Hoppa till innehållet

Testkörd: Hyundais nya bränslecellsbil

Det är 25 grader kallt och ­bilen står frostnupen på parkeringen. Men efter några minuters körning åker mössa, halsduk och handskar av. Det är plötsligt 19 grader och varmt och gott i kupén. Hur är det möjligt? Jo, bilen vi sitter i är en vätgasdriven bränslecellsbil, Hyundai Nexo.
Förutom en tyst och lugn färd imponerar den snabba uppvärmningen av kupén. Och räckvidden så klart, den anges till 80 mil på en tank.
Förutom en tyst och lugn färd imponerar den snabba uppvärmningen av kupén. Och räckvidden så klart, den anges till 80 mil på en tank.Foto: Carl-Johan Lejland
Hyundai Nexo har en elmotor på 163 hk,
Hyundai Nexo har en elmotor på 163 hk,Foto: Carl-Johan Lejland
Hyundais vätgasbil Nexo lanseras i Sverige först i höst, men Di Weekend har kört en förseriebil under sluttesterna i Arjeplog.
Hyundais vätgasbil Nexo lanseras i Sverige först i höst, men Di Weekend har kört en förseriebil under sluttesterna i Arjeplog.Foto: Hyundai

Nyhetsbrevet Toppnyheter

Måndag – söndag, 1–3 utskick om dagen

I nyhetsbrevet Toppnyheter får du de absolut viktigaste och senaste näringslivsnyheterna när de händer – direkt i din inkorg. Brevet skickas 1-3 gånger om dagen, alla dagar i veckan.

Genom att skicka din e-postadress godkänner du vår behandling av dina personuppgifter.

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera