Di Weekend BIL

Vintagebilar får nytt liv - med el

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

GRÖN FINBIL. Aston Martin DB6 Volante, byggd 1970 men nu ombyggd för eldrift. Ett sätt att köra ­klassikerbil utan ­lokala utsläpp.

Carl-Johan Lejland

Marknaden för gamla bilar är het, och priserna på ­auktioner är ­rekordhöga. ­Motorerna från ­mitten av 1900-talet är dock inga ­miljövänner. Så vad göra? Jo, självklart har elektrifieringen av bilbranschen också nått samlargaragen.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Länge var det entusiaster, ­hemmaskruvare och små uppstickarbolag som stod för ombyggena. Men nu har även några av de traditionella bil­tillverkarna fattat galoppen och insett att det finns både goodwill och ­pengar att hämta.

Aston Martin är en av dem. I lilla Newport Pagnell, nära Milton Keynes norr om London, ligger den fabrik som var företagets hem i mer än 50 år. Nu för tiden finns huvud­kontor och produktion i Gaydon ­ungefär 5 mil därifrån, och i Newport ­Pagnell tas bara gamla klassiker om hand. Här finns bland annat många av originalverktygen från mitten av 1900-talet kvar.

Jag fick inte ta med mig ­kameran in när jag var där för några år sedan, men där stod renslipade aluminiumkarosser från 1960-­talet på rad. Den regnvåta parkeringen på baksidan var som ett museum med samlarbilar. Där fanns bland annat Bondbilen DB5. Några bilar var återställda till perfekt skick, ­andra väl patinerade i väntan på spabehandling.

Att renovera kundernas fordon är alltså ingen ny verksamhet, men från och med i år kommer man även att erbjuda ett byte från bensin- till eldrift. Först ut att förvandlas var en DB6 Volante, som byggdes i ­fabriken 1970. Motor och växellåda har plockats ut och ersatts med elmotor och ­batterier.

DB6 Volante först ut

Aston Martin säger att man vill säkra veteranbilarna för en framtid då det kommer att rynkas allt mer på näsor åt avgaser och oljespill, och då förbränningsmotorerna kanske förbjuds.

På en marknad för samlarbilar där proveniens med uppgifter om tidigare ägare, chassinummer och reparationer kan ­betyda miljoner för värdet, gäller det att gå försiktigt fram. Därför ska hela konverteringen av drivlinan vara möjlig att återställa till originalskick igen.

För att locka bilägare har Aston Martin alltså valt DB6 Volante som pilotprojekt. En så kallad ”kassett” med komponen­terna för eldrift monteras på originalfästena för motor och växellåda. I kupén monteras en skärm för styrning av bilens nyvunna egenskaper. Och kunderna verkar gilla vad de ser.

”Vi har redan märkt ett stort intresse för det här kassett-konceptet från Aston Martin-­kunder i Storbritannien, Europa och USA”, säger Paul Spires, chef för ­Aston Martin Works i Newport Pagnell.

Aston Martin redo för börsracet Snabbare än originalet

Ungefär en timmes bilfärd nordväst, nära Coventry, ligger konkurrenten Jaguar Land Rover Classics. Här tar den brittisk-­indiska biltillverkaren emot kunder som har ­gamla fina bilar som de vill restaurera. Men det finns även möjlighet att få sin ­E-type ombyggd till eldrift för den som vill åka grönare i sin klassiker.

Just E-type, med tillägget zero i namnet, fick generöst med uppmärksamhet när prins ­Harry och Meghan Markle ­susade i väg ­efter sitt bröllop i en E-type med batteri­drift.

En Ferrari 250 GTO med racinghistorik från 1960-talet betingar visserligen fetare prislapp, men just E-type räknas av många samlare som ett måste i garaget. Och det fina med en el-konverterad version är att den gör 0–100 km/tim på 5,5 sekunder ­vilket är 1 sekund snabbare än original­versionen. Det hade kunnat gå ännu fortare, men Jaguar har valt att inte fläska på allt vad det går med acceleration och prestanda för att behålla lite av 1900-tals­känslan. Det gör också att man inte ­behövt ändra bilens underliggande struktur, ­stötdämpare och bromsar. Batteriet på 40 kWh ska ge en räckvidd på 27 mil, tillräckligt för de flesta söndagsutflykter.

Självklart är det möjligt att återställa konverteringen, och batterier och el­motor har placerats under den långa huven. Vikten är faktiskt 46 kilo lägre än originalet. Den sexcylindriga XK-motorn som ursprungligen satt i bilen tillverkades från 1949 ända fram till 1992 och satt i många Jaguarmodeller. Den nya elektrifierade drivlinan ska därmed passa även dessa ­bilar. En del komponenter kommer för ­övrigt från Jaguar ­I-pace, elbilen som nyligen utsågs till Årets bil 2019.

Knappast problem med räckvidden

Förutom de här officiella ­elektrifieringarna av dyrgripar från Aston Martin och ­Jaguar finns det en bredare gör-det-själv-rörelse som ofta riktar in sig på bilar som Mini, Fiat 500 och folkabubblor. För den som vågar finns det komponenter att köpa och guider att följa på nätet.

Två miljarder kronor på startlinjen

Och kan man komma över chocken att köra en klassiker utan karaktäristisk förbränningsmotor är just samlarbilarna på flera sätt perfekta ombyggnadsprojekt. Med tanke på hur få mil de rullar bör räckvidden till exempel inte vara något problem. En annan aspekt är underhåll och pålitlighet.

Brittiska veteranbilar har exempelvis inte världen bästa kvalitetsrykte. En helt ny och elektrifierad drivlina ökar sannolikheten för att du når din des-tination utan att ta fram verktygs­lådan.