Di Weekend BIL

Trögstartad bransch sladdar in i framtiden

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

TEKNIK I TOPPKLASS. Mercedes-Benz visar visionen för en eldriven S-klass i konceptbilen EQS. Batteriet ska räcka hela 70 mil och strålkastarna styrs av algoritmer.

Joey Abrait

En elbil med ett pris för ­vanliga plånböcker, en sporthybrid för lyxlirare och en kinesisk upp­visning i skärmexcesser.Bilmässan i Frankfurt hålls i en tid när ­mobiliteten stöps om. Laddbart och digitalt är ledstjärnorna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

protesterna mot bilindustrin har blivit allt mer högljudda i Tyskland. Det hölls demonstrationer även utanför ­mässan. Ilskan riktas inte bara mot att bilarna släpper ut avgaser som förstör luften och klimatet, utan också mot att bilarna tar plats i staden. Volkswagens vd Herbert Diess mötte en av protestaktionernas representanter i en debatt som blev en snackis på mässan. Tidigare ledning på Volkswagen hade aldrig gått med på att möta en bilskeptiker. Men Volkswagen har förändrats efter diesel­gate.

VW har bestämt sig för att framtiden är elektrisk och att bilarna ska vara överkomliga i pris. Förhoppningen är att den nya elbilen ID3 ska bli en lika stor klassiker som Bubblan och Golf. Det är också en bil som känns väldigt mycket mittfåra men med ­genomtänkta detaljer. Stor invändigt, fast den ser liten ut utanpå. Kunderna kommer i första skedet bara kunna välja det mellan­stora batteriet med en räckvidd på 42 mil. Leverans utlovas nästa sommar. Svenskt pris för den modellen är inte satt, men det minsta batteriet, som ska räcka för 33 mils körning, kostar 350 000 kronor. ­Efter klimatbonus blir det 290 000 kronor. Skillnaden mot en dieseldriven Golf är 45 000 kronor vilket borde få fler att våga ta steget till elbil. Största batteriet klarar hela 55 mil, men då får bara två personer plats i baksätet vilket känns som en dålig kompromiss.

Extrema sportbilar får sladd

Vid sidan av ID3, som var mässans huvudnummer, fanns bokstavligt talat en strid ström av ­el­bilar. Seat El-Born med samma grund som ID3, gulliga Honda-e som har satt laddluckan mitt på huven, Porsche ­Taycan med en prislapp på 1,7 Mkr, Mini Electric och Opels första elbil under ­franska ägaren PSA, Corsa-e, var några av mäss­nyheterna med sladd.

Även för extrema sportbilar kommer det elektrifiering. Lamborghini Sián är en ­hybrid där elmotorn på 34 hästkrafter mest finns till för att ge extra kraft till V12-­motorn på 785 hästkrafter. Sián ska göra 0–100 på 2,8 sekunder.

På tvärs mot eltrenden gick premiären av comebacken för Land Rovers klassiska ­terrängbil Defender. Här finns ännu inga laddbara ­alternativ. Framkomlighet och stryktålighet är det som ska locka.

En hel rad konceptbilar där tillverkarna testar former och funktioner fanns också. Mercedes har pekat ut visionen för sitt flaggskepp S-klass i elektrisk form med EQS. Hyundai visade med sitt koncept 45 en retroinspirerad loungebil och Cupra har tagit ut svängarna med djärva Tavascan.

För stor för sitt innehåll

BMW Concept 4, som ger en föraning av nya 4-serien, hade en förväxt grill. Grotesk tycker jag. Läcker tycker andra och konceptbilar ska ju tänja gränserna. Det ­gjorde även Audis idé om en elektrisk off-roadbil. Täckt av glas och med monsterhjul. Inga reglage. Bara en Iphone vid ratten.

Elbilarnas Klondyke

Andra alternativ då? Är det bara batteri­drift som gäller nu? Sladdlösningarna domi­nerade, men från Hyundai och BMW hördes några försiktiga rop om att bränsle­cellsbilar som tankas med vätgas också behövs. Japanska jätten Toyota tror starkt på bränslecellerna, men de hade liksom ett tiotal andra märken som Ferrari, Fiat, ­Nissan, Mazda och Volvo Cars valt bort Frankfurt.

Årets bilmässa var alldeles för stor för sitt innehåll. Är man positiv kan man säga att det var luftigt, men på sina håll kändes det snarare ödsligt på det enorma mässom­rådet.

Vill imponera på världen

Med etablerade märken borta fanns det gott om plats för nya. Som kinesiska bolag som var där bara för att imponera på världen, enligt strategin från de styrande i Peking. Hongqi som ägs av statliga FAW visade upp en flashig supersportbil med hybriddrift och 1 400 hästkrafter som de påstår ska klara 0–100 på 2,3 sekunder. Men den ska bara säljas i Kina.

”Vi är här för att visa att Kina också har den bästa teknologin”, sa en ­kvinna i montern.

För tolv år sedan fick de kinesiska tillverkarna hålla till i ett undanskymt hörn på Frankfurtmässan. De tyska giganterna Mercedes och BMW rasade mot att kineserna visade kopior på deras bilar. Det blev inget av de planerade Europalanse­ringarna. Därefter har flera försök från Kina att ta sig in i Europa misslyckats. Nu gör start-upbolaget Byton, sprunget ur tech­industrin, ett nytt försök. Det är eldrift och digitalt som gäller. Suven M-Byte har tagit det här med skärm ett steg längre. En 48 tum stor skärm breder ut sig över instrumentbrädans bredd. Funktionerna sköts från ratten eller från en platta i mittkon­solen. Det ser inte körsäkert ut.

Spänning inför elbilsåret 2019 Bilbrudarna är borta

Årets Frankfurtmässa innebär en revolution även på ett annat plan än vad gäller drivlinorna. De otidsenliga bilbrudarna som förut poserat vid bilarna har äntligen tagits bort.

Bilbranschen kan ändra sig, även om historien visar att de är kolosser där alla steg till förändring går trögt. Nu är det en industri som utmanas från alla håll och de som inte hittar rätt spår riskerar att försvinna. Och göra Frankfurtsalongen ännu ödsligare.