Di Weekend BIL

Urladdat läge med Audi E-tron

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

EMBARGO 5/12 21.00. 2018. Audi E-Tron, första elbilen från Audi, testkörd i Abu Dhabi. Carl-Johan Lejland. 2018.

Carl-Johan Lejland

Det uppstår ett räckviddsdrama i Abu Dhabi när Di Weekends Carl-Johan Lejland provkör efterlängtade Audi E-tron.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Efter några timmars körning i Audi E-tron kommer meddelandet man inte vill få i en ­elbil.

”Du kommer inte att kunna nå din destination”.

Räckvidden ligger på dryga 40 mil. Men vi fick inte i maximalt med laddning vid lunchstoppet och därför rullar jag nervöst från sanddynerna in mot Abu Dhabis rusningstrafik. Luftkonditioneringen är av och färden går i maklig takt för att spara energi. Mina medtrafikanter i stora suvar med bensinslukande motorer är inte alls nöjda med min hastighet. Min arabiska är svag, faktiskt obefintlig, och jag kan inte förklara min situation.

På väg till detta prekära läge har jag kört Audis debutant på elbilsmarknaden på släta fina motorvägar, på en terrängbana i bergen och genom öknen.

Körningen är påfallande okomplicerad och direkt. Bilen har inte Teslas brutala ­acceleration men 0–100 km/tim går ändå på 5,7 sekunder. Totalt ger elmotorerna 402 hästkrafter och 660 Nm i vridmoment.

FAKTA
Audi E-tron

Total poäng: 21

Köregenskaper: 4

Komfort: 5

Ekonomi: 4

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 4

Pris: 885000 kronor.

Förmånsvärde: från 5391 kr/mån.

Motor: Två elmotorer, effekt 402 hk, vridmoment 664 Nm.

Förbrukning: ca 2,37 kWh/mil (preliminär siffra).

Räckvidd: Drygt 40 mil.

Utsläpp av koldioxid: 0 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 5,7 sekun­der, toppfart 200 km/tim.

Tjänstevikt: ca 2490 kilo.

Längd x bredd x höjd: 490 x 194 x 162 cm.

Bagage­utrymme: 600 liter.

VISA MER

Köregenskaperna kan ställas in från mjuk och mysig komfort till en hårdare och skarpare känsla. Tack vare den fina luftfjädringen klarar E-tron usla vägar med bravur och bilens höjd kan anpassas med 7,6 centimeter. Det tar inte lång tid att konstatera att Audi E-tron är en väldigt bra elbil, kanske den bästa hittills.

Låg ljudnivå imponerar

Pionjären Tesla har gjort det till sin paradgren att sticka ut, med en enorm skärm i Model S, måsvingedörrar i Model X och genom att slopa i princip alla fysiska reglage i Model 3. Audi har, precis som Jaguar med I-Pace, gjort tvärtom. E-tron är väldigt vanlig för att vara en elbil. Det är bara att hoppa in och köra i väg.

Interiört kan man tro att man sitter i en ny A7 eller Q8. Designen är återhållet lyxig och stram. De tre skärmarna känns igen vid det här laget och på den undre skärmen kan man enkelt skriva in sin destination. Systemet är imponerande bra på att tyda min tveksamma handstil.

Ljudkomforten är inget annat än fantastisk. Det finns ett visst vinande från elmotorerna men förutom det är det tyst, väldigt tyst. Bilen är väl isolerad och ytterligare en anledning är att Audi lagt extra möda på att nå goda aerodynamiska egenskaper. E-tron ligger i storlek mellan Q5 och Q7 men är betydligt lägre och slankare och har en luftmotståndskoefficient på 0,28 vilket är väldigt bra för att vara en suv.

Ännu lägre blir värdet, 0,27, om man utrustar bilen med de digitala sidospeglarna, som Audi är först med att erbjuda på en serietillverkad personbil. Istället för klassiska speglar sitter två kameror på bilens sidor som visar en bild på insidan av dörrarna.

De digitala ”speglarna” är ett kul tillval, som dock kostar 18 800 kronor. Systemet kräver också lite tid att vänja sig vid och passar kanske inte alla. I starkt solljus kan det vara svårt att se skärmarna och med solglasögon på blir det ännu mer problematiskt. Men de tillför absolut ett element av framtid till bilens design. På marginalen ger de dessutom längre räckvidd och upphov till mindre vindbrus än konventionella speglar.

Audi E-tron upplevs som väl genomtänkt och finslipad. När det gäller utrymmena innebär eldriften inga kompromisser. Tvärtom är det luftigt både i fram- och baksätet och bilen lastar 600 liter i bagageutrymmet.

Jobbar på i det tysta

Bilen tål också hårda tag, vilket vi får testa på en terrängbana med skarpa lutningar och stora stenar längs vägen. Audi E-tron bevisar att eldrift är väldigt bra för framkomligheten på besvärligt underlag. Med luftfjädringens hjälp justeras markfrigången och en motor på vardera axel skickar blixtsnabbt rätt mängd kraft till rätt hjul. Det är knappt att man upptäcker att systemet jobbar, så effektivt är det.

På sanddynerna gäller det att ha fart för att inte sjunka ner och köra fast. Här testar vi bilen genom att gasa och samtidigt ge fullt rattutslag. Visst åker bilen en del i sidled men antisladdsystemet griper in och räddar situationen tryggt och säkert.

Spänning inför elbilsåret 2019

På asfalterad väg är greppet och balansen i bilen väldigt bra, trots att den väger omkring 2,5 ton. Bara batteripaketet väger 700 kilo. Visst känns tyngden i kurvorna, men Audi har ändå lyckats bra med att ge en direkt upplevelse i styrningen.

Mindre vision, mer mognad

Audi E-tron är nog redan att räkna som en succé, 600 svenskar har ställt sig i kö för att köpa bilen. Den tyska biltillverkaren har också gått långt för att lugna den som tvivlar på elbilens miljönytta. Fabriken i Bryssel är exempelvis koldioxidneutral och elmotorerna tillverkas utan användning av sällsynta jordartsmetaller.

Jämfört med Teslas modeller är Audi E-tron mindre futuristisk, men har å andra sidan mer mogna köregenskaper. Jaguar I-Pace kan konkurrera i den kategorin men är lite hårdare inställd och ligger efter Audi interiört.

E-tron kan utrustas med dragkrok (7 200 kronor) och har en dragvikt på 1 800 kilo. Som Di Weekend visat i ett tidigare ­reportage, genom att dra husvagn med en Tesla Model X får man dock vara beredd på att ladda ofta. Den extra vikten suger ­rejält med energi.

Batteriet på 95 kWh är i klass med konkurrenterna i prisklassen och räcker som sagt till cirka 40 mils körning. E-tron har dessutom stöd för laddning med upp till 150 kW. Med en snabbladdare som kan ­leverera det går det att ladda 80 procent av kapaciteten på en halvtimma. Med en laddbox hemma som ger 11 kW tar det omkring 8 timmar att ladda fullt.

Audi ska erbjuda ett laddkort som fungerar på i princip alla laddstationer. Det är ett välkommet initiativ eftersom man annars måste bära med sig flera betallösningar.

Ett sådant kort hade dock inte räddat oss från att nästan köra slut på batteriet i Abu Dhabi.

Det på olja och gas stormrika emiratet har visserligen ett elbolag som ligger långt framme när det gäller solkraftsparker. Laddinfrastrukturen är det sämre med. Omkring 3,5 miljoner invånare har 20–30 stationer att dela på.

En mil till godo

Så när bilen går ner i batterisparläge och jag krypkör och ber navigatorn hitta en laddstation i närheten får jag det bistra beskedet: det finns ingen. Jag hinner tänka att det blir en extra krydda att få skriva hem om en bärgning i mörkret.

Men så lättar trafiken och jag ser Etihad Towers där bilen ska lämnas. Väl där har vi en hel mil kvar i räckvidd. Inga problem.

Allas blickar på Koenigsegg

För elbilister som planerar sin körning blir räckviddsångesten sällan riktigt påträngande. Men tar man en spontan extra tur i öknen kan det bli nervöst.

Oavsett är det härligt att det efter åratal av prat äntligen finns flera bra elbilar att välja bland. I premiumklassen är Audi E-tron enligt Di Weekend den mest balanserade hittills. Nu väntar vi på fler utmanare som Mercedes EQC och Porsche Taycan. Och fler snabbladdare.

Jaguar I-Pace. Fin design, goda köregenskaper och bra offroad.

Tesla Model S. Brutal acceleration och väckarklockan för övriga tillverkare.

Tesla Model X. Stor och tung, men med fina utrymmen.