Di Weekend BIL

Sverigecomeback för Toyota Camry

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Toyota Camry.

Carl-Johan Lejland

Toyota Camry är en av världens mest sålda stora sedaner, men du har förmodligen vare sig sett eller kört en i Sverige den senaste ­tiden. Modellen slutade säljas här 2004, men nu är det dags för comeback,
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post

De stora sedanerna utgör i sig ett litet segment, och många köpare vill ha en suv i stället. Men den japanska biljätten säger sig skåda en viss mättnad på högbyggen, särskilt i den här storleken. Det är inte så att man tror att sedanerna plötsligt ska ­dominera marknaden, men man anar ändå en öppning på marknaden. Och faktum är att biltypen har flera fördelar gentemot alla bilar med terrängdesignade plastdetaljer. Exempelvis drar ­sedaner generellt mindre bränsle och går tystare i högre farter. Det här gäller även Camry som lätt slår Toyotas egen suv Rav 4 när det gäller komfort. Lägg dessutom till att det finns gott om plats i ­bagageutrymmet och i baksätet.

Körglädje? Nja...

När man glider ner där är det nästan som att ta plats i en gammal Ford Crown Victoria i tjänst som New York-taxi. Här kan man sträcka ut. Nya Camry säljs dessutom med två olika baksätestyper, varav det lyxigare har elmanövrerat ryggstöd och en egen kontrollpanel för luftkonditionering i mitten.

Toyota slår sig för bröstet och hävdar att märkets nya bilar är körglada. Men nja, Camry är trots allt mer trygg och lugn än sportig och pigg. Det beror delvis på bilens storlek, men mest på drivlinan. Den består av en 2,5-liters bensinmotor, elmotor och en steglös växellåda. Om kombinationen låter bekant så är det inte att undra på, samma uppsättning komponenter finns både hos Lexus och i andra Toyotamodeller.

Positivt för Camry är att bensinmotorns ganska oädla klanger är betydligt bättre bortisolerade än i till exempel Rav 4. Här hörs motorn mest under hög påfrestning, annars spelar bensin- och elmotor tillsammans på ett bekvämt sätt.

Den steglösa växellådan har inprogrammerade steg som gör att den upplevs mer som en konventionell växellåda. Då går å andra sidan finessen med den steglösa smidigheten förlorad, så rådet blir att låta bilen sköta övergångarna själv.

FAKTA
Toyota Camry

Pris: från 334 900 kronor.

Förmånsvärde: ej fastställt.

Motor: Bensin och el, total systemeffekt 218 hk.

Förbrukning: 0,52 liter/mil (WLTP).

Utsläpp av koldioxid: 119 gram/km (WLTP).

Prestanda: 0–100 på 8,3 sekunder, toppfart 180 km/tim.

Tjänstevikt: 1  595 kilo.

Längd x bredd x höjd: 489 x 184 x 145 cm.

Bagageutrymme: 524 liter.

Poäng:

Köregenskaper: 3

Komfort: 4

Ekonomi: 4

Säkerhet: 4

Bilkänsla: 3

Total poäng: 18

VISA MER
Låg förbrukning imponerar

Den totala effekten ligger på 218 hästkrafter vilket är tillräckligt, men inte jättekul. Den stora förtjänsten med Toyotas hybrider ligger inte heller på kul-skalan, däremot värderas de högt vad gäller effektivitet. Jag kör till exempel den här bilen, som med bara en vanlig bensinmotor säkert skulle dra kring litern per mil, på ungefär hälften av det. Det är som en bensinbil med förbrukning på dieselmotornivå. Imponerande, och förutom att det blir färre stopp för att tanka gör de låga utsläppen att skatten hamnar på några kronor över 600 per år. Lika imponerande det, med tanke på ­bilens storlek.

Nya Toyota Rav 4 – en förfinad familjefavorit

Addera Toyotas goda kvalitetsrykte och den pålitliga steglösa kraftöverföringen och det är inte att undra på att Camry är en taxi­favorit på flera marknader. Och kanske är det som sådan den kommer att sälja som bäst i Sverige också.

Nanoe välgörande för huden

Jag tycker att Toyota gjort rätt som tonat ner det vassa designspråket från sina mindre modeller till förmån för lugnare och mer klassiska linjer. Det gör att nya Camry borde kunna locka fler än yrkeschaufförer.

Interiört är det ett lyft jämfört med ­andra Toyotabilar, utan att närma sig Lexus-nivå. En finess har Camry dock fått från det lyxiga systermärket – en fuktgivande luftkonditionering som ska göra underverk för ­huden. Nanoe som systemet heter, kommer från Panasonic, och ska förutom att tillföra fukt till huden också kunna hindra virus och bakterier från att spridas i kupén. Efter två dagar i bilen ser jag, tyvärr, ingen skillnad när jag tittar mig i backspegeln. Men jag har å andra sidan inte blivit förkyld heller, så kanske fungerar det ändå?

Toyota Supra: återuppstånden körglädje

Instrumenteringen är funktionell och Toyota blandar digitala skärmar med analoga reglage på ett sätt som inte är av senaste snitt. Skärmen känns som den redan har några år på nacken och har inte den krispighet och upplösning som många konkurrenters bilar har. Förarpositionen är bekväm med särskilt plus för god sikt.

Toyota ska också ha beröm för de aktiva säkerhetssystem som är standard, med bland annat autobroms som upptäcker gångtrafikanter, adaptiv farthållare och skyltavläsning. I kupén finns även trådlös laddning för mobilen, dock kan man inte koppla in telefonen för att få vare sig Apple Carplay eller Android Auto. Det är lite egendomligt eftersom Toyota erbjuder det i USA, och förhoppningsvis är det en funktion som kan åtgärdas med en mjukvaru­uppdatering så småningom.

Bekvämt alternativ

För köpare gör Toyota valet ganska enkelt och erbjuder Camry i två utrustningsnivåer där priset börjar på 334 900 kronor och redan där ingår läderklädsel och eljusterbara framstolar. Fullutrustad kostar bilen 384 900 kronor och i det utförandet saknas i princip inga finesser. Det kan jäm­föras med Lexus ES som börjar på 417 800. Bilmodellerna delar som sagt drivlina och för den som klarar sig utan flärden från Lexus är Toyota Camry av generation åtta ­sedan 1982 ett gott, och bekvämt, alternativ.