Di Weekend BIL

Testkörd: McLaren 720S Spider

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Sportigt. Modellnamnet ”Spider” kommer från förr, då tvåhjuliga hästdragna vagnar såg ut som spindlar med sina spretiga dragstänger. McLaren 720S Spider är djurisk på annat sätt, med hetsig V8-motor med dubbelturbo. Svenske racingmästaren Kenny Bräck är märkets cheftestförare och köregenskaperna är också bland de allra skarpaste i klassen.

Beadyeye

Brittiska McLaren har de ­senaste tio åren etablerat sig som en av världens bästa sportbilstillverkare. McLaren 720S Spider är en ­supersportbil för bana men inte lika extremt avskalad som värstingmodellen Senna.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De utmanar italienska Ferrari och Lamborghini med sportbilar som inte bara är snabba på racingbanan, utan även förvånansvärt lätta att köra till vardags. Årsproduktionen ligger på bara cirka 5 000 bilar och alla modeller är av toppklass. ”Lilla” McLaren har mer spets än jämförbara modeller från Ferrari, Lamborghini och Porsche.

Modellprogrammet är indelat i tre kategorier, Sport, Super och Ultimate, där 720S ­ingår i mellankategorin.

Nu har McLaren monterat ett fällbart tak och skickar iväg bilen som öppen Spider-version. I övriga bilvärlden är ”roadster” ofta namnet på den här typen av sportbilar, men med bas i Woking väljer ­McLaren att kalla sina versioner för ”Spider”. Spindelliknelsen har gamla brittiska rötter. Benämningen var engelsmännens ord för att beskriva en helt öppen tvåsitsig vagn dragen av en häst. De långa stängerna fram till dragdjuret gav tillsammans med de stora spretiga ekerfälgarna upphov till spindelliknelsen.

Jämfört med ersättaren 650S Spider har McLaren gjort många framsteg när det gäller konverteringen från coupé till öppen bil. Vikt är alltid på agendan i Woking och tillverkaren är extra stolt över att viktökningen endast är 49 kilo. Det är svårt att förstå när man ser de fällbara takstolarna, taksektionen i glas med sitt elektriskt justerbara ljusinsläpp och den låga siktlinjen bakåt.

Orsaken är att 720S Coupé och 720S Spider utvecklades parallellt. Gillar man detaljer är McLaren som ett eget universum, det finns saker att förlora sig i var man än ­vilar blicken. Fällningsmekanismen för den ­lilla takkupan är ett mästerverk att skåda. Med en knapptryckning fälls taket, vinden tar tag i kalufsen och körningen kryddas med en extra dimension.

FAKTA
McLaren 720S Spider

Pris: 3 270 000 kronor.

Motor: Bensin, 8 cyl, 4 liter, 720 hk, 770 Nm.

Förbrukning: 1,22 liter/mil.

Miljö: ­utsläpp av kol­dioxid: 276 gram/km.

Prestanda: 0–100 på 2,9 sekun­der, toppfart 335 km/tim.

Tjänstevikt: 1 468 kilo.

Längd x bredd x höjd: 454 x 193 x 120 cm.

Bagage­utrymme: 150 liter fram, 58 liter bak.

Betyg:

Köregenskaper: 5

Komfort: 4

Ekonomi: 2

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

Total poäng: 20

VISA MER
Bäst på långa distanser

Chassi och drivlina går att justera individuellt efter dagsform. Det tar lite tid att lära sig systeminställningarna, men sedan är det som att cykla. Sittbrunnen hos prov­bilen är draperad i mörkt oxblodsbrunt ­läder som går väl ihop med exteriörens ­silverlack. Det kanske är som att svära i kyrkan men 720S Spider är en ypperlig GT­-vagn. Som körverktyg över långa distanser med högt snittempo passar den allra bäst.

Porsche bjuder på sportbilsmagi – igen

Finns det dessutom gen- eller omvägar över snirkliga bergspass gör det inte saken sämre. 720S Spider är nämligen anpassningsbar som en kameleont. Det är en ­kategori McLaren är världsledande på: alla företagets bilar kan i princip gå från vardagslunk till hårt racingläge med en knapptryckning. På den smala mittkonsolen finns en stående skärm och styrreglage för bilens prestanda. Vreden för ”Handling” och ”Performance” går oberoende varandra att ställa i läge Normal, Sport och Track.

Den sjustegade dubbelkopplingslådan går att köra i automatläge eller manuellt. På vanlig grov landsortsasfalt är chassi­läge ”Normal” att föredra – då slukar fjädringen ojämnheter komfortabelt – medan ­effekten gärna kan ställas i banläge. I manuellt växlingsläge skjutsar man in kuggdreven via de stora rattpaddlarna som följer med rattrörelserna. Det går att växla ner och upp med både vänster som höger rattåra. Särskilt skönt är det att lådan verkligen är manuell, även vid fullt gaspådrag ligger vald växel på plats så att man kan utnyttja vridmomentet hos den fyra liter stora dubbelturbo-V8:an.

Styvheten hos karossen är fenomenal. Styrningen är delikat och väl kalibrerad. Det kan vi delvis tacka Kenny Bräck för, ­racingstjärnan från Värmland som numera är chefstestförare på McLaren Automotive. 720S ligger honom extra varmt om hjärtat.

Omöjligt uppdrag för offroad-ikonen

”Jag har satt prägel på setup och handling. Framförallt gillar jag allroundegenskaperna hos 720S”, säger han.

Dörröppningen rena skådespelet

Bristerna är få, men irriterande. Hur jag än försöker blir jag inte vän med stol och sittställning, än värre är det när jag provar passagerarsätet. Här är knävinkeln ansträngt obekväm för en längre passagerare. Man sitter faktiskt bättre i småsyskonet 570S. Utformningen av förarmiljön är heller inte klockren, den smala mittkonsolen är ­designmässigt nersmetad med ventilationsutsläpp, knappar, vred i olika vinklar och vrår. Estetiskt är det inte den snyggaste lösningen. Däremot är det flippbara ­instrumentklustret en kul gimmick. Väljer man Track-läge fälls hela instrumentgruppen ner och istället synliggörs endast hårdkokta väsentliga fakta om hastighet, växlingsläge och motorns varvtal.

Exteriört är det svårt att hitta något att klaga på. Saxdörrarna har en egensinnig konstruktion, gångjärnen är endast kopplade i dörrhålets framkant. Har du för lågt i garaget hemma bör du kontrollmäta en extra gång eftersom dörrarna behöver närmare två meter i takhöjd i öppet läge. Men att studera rörelsegeometrin när dörrarna öppnas uppåt är inget mindre än ett skådespel.