Hoppa till innehållet

48-tumsskärmar och drönare på taket – hetaste trenderna på bilmässan

FRANKFURT. En elbil med ett pris för ­vanliga plånböcker, en sporthybrid för lyxlirare och en kinesisk upp­visning i skärmexcesser. Bilmässan i Frankfurt hålls i en tid när ­mobiliteten stöps om. Laddbart och digitalt är ledstjärnorna.

Hongqi, som ägs av kinesiska statens fordonsbolag FAW, var i Frankfurt för att imponera på världen med en supersportbil som har 1 400 hästkrafter.
Hongqi, som ägs av kinesiska statens fordonsbolag FAW, var i Frankfurt för att imponera på världen med en supersportbil som har 1 400 hästkrafter.Foto: Karin Olander
Mercedes-Benz visar visionen för en eldriven S-klass i konceptbilen EQS. Batteriet ska räcka hela 70 mil och strålkastarna styrs av algoritmer.
Mercedes-Benz visar visionen för en eldriven S-klass i konceptbilen EQS. Batteriet ska räcka hela 70 mil och strålkastarna styrs av algoritmer.Foto: Joey Abrait
Greenpeace stod utanför mässan och protesterade mot bilindustrins stora koldioxidutsläpp.Foto: Joey Abrait
Konceptbilen Hyundai 45 visar märkets tankar kring formen på kommande ­elbilar och har också inspiration från Hyundais första bil Pony. Återstår att se om skjutdörrarna lever kvar.Foto: Joey Abrait
Kinesiska Byton har en 48 tums skärm i sin eldrivna suv, M-Byte. Säljstart i Kina nästa år och planen är att lansera i Europa och USA 2021.Foto: Karin Olander
Lamborghini Sián är sportbilsmärkets första ­hybrid, där en stor V12-motor får extra hjälp i accelerationen av en elmotor i ett 48-voltsystem. Namnet betyder blixt på ­Bologna-dialekt och bilen har en toppfart på 350 kilometer i timman. ­Utsläppssiffror ­saknas ännu.Foto: Joey Abrait
Bland de icke laddbara nyheterna stack Land Rovers nya Defender ut. ­Terrängklassikern har fått ännu bättre framkomlighet än sina föregångare och ny teknik.Foto: Joey Abrait
Sportbilsmärket Porsche har också gått in i den elektriska eran och Taycan klarar 0–200 på 9,8 sekunder. Dessutom kan batteriet laddas snabbt, 5–80 procent på 23 minuter.Foto: Joey Abrait
Konceptbilen Audi AI: Trial visar hur man kan ta sig ut i naturen med god sikt. Drönare på taket kan åka i förväg och kolla framkomligheten.Foto: Michael Probst
Efter dieselskandalen har Volkswagen satsat fullt på elektrifiering. ID3 är ­första bilen på den nya elektriska plattformen som ska användas av fler märken i VW-gruppen och göra elbilar överkomliga i pris.
Efter dieselskandalen har Volkswagen satsat fullt på elektrifiering. ID3 är ­första bilen på den nya elektriska plattformen som ska användas av fler märken i VW-gruppen och göra elbilar överkomliga i pris.Foto: Joey Abrait

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera