Di Weekend BIL

Testkörd: McLaren 600LT imponerar stort

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hungaroring utanför Budapest är en F1-bana där det gäller att hänga med i svängarna för här finns inte en lugn stund.

Patrick Gosling/Beadyeye

Ta en av världens roligaste bilar och gör den bättre. Så tänkte McLaren när de vässade 570S och gav oss 600LT. Lägre vikt, otroliga bromsar och bättre grepp gör bilen snabb och utmanande men ändå förtroendeingivande. Så här ska en dag på F1-banan Hungaroring utanför Budapest tillbringas.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

Banans långa raka följs av konstanta tempoändringar, höjdskillnader och utmanande kurvor. Hungaroring utanför Budapest är en hisnande rolig bana att köra på och det är inte konstigt att F1-cirkusen stannar till här.

Det går inte att vila en sekund bakom ratten och efter 15 varv är jag rejält svettig och lätt darrig av ansträngningen att hålla bra fart utan att överskatta mina gränser. Men bilens gränser är svåra att utmana, för det visar sig att McLaren 600LT är något alldeles extra.

Det är en imponerande utveckling McLaren lyckats med som sportbilstillverkare på mindre än tio år. Redan med debutbilen MP4-12C visade britterna att man kunde bygga Ferrariutmanare. Sedan dess har man tagit ytterligare steg mot toppen. När jag körde 570S i Portugal för tre år sedan var det en av de bästa körupplevelser jag varit med om.

Intressant nog låter McLaren oss åter­igen känna på 570S för att lära oss banans sträckning. Bilen är ett kärt återseende, och tråkigare instrument för inlärning kan man ha. Efter några varv har jag vant mig vid bilen igen och kan konstatera att mitt första positiva intryck av bilen består. Men bättre blir det, för efter ett depåstopp och bilbyte till 600LT står det snabbt klart att skillnaden mellan bilarna är stor, den senare har mer kraft, väger mindre och har bättre aerodynamik.

Den kanske mest märkbara skillnaden är beteendet vid hårda inbromsningar. Där lillebror 570S svajar lite i sidled vid full broms är 600LT helt stabil. Bilen bromsar från omkring 230 km/tim ner till 80 km/tim utan minsta antydan till nervositet. Bromskraften beskriven i andra siffror är lika imponerande; från 200 km/tim behöver du bara 117 meter för att få helt stopp på bilen. Det gör att man som förare lär sig att det går att bromsa mycket senare än vad man tror. Det kräver dock starka nerver att vänta med det, för bristen på stora avvåkningszoner gör att Hungarorings gränser kommer mot dig hisnande snabbt.

FAKTA
McLaren 600LT

Pris: Från ca 2,5 miljoner kronor (243 000 euro).

Motor: Mittmonterad V8, 3,8 liter, 600 hk, 620 Nm.

Förbrukning: 1,22 liter/mil.

Utsläpp av koldioxid: 266 gram/km.

­Prestanda: 0–100 på 2,9 sekun­der, toppfart 328 km/tim.

Tjänstevikt: 1356 kilo.

Längd x bredd x höjd: 460 x 193 x 119 cm.

Bagage­utrymme: 150 liter.

Köregenskaper: 5

Komfort: 4

Ekonomi: 3

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 5

Total poäng: 21

VISA MER
Lättare och längre

För att få ner vikten i bilen har McLaren 600LT bland annat lättare säten och lättare fälgar samt ökat andelen kolfiber. Dessutom har luftkonditionering och stereo fått stryka på foten. Här är det körning och ­motorljud som prioriteras, inte behaglig temperatur och välljudande diskant från dyra högtalare. Bilens soundtrack kommer från avgasutblåsen som sticker rakt upp bakom strax bakom kupén.

Sammantaget har vikten minskat med 100 kilo, trots att bakvingen väger 3,5 kilo. Markfrigången har sänkts med 0,8 centimeter och tillägget ”LT”, long tail, innebär att bilen är 7,4 centimeter längre än sitt mindre syskon. Sammantaget gör det att bilen har bättre prestanda, bättre bromsförmåga, bättre grepp och är lättare att hantera i påfrestande situationer. Men ännu viktigare, den är ännu roligare att köra.

VW Touareg – en draghäst i toppklass

För det är det som McLaren gör bäst, man bygger härligt sammankopplade supersportbilar som är kapabla nog för att utmana ärrade racingveteraner samtidigt som de är oväntat lättillgängliga för mer ovana förare. Lägena normal, sport och track ändrar bilens karaktär väsentligt, vilket gör att 600LT går från att vara relativt bekväm till tillräckligt hård för bankörning.

Kör ifrån konkurrenterna

Mottot är att det ska vara kul redan vid låga hastigheter och stabilt nog för riktigt hög fart. Och det är det. Med en torrvikt på låga 1 247 kilo och en 3,8-liters V8 som ger 600 hästkrafter går det undan. Den sjustegade växellådan reagerar kvickt och 0–100 km/tim går på 2,9 sekunder och från 0–200 km/tim tar det inte mer än 8,2 sekunder. Den senare siffran är McLaren uppenbart stolta över och man slår sig för bröstet genom att påpeka att bilen är snabbare till 200 km/tim än konkurrenter som Lamborghini Huracan Performante och Ferrari 488 GTB. Det är inte fy skam.

McLaren 600LT byggs, som förväntat, i en begränsad serie under ungefär ett års tid. Som alla märkets bilar byggs den i den spektakulära anläggningen i engelska Woking som Di Weekend tidigare besökt.

Grundversionen kostar 243 000 euro, det vill säga cirka 2 525 000 kronor. Då kan du få luftkonditionering, ljudsystem och navigation utan extra kostnad, men då förlorar du en av poängerna med 600LT eftersom sådana finesser adderar onödig vikt. I listan över extrautrustning finns även något så omodernt och otidsenligt som ett askfat (60 euro). Andra tillval kostar mer. Fler synliga kolfiberdetaljer i kupén vill man ju till exempel ha (7 280 euro) och ja, kanske lite exteriört också (11 840 euro). Racingsäten är också bra (6 600 euro), kryddat med Alcantara-­inredning (3 960 euro). Ta alltså grundpriset som en utgångspunkt och lägg på några hundratusen för att få bilen som du vill ha den. 3 miljoner kronor är ett bra riktmärke.

18 bilar på sju år

En kort historik gör att McLaren kanske inte låter lika drömskt lockande som sina italienska konkurrenter. Och bilarnas design är inte på samma nivå, även om ”LT”-bilarnas extra längd ger dem en slankare siluett och bättre proportioner. Utseendet är också typiskt märket vilket skapar igenkänning. Färgen ”myan orange” har inte samma status som ”Ferrariröd”, men fungerar väldigt bra som signaturfärg.

Ford GT – en brutalt bra investering

McLarens affärsplan fram till 2025 rymmer inte mindre än 18 nya bilar, eller versioner av befintliga modeller, en ersättare till värstingen P1, en helt eldriven bil, samt ett produktionsmål på 6 000 bilar på årsbasis. Och varför inte? Vare sig Brexit ­eller en eventuell avmattning av den globala konjunkturen verkar avskräcka företaget. Den nisch man finns i bedöms kunna klara både det ena och det andra, så länge man hela tiden vässar sitt modellprogram.

För att göra det har McLaren en viss Kenny Bräck som ledare för företagets testförare. I och med 600LT är det bara att lyfta på hatten och kapitulera, britterna har lyckats igen.