Di Weekend BIL

Vägen till Volvos vinnare

”Det finns en ny stolthet i företagets kultur, något som det krävdes en kinesisk ägare för att locka fram”, skriver Håkan Matson om nya Volvo XC60.

Foto: Håkan Matson

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Det finns människor som hävdar att varje lansering av en ny modell från Volvo handlar om liv eller död. De har naturligtvis fel. Saken är mycket viktigare än så.
Di Weekend kan i dag berätta om projektet bakom nya XC60, om de svåra besluten, om en ny självsäkerhet – och om hur en futtig millimeter eller blygsamma 70 kronor kan spela en avgörande roll.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Sedan Geely för snart sju år sedan tog över vår svenska stolthet och Volvo började om från början, har världen hållit andan inför varje ny modell.

Vad skulle hända med bilarna?

Skulle kineserna förstöra dem?

Riskerade Volvos – i svenska ögon – så fina bilar nu att bli billigt krafs?

Farhågorna var många och bar inte sällan ett stänk av rasistiska fördomar.

FAKTA
Volvo XC60 D5 AWD

Totalpoäng: 22

Köregenskaper: 5 poäng

Komfort: 4 poäng

Ekonomi: 3 poängt

Säkerhet: 5 poäng

Bilkänsla: 5 poäng

Pris: Från 465 900 kronor. Förmånsvärde: Från 6 008 kronor per månad. Motor: Fyra cylindrar, två liter, turbo, effekt 235 hk, vridmoment 480 Nm.

Förbrukning: 0,55 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 144 gram/km (miljöbilsgränsen är 95 gram/km).

Prestanda: 0–100 på 7,2 sekunder, toppfart 220 km/tim.

Tjänstevikt: 1 840 kilo. Längd x bredd x höjd: 469 x 190 x 166 cm.

Bagageutrymme: 505 liter.

VISA MER
FAKTA
Konkurrenterna

...med totalpoäng från tidigare tester i Di Weekend

  • Audi Q5. Kompetent, kapabel och klanderfri – men inte så egensinnig. (Testad februari 2017.)
  • Mercedes GLC. Överdådig komfort, men snål strategi när det gäller säkerhetsutrustningen. (Testad oktober 2015.)
  • Jaguar F-Pace. Mycket fint chassi, trist dieselmotor på två liter, högt pris och stort bagageutrymme. (Testad april 2016.)
VISA MER

Men för Karl-Johan Ekman, affärsansvarig för nya XC60, var betydelsen av en ny modell inget nytt.

”Så har det alltid varit för oss”, säger han lätt lakoniskt.

Han började på Volvo 1983, 21 år gammal, som nybakad ingenjör. Första jobbet var att testa rattvibrationer i 240-modellen.

Han har haft en rad tunga uppdrag inom Volvo, bland annat varit ansvarig för laddhybriden V60, men få modeller har varit viktigare än nya XC60.

Faktum är att varje ny modell under Geely har burit på sin speciella utmaning – och varje gång hade ett fiasko varit förödande.

XC90 var den första modellen efter Fords drygt tio år långa ägarskap av Volvo Cars, byggd på en helt ny bottenplatta (SPA), med nya motorer, nya säkerhetssystem och – inte minst – ny design.

S90 var på sitt sätt en ännu större utmaning, eftersom den ska konkurrera i ett segment där Volvo historiskt haft förtvivlat svårt att slå sig in: stora sedaner.

V90 var ersättaren till storsäljaren – åtminstone i Sverige – V70 och fick helt enkelt inte misslyckas.

När turen nu har kommit till XC60 kan man med fog påstå att lanseringen av den är lika viktig som ovan nämnda modeller. Kanske till och med ännu viktigare.

Spöat konkurrenterna

XC60 är nämligen Volvos storsäljare, en modell som under några år sålt bättre än motsvarande modeller från Audi, BMW och Mercedes.

I fjol såldes 161 092 stycken XC60, nästan dubbelt så många som av den näst mest sålda modellen XC90, som sålde 91 522. Det motsvarar 30 procent av den totala försäljningen.

Och just i den här klassen har Volvo faktiskt spöat de tyska konkurrenterna i Europa.

När Volvo, en smula skrytsamt, påpekade att man i april åter intagit tronen som Sveriges mest sålda bil, var det inte nya V90 som sålde bäst – utan den snart nio år gamla XC60.

Radikalt förslag

Påeldat av rabatterade priser ökade försäljningen också globalt under det första kvartalet: det såldes drygt 41 000 XC60 i år, mot drygt 34 000 i fjol.

Det gällde alltså att hitta balansen mellan att erbjuda en ny bil för nya kunder, utan att skrämma bort den miljon ägare av XC60 som redan finns där ute på vägarna.

Så en dag för några år sedan stod Karl-Johan Ekman inne på Volvos designavdelning med inte mindre än åtta (!) olika förslag för nya XC60 att välja mellan.

”Det var åtta mycket kompetenta alternativ, alla bra och relevanta på sina olika sätt. Det kändes tryggt. Jag har tidigare varit med om jättebesvärliga designval”.

Det alternativ som man till slut fastnade för var det mest radikala. Sedan har det under resans gång förädlats ytterligare.

”Detta är ingen revolution, eftersom vi ersätter en mycket framgångsrik bil. Dagens XC60 är den modell som är mest modern, men vi har ändå tagit ett stort steg framåt. Vi borde inte behöva oroa oss”, sa designchefen Thomas Ingenlath till mig när vi talade om bilen inför premiären på bilsalongen i Genève.

Sparade 70 kronor per bil

Han försökte också redan då förklara tanken med designen:

På rätt spår

”Det är en suv som är designad inte för att se ned på andra i trafiken, utan för att köras. Man sitter inte på bilen, utan inne i den, man är en del av trafiken och inte ovanpå den. Det kommer att vara en så annorlunda känsla att köra XC60”.

Nästa beslut handlade om interiören, men det var på sitt sätt enklare. Det fanns två alternativ.

Också nu vann det mest vågade alternativet, som dessutom var det produktionstekniskt mest utmanande. Den långa böjda träpanelen, som ger instrumentbrädan dess speciella karaktär, möttes av misstro från underleverantörerna:

”De undrade om vi var dumma i huvudet”, säger Karl-Johan Ekman med ett leende.

Den tredimensionella instrumentbrädan, med dess olika nivåer, visade sig vara möjlig att tillverka – men för att klara det gjordes självfallet en del kompromisser.

Luckan till handskfacket är exempelvis inte i en något dyrare, mjukare plast, utan helt enkelt sprejad.

”Där sparade vi 70 kronor per bil”, säger Karl-Johan Ekman.

Snabb kalkyl: om Volvo – som vd Håkan Samuelsson vill – säljer 200 000 XC60 per år (en klar ökning, alltså) sparas 14 miljoner kronor årligen bara på den sprejade luckan.

På ratten finns också eleganta, blanka reglage i så kallat pianosvart, men den uppmärksamme ser att knapparna till fönsterhissarna på dörrpanelerna är mattsvarta.

Besparing: 100 kronor per bil. Eller 20 miljoner kronor per år.

Man kan en smula hädiskt säga att XC60 är en krympt version av XC90. De är baserade på samma bottenplatta, har samma motorprogram och när vi är ute och kör räknar Karl-Johan Ekman upp alla komponenter som är gemensamma, från framsätena till handtagen i taket till innerbackspegel och många fler som jag inte hinner notera (det gäller att ha händerna på ratten).

”Det har varit en lyx att få göra nya XC60 på SPA-bottenplattan. Att ta designen ett steg till, att kunna förfina chassiet, ha tillgång till det kultiverade motorprogrammet och ha en leveransstruktur som är premium.”.

Mer känslor

Målet med nya XC60 var enkelt, att ta till vara det som var bra med den gamla modellen men lyfta bilen till en ny nivå och skriva ett nytt kapitel i den resa Volvo Cars är ute på.

”Vi har varit bra på det praktiska och logiska, men ville fylla på med en mer emotionell och ungdomligare upplevelse”, säger Karl-Johan Ekman.

Tekniskt har det funnits utmaningar som kunder – eller motorjournalister för den delen – aldrig skulle komma att tänka på.

Karl-Johan Ekman pratar länge om hur mycket jobb det var med att få plats med kupéventilationen bak och alla strukturer i fronten, när överhängen nu är så extremt korta. Eller rättare sagt: XC60 har de kortaste överhäng som är tekniskt möjliga.

”Det kräver att man vågar vara ute i marginalen med konstruktionen”, säger Karl-Johan Ekman.

»Vi gör bilarna som ingen vill åka i«

Och när prototyperna började tillverkas upptäckte man att gummilisten på bakluckan hamnade en millimeter för lågt, vilket ledde till otäthet, något som i sin tur betyder buller inne i kupén.

”Men det där har vi rättat till nu”, säger Karl-Johan Ekman lugnt.

Vågar köra ett eget spår

Min synnerligen positiva testrapport av nya XC60 publicerades på di.se redan i tisdags, och sedan i onsdagstidningen – men det som inte framkom där var det kanske allra viktigaste, som inte handlar om bilen, utan om företaget Volvo.

Det finns en ny stolthet i företagets kultur, något som det krävdes en kinesisk ägare för att locka fram. Och, för all del, en ny styrelse och en ny företagsledning, där både den sparkade Stefan Jacoby och dagens vd Håkan Samuelsson hyllas av många medarbetare, fast av olika skäl.

Karl-Johan Ekman fortsätter:

”Grejen är att vi måste bli så trygga i vår självbild att vi vågar köra ett eget spår. Om du maniskt jagar efter de tyska konkurrenterna, som vi kanske gjorde tidigare, är vi fel ute. Vi kan vi aldrig få kunderna att betala för bilar som är snarlika eller bara nästan lika bra som andras bilar. Du kan aldrig lura kunden.”

Ett tydligt bevis på det nya självförtroendet får jag när jag frågar Karl-Johan Ekman om vad han tycker om nya Audi Q5, en av de absoluta huvudkonkurrenterna till nya XC60.

”Jag har faktiskt inte kört den.”