nystart – efter 40 år i ett garage

Det är den tidigare nämnda Mustangen från Bullitt ett bra exempel på. Här finns gott om skavanker som ger bilen karaktär. Lacken, i nyansen ”Highland Green”, har förlorat sin glans och en pedant skulle gärna åtgärda den spruckna klädseln. Men lägg till namnet Steve McQueen, som vid sidan av skådespeleriet var en riktig racingentusiast, och priset rusar. En annan faktor till att bilen är så eftertraktad är att McQueen vid flera tillfällen försökte köpa den, men varje gång fick nobben av ägarfamiljen.

Efter ett kopplingshaveri 1980 blev bilen stående i mer än 30 år innan den återställdes till körbart skick. 2018 visade Sean Kiernan, vars far Robert köpte bilen 1974, upp den för allmänheten i samband med bilsalongen i Detroit.

Auktionsfirman Mecum avslöjar inte vem som är den nya ägaren, men det står i alla fall klart att familjen Kiernan fick bra utväxling på bilägandet. Med en köpe­skilling 1974 på drygt 33 000 kronor blev avkastningen omkring 105 000 procent. Men Bullitt-bilen är förstås ett undantag, en vanlig Mustang från samma år, i gott skick, värderas av Hagerty till omkring 670 000 kronor.

Dyster framtid för bensinarna?

Med osäkra utsikter för den globala konjunkturen kan man undra om marknaden för gamla bilar kommer fortsätta gå lika starkt framöver. Den viktiga kinesiska tillväxtmotorn hackar, och viktigare ändå – kommer nya generationer som inte vuxit upp med bilen som frihetssymbol, utan kanske som en smutsig vana som tillhör föräldragenerationen, vara beredda att ­lägga lika mycket pengar på den här ­hobbyn?

Omöjligt uppdrag för offroad-ikonen

Nästa fråga är hur länge man över ­huvud taget kommer att få köra halvsekelgamla bensinbilar? I en framtida vardag spås vi ju susa omkring i eldrivna små poddar utan ratt och pedaler. Kanske blir räddningen att bilkörning blir en upplevelseindustri på avgränsade ytor och på exklusiva racingbanor.

En annan faktor att ta med i bedöm­ningen av samlarmarknaden är att objekten inte blir fler, men det blir antalet människor. Och om fler är ute ­efter en begränsad resurs så brukar det betyda högre priser.